Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurperheen äiti, jolle äitiys on "ammatti"

Vierailija
26.09.2022 |

Miten olet huolehtinut tulevasta eläkkeestä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse suurperheen äiti vai onko tarkoitus pilkata?

Vierailija
2/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallinen kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko niiden palstailevan. On varmaan muutakin tekemistä.

Vierailija
4/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilleni otettiin vapaaehtoinen eläkesäästöohjelma ja sitä maksettiin aina, myös huonossa taloustilanteessa. Nyt kun me lapset olemme muuttaneet pois kotoa ja vanhemmillemme jää enemmän rahaa, äidille laitetaan lisäksi rahaa osakerahastoihin.

Vierailija
5/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta suhtaudun positiivisesti tietämiini suomalaisiin suurperheisiin. On vain hyvä asia, että muutkin kuin m***t tekevät lapsia. Ehkäpä ne äidit saavat sitten aikuisilta lapsiltaan hoivaa ja huomiota, kun ovat vanhuksia. Tai sitten makaavat siellä vanhainkodissa niin kuin lapsettomatkin vanhukset. 

Vierailija
6/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli kotona lasten kanssa (5) vuosikausia. Niin vain opiskelin vielä sen aikana ja jälkeen ja nyt olen työelämässä. Joten vaikka sitä miten ajattelisi, että se äitiys on "ammatti", niin se loppuu aikanaan ja sitten pitää suuntautua johonkin uuteen. Minä myös säästän, koska eläke tulee olemaan pienempi. Tosin miehellä hyvät tulot ja eläke ja meillä on aina ollut yhteinen talous.

Kun lapset olivat pieniä, emme säästäneet mitenkään erityisesti minun tulevaisuuttani varten, eikä minulla ollut säästöjä, joita joidenkin mielestä pitää olla, että "saa" jäädä kotiäidiksi. Vaikka miehellä on ihan kohtuu palkka, niin aika tarkasti se meni perheen menoihin, samoin kuin minun kotihoidontuki ja satunnaiset palkkatulot. Ei ole avioehtoakaan, vaikka se tuntuukin nyt olevan päivän muotisana.

Vierailija
7/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suurperheestä, mutta oma äitini oli kotiäiti. Isäni kuoltua eläke hänellä jäi tosiaan aika pieneksi, kun säästöjäkään ei kovin paljon ollut.

Itse vaurastuttuani tuin mm. sillä tavoin, että teetin hänen taloonsa täyden remontin (laitettiin mm. maalämpö kustannusten optimoimiseksi) ja ostin uuden auton, jotta huoltoihin ei menisi rahaa ja käyttökulut pieniä. Sen jälkeen rahat riittivät oikein hyvin.

Vierailija
8/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidilleni otettiin vapaaehtoinen eläkesäästöohjelma ja sitä maksettiin aina, myös huonossa taloustilanteessa. Nyt kun me lapset olemme muuttaneet pois kotoa ja vanhemmillemme jää enemmän rahaa, äidille laitetaan lisäksi rahaa osakerahastoihin.

Kuka otti ja kuka laittaa?

Vierailija
9/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallinen kysymys.

Riippuu täysin siitä, miltä pohjalta kysymyksen tekee. Kaikki eivät esimerkiksi ymmärrä, mikä määrä työtä on suurperheen äidillä ja naureskelevat sille, jos joku kutsuu äitiyttään ammatiksi.

Vierailija
10/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen. Puolison tuloista siivu

Vierailija
11/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallinen kysymys.

Riippuu täysin siitä, miltä pohjalta kysymyksen tekee. Kaikki eivät esimerkiksi ymmärrä, mikä määrä työtä on suurperheen äidillä ja naureskelevat sille, jos joku kutsuu äitiyttään ammatiksi.

Äitiys ei ole ammatti. Työ ja työtä ja kiinteä osa elämää se kyllä on.

Vierailija
12/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheen äitiys varmasti on kokopäivätyö, mutta ammatti se ei ole.

Vierailija
13/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan nyt neljättä ja aion jäädä lasten kanssa kotiin pitemmäksi aika. Neljäs lapsi ei välttämättä ole viimeisemme. Välillä olen käynyt toissa, nyt kolmannen ja neljännen välissä en. En usko, että

nykyinen eläkejärjestelmä muutenkaan kestää siihen asti, että itse olen eläkeiässä, joten en luota saavani yhtään mitään. Yritän rakentaa elämäni niin, että pystyn sitten vanhempana elämään omavaraisesti ja toivon, että lapset ovat auttamassa myöhemmin. Näytämme mallia huolehtimalla mieheni äidistä, joka asuu kanssamme.

Vierailija
14/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai muistat olla yhtä huolissasi myös muista pienipalkkaisten töiden tekijöistä? Ei nimittäin siivooja tai tarjoilijakaan tule saamaan kunnon eläkettä. Saman eläkkeen saa kuin elämäntapatyöttömät. Siinä mielessä pienipalkkaisen on fiksuakin jäädä kotiin, ne vuodet lasten kanssa antaa enemmän kuin joku puhelinmyyntityö tms.

Vierailija
15/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke ei mielestäni sinänsä ole ongelma, jos työssä käyvä maksaa eläkettä kotona olevalle, mutta minusta riski on siinä, että putoaa työelämän ulkopuolelle vuosikausiksi, jopa pariksi vuosikymmeneksi. Kotona oleva on 100% työssäkäyvästä riippuvainen ja koko tulevaisuus on tämän kortin varassa.

Vierailija
16/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suurperheen äiti nykyään hoidattaa vauvaa lukuunottamatta muut lapset muilla.

Vierailija
17/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka otti ja kuka laittaa?

Äiti ja isä ottivat ja he noita maksavat, isän palkasta siis. Me lapset emme ole osallistuneet näihin.

Vierailija
18/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallinen kysymys.

Ei mikään paras keskustelunaloitus kuitenkaan.  Aika tönkkö.

Vierailija
19/19 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurperheen äitiys varmasti on kokopäivätyö, mutta ammatti se ei ole.

En osannut perustella asiaani täsmällisesti. Tarkoitin ammattia kuten se oli lainausmerkeissä otsikossa, puolileikillisenä ilmaisuna. Pointti oli, että jotkut eivät ymmärrä alkuunkaan työmäärää suurperheäitiyden takana, vaan suhtautuvat vähättelevästi. On mahdollista, että aloitus on tehty sen asenteen pohjalta.