Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei superäidit! Millainen aikataulu teillä on joulunaluspäiviksi?

Vierailija
31.10.2006 |

Milloin laitatte ruuat, siivoatte ja milloin pitää kaiken olla valmista? Kysyn ihan hyvien vinkkien takia. Kerro myös, oletko kotiäiti vai työssäkäyvä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kaapit ja komerot on koluttu pölyistä puhtaaksi marraskuun loppuun mennessä. Samalla tulee hankkiuduttua eroon kaapin perällä makaavista turhista tavaroista. Matot lähtee pesuun (osan pesen itse ja pari isompaa hoitaa pesula) itsenäisyyspäivän tienoilla. Ikkunat sutaisen puhtaaksi vain sisäpuolelta ja vaihdan verhot viimeistään viikkoa ennen joulua. Ruuat haemme kaupasta ja leivonnat hoidellaan silloin kun aikaa on. Eihän siihen tarvitse koko päivää tuhlata.

Talossa häärää kolme lasta ja minä (mies ei tee mitään), töissä käyn. Valmista on viimeistään aatonaattona illalla. Silloin on ruuat valmiina, siivous tehtynä ja lapset nukkumassa puhtaissa lakanoissa.

Vierailija
2/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siivoamisen aloitin pari viikkoa sitten pyyhkimällä ja siistimällä keittiönkaappeja. Puhdistin myös pakastimen, mukavampi leipoa jouluksi kun leivonnaiset saa laittaa puhtaaseen pakastimeen. Joululahjoista aika moni on myös ostettu. Teen yleensä sen lopullisen supersiivouksen noin reilu viikko ennen joulua, niin, että niistä viimeisistä päivistä sitten saa vain nauttia. Aattoaamuna sitten nopea imuroiminen ja pieni pölyjen pyyhkiminen riittää. Olen puolipäivähommissa ja kolmen lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vaan ihan tavallinen työssäkäyvä äiti ;)

Kaikki mahdolliset ruuat tehdään ajoissa pakkaseen. Mitä ei tehdä, ostetaan n. viikkoa ennen joulua. Joululahjoja on jo hankittu ja loputkin hankinnat suunniteltuina. Viimeisiin joulunaluspäiviin jätetään vain sellaiset hommat, mitä ei voi millään tehdä etukäteen. Siivous on normaali siivous, eli päällimmäiset sotkut pois, ja sekin pari päivää ennen joulua. Pölyjä pyyhin pikkuhiljaa silloin kun jaksan. Ikkunoista olen jo sormenjäljet poistanut jouluvalojen tieltä jne.

Vierailija:

Milloin laitatte ruuat, siivoatte ja milloin pitää kaiken olla valmista? Kysyn ihan hyvien vinkkien takia. Kerro myös, oletko kotiäiti vai työssäkäyvä.

Vierailija
4/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjoja olen jo ostellut ja tarkoitus on piakkoin jatkaa harjoituksia. Joulukortit ostan kaupasta ja kirjoittelen niin ajoissa jotta ehtivät alemmalla maksulla ;). Jouluvalot laitan pihalle ja sisälle jo marraskuun lopulla. Koristeet kotiin (ei nyt sentään kuusta) itsenäisyyspäiväksi. Itsenäisyyspäivän tienoona leivotaan lapsen kanssa piparkakkutalo ja pipareita muutenkin. Pari viikkoa ennen joulua leivon pakastimeen jotain suolaista piirakkaa (varmaan broileri-aura) joulun iltojen iloksi ja ehkä juustosarvia lisäksi. Paria päivää ennen joulua leivon makeiksi vielä porkkanakakun ja pakastimeen puolukkajäätelötortun. Laatikot ostan kaupasta, samoin kalat ja muut varsinaiset " ruuat" . Jalostan niitä sitten ruokakermalla tms. kotona. Siivooja tulee jouluperjantaina, jota ennen keräilen tavarat paikoilleen ja mm. vaihdan lakanat. Aatonaattona tuodaan sisälle itse metsästä haettu kuusi ja koristellaan se (minun jouluni kohokohta) ja sitten vaan nautitaan joulusta!

Niin ja käyn töissä, mutta teen töitä kotoa käsin ja vähän lyhyempää päivää. Työajat on vapaat, joten voin päivisinkin tehdä jouluaskareita jos haluan.

Vierailija
5/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ja liinavaatteet pesulasta puhtaina ja sileinä. Pöytään valmista, hiukan itse viritettyä gourmetruokaa. Ja uudeksivuodeksi lennämme Mauritiukselle.

Vierailija
6/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä todellakaan aio siivota enkä kouluta kaappeja!

jouluvaloja, liinoja yms. laitellaa lasten kanssa pikku hiljaa.

piparit paistetaan itsenäisyyspäivänä. muita joululeivonnaisia ei tehdä, paitsi sillon tällöin ehkä torttuja, mitkä syödään saman tien.

jouluksi paistetaan kinkku. laatikot yms. ostan valmiina.

näillä eväillä kaikilla on aina ollut kiva ja leppoisa joulunalusaika :)

Vierailija
7/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään suursiivouksia tai komeroiden pyyhkimisiä en jouluksi tee vaan teen normaalin viikkosiivouksen joulunalus viikolla, vaihdan myös puhtaat petivaatteet ja vaihdan verhot ja pöytäliinat. Leivon kaiken valmiiksi jo paria viikkoa ennen, laatikot sun muut ostamme valmiina; niitä kun menee meillä niin vähän, kinkku paistetaan itse. Joulukoristeita ja -valoja laitamme paria viikkoa ennen joulua. Ensimmäiset lahjat on jo nyt hankittu. Jouluaatolle jää vain ruokien viimeistely ja kuusen koristelu.

Vierailija
8/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä käydään ja miehen ja lasten (7 ja9)kanssa tehdään mitä kukakin ehtii. Normisiivous hieman ehkä ekstratarkasti ja kaappien päältäkin pölyt pois;) ja kaikki lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan ja laitetaan jouluverhoja ja paljon kaikkia valoja ja kynttilät palaa koko ajan joka ilta jo nyt. jos ei ehditäkunnolla siivota niin ei sit ehditä.

Laatikot tekee yksi tuttu ammattilainen, kinkku paistetaan itse, mies tekee itse piparitaikinan ja leipoo ne lasten kanssa, minä keskityn taikinansyötiin... Torttuja tehdään varmaan pieni satsi jotka syödään heti. Lahjojen osto ei jää ihan viimetippaan mutta melkein. Paljon jouluherkkuja ja koko ajan syödään.

Vierailija
9/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä viesteistä aina korostuu se, että jouluksihan en mitään kaappeja siivoa. Mikä siinä jouluksi siivoamisessa on niin kamalaa? Joillekin se joulutunnelma tulee myös siitä, että kotona on putipuhdasta!

Vierailija
10/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli näille pä' iville kyllä ollut muita suunnitelmia kuin ruuanlaittoa ja kahvinkeittoa työmiehille. Mutta joulun laittoon jäi kaksi päivää, ja hyvin ehdittiin. Mies kyllä oli siinä vaiheessa jo tunnollisesti apuna, kun arvasi, että mulla oli mitta aika täynnä niitä kaivureita.

Ja tulihan se joulu ilman komeroiden siivoamisiakin. Loput lahjat jätettiin vain yksinkertaisesti ostamatta. Se oli mahdollista siksi, että mulla ja miehellä oli toisillemme lahjanostot vähän kesken, ja siitähän voitiin tinkiä. Ostettiin sitten joulun jälkeen. Muut lahjat olivat onneksi kunnossa.

Eipä tarvinnut stressata joulua liian kauan.

Vierailija
11/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et siis siivoo kaappeja koskaan, kun ette asu siellä?

Vierailija
12/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ainakaan tee tiukkaakaan siivota kunnolla ja tehdä itse ruuat. Toiset ostavat valmiina ja se heille suotakoon. Mutta itse tekeminen ei tarkoita aina stressiä.

Vierailija
13/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo muutaman joulun ajan pitänyt sellaista " jouluvihkoa" . Siihen merkkaan näin loka-marraskuun vaihteessa ne jutut, mitä aion jouluna tehdä. Siis niin siivoukset kuin joulukortitkin. Sitten merkkaan tekemiset almanakkaan!

Marraskuun aikana yritän siivota sellaiset " kestokohteet" kuten kirjahyllyn ja toisen vaatehuoneen. Mitään kaappien siivousta en erikseen tee, kun ei meillä ainakaan kaapit ole mitenkään erityisesti siivouksen tarpeessa! Pitkin vuotta silloin tällöin tyhjentelen niitä ja annan pois tavaroita tai laitan roskiin.

Joulukuulle jätän enempi jouluiset jutut, piparien teot, leivonnat yms.

Tykkään tavattomasti jouluvalmisteluista enkä stressaa niistä koskaan.

Ai niin, meillä 5 lasta ja olen osa-aikaistyössä (15h/vko).

Vierailija
14/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Näistä viesteistä aina korostuu se, että jouluksihan en mitään kaappeja siivoa. Mikä siinä jouluksi siivoamisessa on niin kamalaa? Joillekin se joulutunnelma tulee myös siitä, että kotona on putipuhdasta!

silloin kun ei ole niin paljon muuta puuhaa. tai silloin kun inspis iskee. Tai entä sitten vaikkei siivoiskaan

Vierailija
15/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN KOSKAAn siivoa kaappeja?? Minusta on ihan turha siivota jotain hemmetin kaappeja juuri jouluksi kun on muutenkin paljon tekemistä, saahanne kaapin ovet jouluksi kiinni!

Vierailija
16/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusiivous tarkoittaa mm ikkunoitten pesua syksyllä, ennen pakkasia. Pakastimen sulattamista.

Kaappien siivous ja järjestely (kaikki tarpeeton roskiin samalla). Pyykinpesukoneen pesu pesuaineenjäämistä ym (voisikin ostaa sitä sitruunahappoa ja ajaa sisäinen pesu samalla).

Nämä teen usein loka-marraskuun aikana. Olisko se sitten syyssiivous :).

Pipareita ja torttuja tehdään marraskuusta lähtien pieniä määriä kerrallaan, ja syödään heti. Pakkaseen varaan joulukuun alussa kaupan pakastetut lanttulaatikot ja/tai lanttusurvoksen.

Itsenäisyyspäivänä tehdään lasten kanssa piparitalot.

Kortit ostan/teen marraskuussa ja kirjoittelen miltei samantien osoitteet valmiiksi. Tämä on mukavaa puuhaa! Lähettämisen koitan jättää vasta joulukuulle...

Aatonaattona on tavallinen siivous ja lakananvaihto. Aattona ei meillä siivota vaan nautitaan koko päivä.

Vierailija
17/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-laatikot paistamista vaille valmiina pakastimessa+pakastin pyhitetty pelkästään jouluun liittyvillä valmisteilla

-Piirakat paistellaan 24.11 pakastimeen...

-pipareita ja pikkuleipiä valmistellaan itsenäisyyspäivän aikoihin+teen valmiiksi pakastimeen torttutaikinalevyjä ja pakastan ne helposti sulatettavaan muotoon. Kinkku/kalkkuna pakkaseen samoihin aikoihin.

22.12. Joulusiivous taloon

23.12 Laatikoiden sulatus ja paistaminen ja joulu voi tulla taas ilman stressiä

Vierailija
18/18 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältä ja ulkoa. Samalla teen puutelistan kuiva-aineista. Turhia tavaroita olen jo muutaman viikon vienyt kirppikselle ja saanut sieltä viikon ruokarahat. Itsenäisyyspäiväksi laitetaan ikkunakyntteliköt ja verhojutut. Ikkunoidenpesu sään salliessa on miehen hommia.

Joulunalusviikolla teen ruokahommat siten, että varmaan to-pe teen paria silliä, mies haluaa aina itse graavata lohta ja vähän siikaa. Minä teen lanttu-ja porkkanalaatikot pakastesoseista. Perjantai on varmaan siivouspäivä. Launtaina keitetään perunat ja juurekset rosolliin ja perunalaatikkoon. Perunalaatikon laitan yöksi imeltymään ja kinkku on yön uunissa. Aamulla, kun kinkku on kuorrutettu, laitan uuniin perunalaatikon ja teen riisipuuron liedellä. Mies kokoaa rosollin.

Pyrimme siihen, että aatonaattoiltana kaikki olis suht. valmista, kuusi koristeltu jne. Aattona on sitten kuitenkin ruokien viimeistelyt yms hienosäätö.

Lapsia on kaksi, 5v ja 2v. Olen yrittäjä-äiti, eli työajat joustavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi