Perintönä velkaa, joudunko maksamaan kuolleen vanhemman velat?
Itse en ole kyseisen ihmisen kanssa ollut tekemisissä vuosiin.
Olen itse pienituloinen enkä kykene maksamaan hänen velkojaan.
Eikö olekkin niin että voin kieltäytyä perinnöstä ja sitten ei tarvitse myöskään ottaa hänen velkojansa niskaan?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä asetetaan konkurssiin.
Tämä ei ole nykyisin tarpeen. Riittää, että perunkirjoitus hoidetaan ajoissa ja velkojille toimitetaan perukirja, josta näkyy, että velkaa on enemmän kuin omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On. Et ota perintöä ollenkaan vastaan. Velkaa ei ole pakko periä.
Käyt hakemassa itsellesi tärkeät tavarat pois ja kieltäydyt perinnöstä. Kotikunnan oikeusasiamieheltä voi kysyä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä asetetaan konkurssiin.
Ei sitä nykyään tarte mitenkään erikseen asettaa konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kietäydyt tekmästä perunkirjoitus
Tämä on todella huono neuvo. Vainajan veloista voi joutua vastuuseen nimenomaan silloin, jos ei hoida perunkirjoitusta ajoissa (3 kk:n sisällä kuolemasta).
Siihen saa jatkoa netissä tehtävällä lomakkeella tai puhelimitse jos nettiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron taas saman vääryyden, jonka mieheni on joutunut kokemaan. Normaalistihan perintöä ei ole pakko ottaa vastaan. Mutta minkäs teet, jos perit 70 000e velat ja osuuden talosta, jossa asuu perittävän leski. Jos et ota perintöä vastaan, talon osuus joutuu valtiolle ja leski kodittomaksi. Jos otat perinnön vastaan, maksat hirveät velat ja saat talon ehkä joskus tulevaisuudessa paikkaamaan velkoja. Jos et siis ole jo kuollut ennen sitä.
Pötyä alusta loppuun.
Jep. Jos perilliset (eli lapset) eivät ota perintöä vastaan, leskellä on siihen hallintaoikeus kuolemaansa asti. Leskeä ei siis (varsinkaan) valtio aja pois omasta kodistaan. Lapset sen joskus yrittävät tehdä varsinkin puolisoidensa myötävaikutuksella vai pitäisikö sanoa painostuksella.
Taas sama kysymys. Tietenkään et joudu velkoja maksamaan jos et ole niiden takaaja. Pesä yksinkertaisesti julistetaan konkurssiin (kysy nyt jostain muualta kun täältä).
No tämä ei todellakaan ole mikään syy ottaa perinnöksi tuollaista velkaa. Leski ei joudu kodittomaksi, pääsee vaikka kaupungin vuokra-asuntoon asumaan.