Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 20, enkä näe itselläni minkäänlaista tulevaisuutta

Vierailija
25.09.2022 |

Kaikki alkoi jo lapsena. Koko peruskoulun ajan kiusattiin, eikä opettajia kiinnostanut, vaikka kerroin kiusaamisesta. Tästä johtuen kaikki sosiaalinen ahdistaa paljon. Lähestyvä varusmiespalvelus ahdistaa. Sain sentään opiskeltua ammatin itselleni, mutta en saanut kovasta yrittämisestä huolimatta alan töitä. Teen eräässä työpaikassa muutaman vuoron viikossa, mutta inhoan työtäni yli kaiken, mutta ei minulla ole muutakaan. Parisuhteenikin on huono, mutta lähteäkään en uskalla ahdistuneisuuden takia, enkä kyllä osaakkaan. Ystäviä minulla on nolla kirjaimellisesti. Olen ollut nyt pidemmän aikaa masentunut ja ahdistunut. En edes muista milloin olisin kokenut iloa. En muista miltä tuntuu olla iloinen. Sentään oli lapsuudessa hyvät ja rakastavat vanhemmat, mutta toinen heistä nukkui pois 2 vuotta sitten.
Surettaa olla tälläisessä tilanteessa, vaikka koko elämä on vasta alkamassa minulla. Lisäksi on vielä elämään vaikuttavia sairauksia. Tuntuu, että elämä on vain selviytymistä ja "eteenpäin menemistä".

Miten diilata tällaisen asian kanssa? Tuntuu että olen ihan hukassa, enkä enää itsekkään tiedä mitä tehdä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Youtubesta dokumenttisarja "Behind the bars" ja sieltä Madagascarin vankilan 45 minuuttinen. Jos joskus tuntuu, että elämäsi on surkeaa, niin muista tuo dokumentti.

Vierailija
2/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan myös syrjäytyneisyys tulevaisuutta. Saat oman vuokrayksiön kunnalta, ja tuet juoksevat kunhan käyt pupukerhossa tai ilmaistyössä. Pupukerhosta voi löytää jonkun syrjäytyneen mt-naisenkin joka suostuu sinulle puolisoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa sivariin, niin pääset vuoden ajaksi esim. leikkimään lasten kanssa päiväkodissa.

Vierailija
4/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni muukin on hukassa 20v. Pelkästään jo huonosta suhteesta lähtö voi kohentaa mielialaa. Kaikki tässä elämässä käydään samoja ajatuksia ja elämässä on huonompia vaiheita.

Vierailija
5/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt sen armeijan ja hankit sitten kokoaika työn. Kaikki menee omalla painollaan.

Vierailija
6/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä elä harhassa. Elät epäsopivan puolison seurassa. Uskalla lähteä. Armeijan jälkeen voit aloittaa opinnot uusiksi nettiperuskoulussa ja aikuisopinnoissa.

Vierailija
7/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa ei tarvi miettiä mitään ku tehdä vaan mitä käsketään siellähän sitä saa lomaa oman elämänsä surkeudesta ja huonosta suhteesta voi sit tajuta et voi elää ilmankin.

Vierailija
8/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa ei tarvi miettiä mitään ku tehdä vaan mitä käsketään siellähän sitä saa lomaa oman elämänsä surkeudesta ja huonosta suhteesta voi sit tajuta et voi elää ilmankin.

Armeijassa katoaa loppukin elämänhallinta, koska omien aivojen käyttäminen on siellä rangaistuksen uhalla kielletty.

Vierailija
9/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa voisin loitsia sulle valoisia ajatuksia! Elämässä voi tapahtua myös ihania asioita ja tulevassa on paljon, mitä odottaa.

Kiusaaminen jättää haavoja, mutta saatko nyt olla rauhassa? Jaksaisitko hoitaa vanhoja haavoja, jos saat apua? Olisiko kotipaikkakunnallasi nuorten keskustelutoimintaa, johon voisit mennä? Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimii HelsinkiMissio, jossa monenlaista matalan kynnyksen tukea.

Vierailija
10/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua. Sitä voi olla vaikea saada, mutta hae silti. Asiat eivät muutu hetkessä, mutta ne on mahdollista saada muuttumaan. Olet itse todiste siitä: otit ensimmäisen askeleen ja kirjoitit tänne, sinulla on siis sekä toivoa että kykyjä muuttaa elämääsi, pienenpieni askel kerrallaan.

Vaikka siltä ei tuntuisi, elämässä on tulossa kivoja ja onnellisia juttuja. En olisi aina itsekään uskonut, mutta pikkuhiljaa niitä on alkanut ilmestyä.

Intti on hieno kokemus, mutta jos se tuntuu liian raskaalta, hae lykkäystä tai mene sivariin. Töitä voi olla hankala saada, mutta jos nykyinen tuntuu kamalalta, hae muita paikkoja. Jos olet varma, että vaikeudet parisuhteessa johtuvat siitä, että puoliso on väärä eikä omista vaikeuksistasi, ole rohkea ja kerro, että haluat erota. Pitemmän päälle se on parempi myös itsellesi, sillä on raskasta elää valheessa.

Paljon tsemppiä. Toivon tosi paljon, että just sulle tapahtuu hyviä juttuja!

Vierailija
11/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan saisi sanoa, mutta RYHDISTÄYDY.

Ensimmäisenä kannattaa lopettaa joku koulukiusaamisen ja opettajien ne ei välittäneet muistelu ja sen murehtiminen. Se aika meni jo. Elämä on edessä päin.

Jos työ ei nappaa, niin hae jotain muuta. Armeija on kaltaisillesi varsin loistava paikka: Tee kuten käsketään. Ei tarvitse ajatella, vain totella.

Ja kyllä se siitä. Anteeksi vaan, mutta olet vielä ihan pentu. Koko elämä on edessä. Tuo vaihe on monelle hankala, mutta se on VAIN vaihe, joka menee ohi.

Vierailija
12/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sellainen tyyppi, että viihtyy armeijan valmiissa maailmassa, sieltä saa tosi hyvän urapolun itselleen.

Näin kävi mun koulukaverille. Oli hukassa elämänsä kanssa, mutta armeijassa hänellä oli paikka ja tehtävä.

Vierailija
13/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeijassa katoaa loppukin elämänhallinta, koska omien aivojen käyttäminen on siellä rangaistuksen uhalla kielletty.

Sellainen armeija jossa tulen alla ollessa aletaan käyttämään "omia aivoja" käskyjen noudattamisen sijaan pötkii pakosalle Ukrainalaisia parhaillaan.

Vierailija
14/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon "hyvästä tulevaisuudesta". Itse koin saman ja nyt olen nelikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeellä vailla puolisoa, kavereita ja omaisuutta.

Vierailija
15/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat olla masentunut vielä sen yhden huoltajan poismenon johdosta. Kyllä se menee ohi. Opi puolustamaan itseään sanallisesti, napakasti ja jämäkästi. Toisten teot ei ole koskaan sinun vika, kiusaajat eivät osanneet käyttäytyä. Se ei ollut sinun vikasi, sinä osaat kyllä hyvin käyttäytyä. Liiku paljon luonnossa ja auringossa, kyllä se ahdistuneisuus katoa. Lopeta huonot suhteet nopeasti. Myös kaverisuhteet, jossa on kyseenalaista suhtautumista. Sinun tehtävä ei ole korjata heidät. Tee sitä, mikä on tuonut sinulle joskus iloa ja kohta olet onnellinen. Huonossa työssä saat kuitenkin raha ja työn merkitys voi olla se, että tulet itse toimeen. Opi sanomaan ei.

Vierailija
16/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosta suhteesta kannattaa lähteä. On hienoa, että sinulla on osa-aikatyö. Kaikki hyvä on vasta edessä!!!

Suoriudut kyllä varusmiespalveluksesta. Ota sitä odotellessa tavaksi käydä lenkillä muutaman kerran viikossa (reipasta kävelyä, portaissa menoa jos löytyy lähistöltä). Kuuntele samalla äänikirjoja ja tee lenkeistä omaa hyvänolon aikaa. Liikkeessä, ulkoilmassa ja äänikirjan tai muun kuunneltavan parissa ei ahdista. Palkinnoksi saat paremman peruskunnon, joka parantaa oloa ja itsevarmuutta ylipäänsä, ja helpottaa varusmiepalvelusta.

Vierailija
17/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen armeija jossa tulen alla ollessa aletaan käyttämään "omia aivoja" käskyjen noudattamisen sijaan pötkii pakosalle Ukrainalaisia parhaillaan.

Tuo on aivan eri asia kuin se mistä nyt puhutaan. Se, että armeijassa ei saa käyttää omia aivoja vaan meininki on kuin lastentarhassa vaikka kyseessä ovat aikuiset ihmiset, on myrkkyä syrjäytymisvaarassa olevalle. Syrjäytymisvaarassa oleva tarvitsee vastuunottoon tottumista, ja sitä ei armeijassa todellakaan ole tarjolla.

Vierailija
18/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olet vasta 20-vuotias, ehdit selvittämään vielä monet kriisit. 

Vierailija
19/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa voisin loitsia sulle valoisia ajatuksia! Elämässä voi tapahtua myös ihania asioita ja tulevassa on paljon, mitä odottaa.

Kiusaaminen jättää haavoja, mutta saatko nyt olla rauhassa? Jaksaisitko hoitaa vanhoja haavoja, jos saat apua? Olisiko kotipaikkakunnallasi nuorten keskustelutoimintaa, johon voisit mennä? Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimii HelsinkiMissio, jossa monenlaista matalan kynnyksen tukea.

Kiusaaminen loppui, kun pääsin peruskoulusta ja menin ammattikouluun. En ole itse ainakaan tietoinen mistään nuorten keskustelutoiminnasta kotipaikkakunnallani.

Ap

Vierailija
20/39 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun. Olen aina ollut kuin musta lammas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä