Miki nykysäveltäjät eivät sävellä tonaalista musiikkia?
Minkä takia on jääty 1900-luvulle musiikillisesti?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Se on liian helppoa. Haluavat tärkeillä ja säveltäa vaikeasti ymmärrettävää sontaa, jota eivät itsekään tajua.
Haluavat häiritä ihmisten harmoniaa ja tyyneyttä. Koska heillä on vaikeaa muillakin pitää olla.
Kyllä nykyään sävelletään paljonkin tonaalista musiikkia. Änkyräsävellykset enimmäkseen historiaa, vaikka sitäkin on.
Ei kai kukaan vakavasti musiikkia tekevä uskalla edes yrittää tonaalista sävellystä, kun heti on niskassa plagiointisyytteet, kun sattuu osumaan kolme nuottia yksiin jonkun tomppelin biisin kanssa. Atonaalinen on kuitenkin paljon turvallisempaa.
Jos haluaa sitten kuulla modernia suurille (sinfonia)orkestereille sävellettyä tonaalista musiikkia, on mentävä elokuviin. Niistä jää elämään varmasti useampikin teos, vaikkei niiden taiteellisille meriiteille juuri nyt annetakaan painoarvoa.
Erikoisuuden tavottelua. Kauniita lauluja ei o sävelletty vuoskausiin. Kaikki on sellasia outoja jotka ei jää mieleen eikä niitä jaksais ees opetella.
Harvemmin kyllä tulee atonaalista missään kuultua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on liian helppoa. Haluavat tärkeillä ja säveltäa vaikeasti ymmärrettävää sontaa, jota eivät itsekään tajua.
Haluavat häiritä ihmisten harmoniaa ja tyyneyttä. Koska heillä on vaikeaa muillakin pitää olla.
Tonaalisuus on niin kovin sovinnaista ja pikkuporvarillistakin. Itse käyn kuuntelemassa mieluiten Bartokia, Ligetiä, Messiaenia, Stravinskya, Ravelia ja Schönbergiä noin esimerkkeinä. En oikein jaksa mozarteja, vivaldeja ja bacheja. Ne ovat sellaista diibadaabaa, vähän kuin rockabilly tai beatles. Itse kaipaan rytmistä ilotulitusta tai sointuväreillä ja saundeilla leikittelyä.
Tonaalista säävellettiin vuosisatoja. Ehkä nyt sävelletään vuosisatoja atonaalista.