Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että tuore kananmuna keitettäessä särkyy?

Vierailija
25.09.2022 |

Sisältö on vedessä möykkynä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jos liian kylminä jääkaapista keittelee niin varmasti poksahtaa.

Ei niitä kannatakaan jääkaapissa säilyttää. Huoneenlämpö riittää, kunhan eivät saa aurinkoa. Oletko kenties huomannut, minkälaisessa tilassa ne ovat kaupassa? Aivan, hyllyllä huoneenlämmössä.

Oletko kenties huomannut, että kaupassa on paljon viileämpää kuin kotonasi? Aivan niin, viisastelija.

Vierailija
22/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kannatakaan jääkaapissa säilyttää. Huoneenlämpö riittää, kunhan eivät saa aurinkoa. Oletko kenties huomannut, minkälaisessa tilassa ne ovat kaupassa? Aivan, hyllyllä huoneenlämmössä.

Ootko kenties huomannut kuinka lyhyt säilyvyysaika niissä on? Jääkaapissa säilyvät vähintään pari kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko kenties huomannut kuinka lyhyt säilyvyysaika niissä on? Jääkaapissa säilyvät vähintään pari kuukautta.

Meillä kananmunat siis säilytetään keittiössä tiskikoneen päällä, paikassa, jossa on ehkä jopa hieman lämpimämpää kuin muu huoneenlämpö, lisäksi lämpötila vaihtelee jonkin verran sen mukaan, onko tiskikone päällä vai ei. Kananmunat säilyvät tuossa useita viikkoa yli parasta ennen- päivämäärän, parhaimmillaan olen käyttänyt munia, joiden päiväys on ollut pari kk aikaisemmin. Koskaan ei ole ollut näissä ylipäiväyksellisissä huoneenlämmössä säilytetyissä munissa pilaantuneita.

(olen kaksi kertaa törmännyt pilaantuneisiin muniin, molemmilla kerroilla oli Pirkka- munia ja olin säilyttänyt niitä jääkaapissa, niissä oli vielä pari viikkoa jäljellä parasta ennen- päiväykseen. En enää osta pirkkamunia)-

Vierailija
24/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munat säilyvät hyvänä kuukausia jos niitä ei siirtele kylmän ja lämpimän välillä edestakaisin.

- eri

Vierailija
25/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu kun puoli vuosisataa olen munia keittänyt ja kovin montaa hajonnutta en ole onnistunut saamaan. Niissäkin ollut hiushalkeama jo valmiiksi.

Munat varovasti kattilaan, kylmä vesi päälle että juuri peittyvät ja hellalle. Mitä täydempi kattilan pohja on sitä vähemmän liikkuvat kiehuvassa vedessä, yhtä tai kahta munaa ei edes kannata yrittää keittää, kun hilluu siellä väljässä vedessä pitkin kattilaa.

Vierailija
26/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä, että kuori hajoaa kiehuvassa vedessä. Ohutkuorisia munia, ehkä valmis särö ja kalvo pettää kun jokin osa lämpölaajenee. Nuorien kanojen munien kuori vahvempaa, munat pienikokoisia, keväisin yleisempiä koska uudet kanat otetaan yleensä keväisin.

Ehkä auttaa, että munat laittaa keitinveteen, ei pudota, ts. ei kopsahda kattilan pohjaan. Ja jos laittaa kiehumaan huoneenlämpöisinä (pienenpi lämpötilamuutos), eikä keitä kovempaa kuin tarpeen tai liian ahtaasti, ts. keitä olosuhteissa jossa iskeytymistä.

Kun muna hajoaa keitinvedessä, poista se heti.

Vierailija
27/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan aina kiehuvaan veteen, sillä en halua keltuaista täysin kypsäksi. Eikö se ehdi hyytyä kokonaan, jos on vedessä kun vasta kuumenee kiehumispisteeseen?

Vierailija
28/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan aina kiehuvaan veteen, sillä en halua keltuaista täysin kypsäksi. Eikö se ehdi hyytyä kokonaan, jos on vedessä kun vasta kuumenee kiehumispisteeseen?

Ei. Testaa joskus, laita kananmunat kylmään veteen ja kuumenna vesi levyllä kiehuvaksi, ja ota samantien, kun vesi alkaa poreilla, kattila pois levyltä, kaada kuuma vesi pois ja kylmää vettä munien päälle.

Ei ole edes valkuainen kunnolla hyytynyt tuossa vaiheessa.

Vierailija
29/29 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä löytyykö enään mutta joskus 80-luvulla oli sellasia kananmunan pidikkeitä. Laitettiin kattilan pohjalle ja oli reikä kananmunille, pysyivät paikallaan.

Mulla sama ongelma mutta kun laitan karkeaa suolaa rikkoontuu vähemmän, on ehkä sattumaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi