Onko minulla oikeus ilmaiseen hammasimplanttiin
Jos lähes tulkoon kaikki purentahampaat menetetty? Nyt uhkana että taas revitään yks juurihoidettu poskihammas. Millä hampaalla minä kohta pystyn puremaan jos sekin revitään.. rahaa ei ole tonnin implantteihin.
Kommentit (49)
* 1020 euroa, p.o. 10 viiva 20 euroa. Tää alusta tuhoaa edelleenkin väliviivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään ole.
Julkinen sektori tarjoaa tekarit mutta ei tietenkään ilmaiseksi.
Sellainen tonni puolitoista kustantaa tekarit julkisella.
Ei kai julkinen tekohampaita laita? Ite oon teknikoilla teettänyt.
Ehkä toimeentulotuella elävät saavatSaa julkisen kautta tekareita, mulle tulossa osasellaiset . Teknikko ne tekee ja lekuri hoitaa vastaanottopään. Ja en ole tukiasiakas.
Ei kai ne ilmaisia ole missään tapauksessa. Mulle sanoi julkisella suukirurgi, että 1500e on hinta.
Miten minua sorrettu? Täys yläproteesi, osaproteesi alhaalla.
Julkisilla käynyt. Mutta aina olen yksityisillä teknikoilla joutunut nuo värkit hommaamaan.
Hammaslääkäri on sanonut vaan että mee teknikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole.
No mitä muita hammasvaihtoehtoja on? Kulma ja taaimmaiset hampaat kunnossa. Keskiposkihampaay alkaa vähetä. Ei pysty kohta näkkäriä syömää tai porkkanaa. Kaikki alahampaay jäljellä. Ainoastaa ylähampaissa puutteita.
Ap
Erilaisia siltoja voidaan rakentaa. Ei ne yhtä hyvät ole kuin implantit mutta moni niillä pärjäilee.
Ok mikä niissä siltahampaissa on huonoa? Irtooko ne helposti tms? Mitenkähä paljo maksaa yks siltahammas?
Ap
Silta kiinnitetään molemmin puolin oleviin hampaisiin.
Se taas vahingoittaa niitä terveitä hampaita.
Muutama hammas voi puuttua, mutta pureminen silti onnistuu.
On saatavana myös osaproteeseja, irtotekareita, joissa on vain ne puuttuvat hampaat.
Pääsääntöisesti nämä pitää maksaa ihan itse.
Hyvällä hoidolla ja ruokailutottumuksilla omat hampaat voivat kestää vanhuuteen asti, mutta valitettavasti tosiasia on, että useimmat alkavat menettää hampaitaan keski-iässä.
Joskus hyvästä hoidosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään ole.
Ehkä toimeentulotuella elävät saavat sitoumuksen?Kyllä laittaa, minulla on osaproteesi julkiselta ja ihan omilla rahoillani maksoin.
Miten olet siihen tottunut? Toimiiko hyvin? Itselleni pian tulee ja arveluttaa jo miten oppii ja toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään ole.
Ehkä toimeentulotuella elävät saavat sitoumuksen?Kyllä laittaa, minulla on osaproteesi julkiselta ja ihan omilla rahoillani maksoin.
Miten olet siihen tottunut? Toimiiko hyvin? Itselleni pian tulee ja arveluttaa jo miten oppii ja toimii.
Kuukauden verran ottaa tottuminen ja toimivat kuten on tarkoitettu.
Sanokaa nyt vielä että saatte silmälasitkin kunnanlääkäriltä.
Nimi. Lapsesta silmälasit, huonot hampaat, ikääkin. No, miks sain kuulolaitteen kuitenkin, kiitos ny siitäkin vähästä vaikka lasit ja hampaat tärkeämmät ois ollut. Kuulen vielä kohtuullisesti il.mankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole.
No mitä muita hammasvaihtoehtoja on? Kulma ja taaimmaiset hampaat kunnossa. Keskiposkihampaay alkaa vähetä. Ei pysty kohta näkkäriä syömää tai porkkanaa. Kaikki alahampaay jäljellä. Ainoastaa ylähampaissa puutteita.
Ap
Ikävä sanoa näin, mutta näkkäri tai porkkanahan ei ole pakollisia syötäviä. Pitää vain muuttaa ruokatottumuksia sen mukaan, mihin hampaat pystyy.
Minulla on myös vedetty yläposkihampaita. Näkkäriä en voi syödä, porkkanaa kypsennettynä. Onneksi en siitä raakana niin välitäkään.
Jos ei rahat riitä implantteihin, voithan kysyä, olisiko jotain muuta vaihtoehtoa. Tai sitten vain hyväksyt tilanteen (kuten minäkin), että kaikkea vaan en voi syödä. Tsemppiä!
Mjoo oikeessa oot . Haluaisin syödä terveellisesti mutta minkäs tässä sit tekee. Kiitos tsempeistä.
Oon kuullu kans semmosta että jos hampaita on puuttunu vuosikymmenen nii eikös ne raot ala jo pienentymään/siirtymään, ja kohta siihe ei enäää mitään implanttia enää saisikaan. Jos siis joskus oisko rahaa. Masentavaa. Huomaan että minun purenta on jo hieman vinoutunu tämän takia.
Nuorena olin aika holtiton hampaiden hoidossa ja nyt aikusena vähä myöhästä katua. En syö edes sokeria enää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt vielä että saatte silmälasitkin kunnanlääkäriltä.
Nimi. Lapsesta silmälasit, huonot hampaat, ikääkin. No, miks sain kuulolaitteen kuitenkin, kiitos ny siitäkin vähästä vaikka lasit ja hampaat tärkeämmät ois ollut. Kuulen vielä kohtuullisesti il.mankin.
Kukaan ei ole mitään ilmaiseksi ole sanonut saavansa.
Kyllä julkisellakin saa irtoproteeseja, mutta teknikon lasku on sama kuin yksityisellä, vain hammaslääkärin tarjoama hoito on edullisempaa. Halvin vaihtoehto lienee hakeutua erikoishammasteknikolle suoraan, jos ei muita toimenpiteitä hampaisiin tarvii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onks tää ilmaiset implantit joku tosielämän asia vai ihan haave vain?
Enpä ole ikinä kuullut.
Ennemmin yhteiskunta eli veronmaksajien tarjoaisi "ilmaiset " silmälasit kuin hampaat, koska tärkeämpi se näkökyky on kuin yksittäiset hampaat.
Joskus nuorempaa sain keskussairaalan professorin määräämän maksusitoumuksen laseista miinus kymmenen dioptrian vahvuudella.
Vierailija kirjoitti:
Mun silmälasit tulee maksamaan 1600 euroa ja ilman niitä olen täysin invalidi. Eipä niitäkään kukaan kustanna, omaa kuvetta on kaivettava ja pitäisi kuulemma kaivaa joka vuosi kun saattaa sarveiskalvot irrota.
Hampaat on helppo pitää kunnossa, jos ei lennä tuulilasin läpi, juokse nyrkkiin, tupakoi tai saa sädehoitoa pään alueelle.
Vauvana (60-luvulla äitiysloma 3kk) minua hoiti mummo, joka tarjoili minulle sokerivettä tuttipullosta ja itse pureskemaansa ruokaa, vaikka äitini oli kieltänyt. Kaikki maitohampaat poistettiin ennen aikojaan, pysyvät hampaat kasvoivat vinksalleen ja karies-bakteeri jatkoi tuhojaan.
Tällä hetkellä 6 hammasta poistettu, niistä 4 juurihoidettuja. (Viimeisen suukirurgin mukaan juurihoito on vain ensiapua). Etuhampaissa on muovikuoret, poskihampaita puuttuu. Implantteihin ei ole varaa. Ehkä edullisin ratkaisu on tekarit?
Jos pääset erikoissairaanhoidon puolelle hammashoitoon, sitten on edullista,maksat vain käyntimaksut, ei labrakuluja yms.
Jos katsovat implantin tarpeelliseksi,sen laittavat myös.
Mutta tonne ei suoraan marssita ilman syytä tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun silmälasit tulee maksamaan 1600 euroa ja ilman niitä olen täysin invalidi. Eipä niitäkään kukaan kustanna, omaa kuvetta on kaivettava ja pitäisi kuulemma kaivaa joka vuosi kun saattaa sarveiskalvot irrota.
Hampaat on helppo pitää kunnossa, jos ei lennä tuulilasin läpi, juokse nyrkkiin, tupakoi tai saa sädehoitoa pään alueelle.
Vauvana (60-luvulla äitiysloma 3kk) minua hoiti mummo, joka tarjoili minulle sokerivettä tuttipullosta ja itse pureskemaansa ruokaa, vaikka äitini oli kieltänyt. Kaikki maitohampaat poistettiin ennen aikojaan, pysyvät hampaat kasvoivat vinksalleen ja karies-bakteeri jatkoi tuhojaan.
Tällä hetkellä 6 hammasta poistettu, niistä 4 juurihoidettuja. (Viimeisen suukirurgin mukaan juurihoito on vain ensiapua). Etuhampaissa on muovikuoret, poskihampaita puuttuu. Implantteihin ei ole varaa. Ehkä edullisin ratkaisu on tekarit?
Hyvin vanhana, monen monta suuta ja purentaa nähneenä hammaslääkärinä sanon, että tekohampaat eivät ole niin huono ratkaisu kuin nykyään luullaan. Useimmat tottuvat tekohampaisiin niin hyvin, että eivät niitä muistakaan. Alaproteesi on hankalampi kuin yläproteesi. Joten olisi hyvä, jos alaproteesille ( osaproteesi) olisi edes muutamia omia hampaita tukena.
Olisit harjannut hampaitasi aamuin illoin.
Minulta puuttuu yläleuasta viisi poskihammasta, jotka olen menettänyt eri syistä. Yhden menetin, kun sämpylässä oli kivi, yhden menetin, kun puraisin luumunkiveen, yhden halkaisi hammaslääkäri (ulkomailla) jne. Hammaslääkäri suositteli osaproteesia. Olin toimeentulotuella ja proteesi maksoi 1000 €. Sosiaalitoimisto maksoi sitten proteesin. Ovat hyvät suussa ja näyttävät hyvältä, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Olisit harjannut hampaitasi aamuin illoin.
Minulla riitti n. 35- vuotiaaksi tuo. Sen jälkeen alkoi tulla ongelmia ja useita hampaita olen menettänyt.
"Julkinen suun terveydenhuolto on maksullista aikuisille. Käyntimaksun lisäksi maksetaan toimenpidemaksut hoidoista, tutkimuksista ja ennaltaehkäisevistä toimista. Hammashoidon käyntimaksu on noin 1020 euroa. Hinta vaihtelee sen mukaan, antaako hoitoa suuhygienisti, hammaslääkäri vai erikoishammaslääkäri. Toimenpidemaksut määräytyvät toimenpiteiden vaativuuden mukaan ja voivat vaihdella noin 9 eurosta yli 200 euroon. Myös proteesit ja purentakiskot ovat maksullisia, ja ne voivat maksaa satoja euroja."
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/terveys-ja-sairaanhoito/terveyden-yl…