Hyvä riisinkeitin?
Ostoslistalla riisinkeitin ja malleja näyttää olevan tarjolla vaikka kuinka paljon.
Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia mikä malli olisi hyvä? Ja mitä kannattaa ottaa huomioon ostoksilla?
Kommentit (81)
Eikö kattila riitä? tai siivilä kattilan päällä jos höyrystää?
Kannattaa ostaa sellainen jolla on eri ohjelmat, valkoinen ja ruskea riisi erikseen puurot, keitot. Maksaa pikkaisen enemmän mutta on sen arvoista.
Laadukas, kannellinen teflonkattila on aika hyvä tässä.
Meillä on ollut joku halpa keitin jo 15 vuotta.
Teräskattila, jossa on paksu pohja. Onnistuu kaikki riisiruuat. Samalla kattilalla voi tehdä sitten paljon muutakin ja keittiö ei täyty kaikenmaailman härpäkkeistä.
Kysyttiinkö tässä parasta kattilaa riisin keittoon?
OBH Nordica Versatile -monitoimiriisinkeitin
Riisipuuro tulee hyvin haudutuslaatikossa.
Tavallinen kattila on paras. Vettä sen verran, että riisi peittyy, keitä kannen alla 10 min (kun vesi alkaa kiehua, niin laittaa ykköselle) ja anna vielä hautua pöydällä kannen alla 10 min.
Mun poika syö melkein pelkästään riisiä ja keittää itse. Oli ostamassa riisikeitintä, kunnes mun japanilainen kollega hänelle sanoi, ettei kannata ja antoi tuo ohjeen.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen kattila on paras. Vettä sen verran, että riisi peittyy, keitä kannen alla 10 min (kun vesi alkaa kiehua, niin laittaa ykköselle) ja anna vielä hautua pöydällä kannen alla 10 min.
Mun poika syö melkein pelkästään riisiä ja keittää itse. Oli ostamassa riisikeitintä, kunnes mun japanilainen kollega hänelle sanoi, ettei kannata ja antoi tuo ohjeen.
Minä olen käyttänyt riisi/vesi-suhdetta 1/2 (vetomittoina)
En omista risinketin.Enkä katso tarpeelliseksi hankkia sitä.Ihan riittää tässä taloudessa kattila ja vesi , siihenkin hommaan .
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen samaa mieltä. Kananmunatkin voi keittää kattilassa ilman erillistä keitintä ja veden pystyy keittämään vesipannulla lieden päällä.
https://www.gigantti.fi/kodin-pienkoneet/keittion-pienkoneet/yleiskonee…
https://www.gigantti.fi/kodin-pienkoneet/keittion-pienkoneet/vedenkeitt…
Eihän sitä keittiötä tarvitse täyttää kaiken maailman vempaimilla vaikka pätäkkää niiden ostamiseen olisikin. Kahvinkeitin, leivänpaahdin ja mikroaaltouuni riittävät aivan hyvin keraamisen lieden rinnalle.
Muista lisäksi hankkia vedenkeitin, kahvinkeitin, kananmunankeitin, perunankeitin ja pastankeitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen samaa mieltä. Kananmunatkin voi keittää kattilassa ilman erillistä keitintä ja veden pystyy keittämään vesipannulla lieden päällä.
https://www.gigantti.fi/kodin-pienkoneet/keittion-pienkoneet/yleiskonee…
https://www.gigantti.fi/kodin-pienkoneet/keittion-pienkoneet/vedenkeitt…
Eihän sitä keittiötä tarvitse täyttää kaiken maailman vempaimilla vaikka pätäkkää niiden ostamiseen olisikin. Kahvinkeitin, leivänpaahdin ja mikroaaltouuni riittävät aivan hyvin keraamisen lieden rinnalle.
Miksi turhaan ostaa kahvinkeitintä kun veden kahvillekin saa tosiaan keitettyä kattilassa ilman erillistä keitintä? Leivän saa paahdettua myös pannulla, mikro on toki varmasti monelle hyödyllinen esimerkiksi uudelleenlämmityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt riisi/vesi-suhdetta 1/2 (vetomittoina)
Tuo suhde siitä (noin) tulee ilman mittaamista. Hyvin on riisi maistunut
Vierailija kirjoitti:
Eikö kattila riitä? tai siivilä kattilan päällä jos höyrystää?
Riisinkeitin riisistä tulee oikeasti erilaista, paljon parempaa. Itsekin kattilariisiä söin ennen, mutta sitten maistoin Thaimaalaisen ystäväni luona riisiä suoraan keittimestä niin kipitin ostamaan seuraavana viikonloppuna oman. Rakenne ja maku ovat paljon parempia. Riisi on pehmeämpää ja maku korostuu paremmin. Itselläni on OBH Nordican keitin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan ole tarttunut tavalliseen teräskattilaankaan, miksi siis teflonkattila?
Opiskeleva poikani osti varmaan Prisman halvimman ja pienemmän keittimen. On tyytyväinen kun hän tekee meal preppaista eli syö päivälliseksi samaa ruokaa kahtena iltana ja paistettua riisiä kolmantena iltana.