Alkava burn out, miten estän?
Alan olla täysin loppu ja päätynyt jo siihen tilaan että vihdoin itsekin myönnän sen. Jatkuva riittämättömyyden tunne, kestämätön ahdistus, ärsytys. Teen samaan aikaan töitä ja opiskelen, lisäksi henkilökohtaiset huolet painavat. Olen umpikujassa.
Kommentit (14)
Romahdat reilusti ja sitten eläkkeelle.
Kannattaa harkita työn vaihtamista.
Iloa valoa etsimään!
Laillisia huumeita!
Jauhojengiin!
-Sanna
Mulla sama :( ahidistaa joka päivä :(
Lainaa ja hetkeksi työt pois? Tai opinnoista kursseja vähemmäksi?
Meditaatiota, ulkoilua, riittävästi unta lisäksi niin stressinsietokyky paranee. Teetkö mitään hengitysharjoituksia?
Ja höllää tavoitteita. Mitä jos jonkun kurssin tekee vähän vähemmän täysillä? Mitä siitä seuraisi?
Lomalla, levolla, ravinnolla, juomalla. Irrottamalla ja välttämällä ikäviä uutisia. Juttelemalla, hyvä kirja ja ottamalla rauhallisemmin. Pieni kävely joskus.
burnoutin voi estää kahdella tavalla:
1) vähennä työntekoa. Sun tapauksessa jätä pois joko työ, opinnot tai henkilökohtaiset huolet. Mind you, tiedät, ettei huolien poistaminen ole aina helppoa. Kaikkia huolta aiheuttavia läheisiä ei noin vain voi poistaa elämästään, jos ovat vaikka omia lapsia. Ja rahahuolissa on se huono puoli, että eivät oikein ole itsestä kiinni. mutta joko työn tai opinnot voi laittaa ketheksi hyllylle.
2) lopeta välittäminen. Osa burnoutia on aina sitä, että haluaisi kovasti jotain ja investoi siihen kaikki voimansa, mutta sitten se ei kuitenkaan onnistu. No, jos ja kun et voi vaikuttaa siihen, onnistuuko se, voit kuitekin vaikuttaa siihen, kuinka paljon investoit ja kuinka paljon välität siitä, että menee pieleen. Jos et väliä, ei epäonnistuminenkaan murehduta. Aika usein tämä on myös edellytys sille, että osaa toteuttaa ykköskohdan.
Sanot KAIKILLE, miltä tuntuu. Alaisille, perheelle. Kaikille.
Kannataa ainakin kokeilla.
Koska jos jäät vaan lomalle, vaikutat tyypille joka märehtii asioita. Lomakin menee hukkaan plus vaikutat heikolle. Eli suu auki.
Minulla ei yleensä auta kuin se että otan sairaslomaa ja lepään ja nukun. Minulla burnout menee helposti siihen etten enää tajua mistään mitään, muisti ei toimi ja joskus joudun psykoosiin.
Kaikki medialaitteet kiinni viimeistään kello 20.00. Iltatoimet ja sänkyyn 20.30. Saa lukea kunnes nukahtaa.
Tällä keinolla olen päässyt eroon päiväaikaisesta uupumuksen tunteesta ja masennuksesta.
Nousen aamulla virkeänä ilman herätyskelloa, jaksan töissä koko päivän ja illalla viitsii käydä vielä pienellä lenkilläkin. Kokeile muutama viikko niin huomaat.
Sairaslomaa nyt ennen kuin kunto täysin romahtaa.