Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä suuruisen puskurin säästit ennen kuin aloit sijoittamaan eri kohteisiin?

Vierailija
25.09.2022 |

Mulla on nyt vain 1 kk palkka jemmassa ja sen lisäksi Nordnetissä jotain roposia ja S-Pankin bonukset menevät johonkin rahastoon ja olen alkanut haaveilla että ostaisin kultaa. Onko järkeä vai ennemmin pistää puskuriin lisää? Toisaalta asun vuokralla ja omaa asuntoakin varten pitäisi säästää tietty osuus palkkatulosta mutta tuo kulta houkuttelee enemmän nyt näistä tietyistä säästöistä jotka ovat ikään kuin täysin ylimääräistä tuloa...
Ja siis vielä 5 vuotta sitten puskuri oli 0 € ja sellaista elämää olen tottunut elämään. Nyt pikku hiljaa tulot alkaneet kasvaa ja rahankäytössäkin enemmän mahdollisuuksia kun pystyy etukäteen jo pistämään syrjään yms.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulta ei ole paras kohde aloittaa. Tarkista ainakin mitä muita maksuja tulee kun ostat/myyt kultaa, esim. verot.

Indeksirahasto on helpoin.

Vierailija
2/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulta ei ole paras kohde aloittaa. Tarkista ainakin mitä muita maksuja tulee kun ostat/myyt kultaa, esim. verot.

Olin tulkitsevinani että sijoituskulta on verotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siis enhän minä itse möisi mitään vaan ostaisin itse aina lisää. 

Vierailija
4/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää epäselväksi mitä tavoittelet sijoittamisella mutta kullan ostamista miettisin kyllä uudestaan. Jos summat on pieniä niin varmista nyt ainakin ettei sivukulujen osuus nouse liian suureksi ja että sinulla on turvallinen paikka "kultaharkkojen" säilytykseen.

Vierailija
5/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kultaa ostaa. Käyttötilillä pidät pari tonnia ja loput suoriin osakkeisiin tai rahastoihin kuukausisäästöllä. Avainsana on pitkäjänteinen kustannustehokas sijoittaminen.

Vierailija
6/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituskulta on vapaata arvonlisäverosta mutta myyntivoitosta maksetaan pääomaverot muiden sijoituksien tapaan.

Vierailija
7/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituskulta on vapaata arvonlisäverosta mutta myyntivoitosta maksetaan pääomaverot muiden sijoituksien tapaan.

Mutta tosiaan en olisi myymässä yhtään mitään, vaan nämä jäisi jälkipolville.

Vierailija
8/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kultaa ostaa. Käyttötilillä pidät pari tonnia ja loput suoriin osakkeisiin tai rahastoihin kuukausisäästöllä. Avainsana on pitkäjänteinen kustannustehokas sijoittaminen.

No ei noi Nordnetin osakkeet ainakaan mikään kultakaivos ole vielä tähän mennessä ollut. Samoin S-Pankin rahasto on miinuksella. Tosin en siis ole pitkään aikaan mitään nostamassakaan ko. sijoituksista pois. Mutta hajauttamismielessä se kulta nyt houkuttelisi eniten tähän hätään kun olisi taas laittaa jonkun verran jonnekin.

Vierailija
9/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei noi Nordnetin osakkeet ainakaan mikään kultakaivos ole vielä tähän mennessä ollut. Samoin S-Pankin rahasto on miinuksella. Tosin en siis ole pitkään aikaan mitään nostamassakaan ko. sijoituksista pois. Mutta hajauttamismielessä se kulta nyt houkuttelisi eniten tähän hätään kun olisi taas laittaa jonkun verran jonnekin.

Mä aloitin 2009 ja vielä on tukevasti plussalla. Miinuksella on vain ost jonka aloitus osui tosi kalliiseen vaiheeseen. Ei siellä onneksi paljoa olekaan, olkoon siellä ja katsotaan muutaman vuoden päästä uudelleen.

Vierailija
10/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut kaikkiin vähän kerrassaan. Puskuriin hiukan enemmän kuin nordnetin rahastoihin. S-pankin rahastoihin menee euro joka ostoksesta.

Nettopalkka noin 1600€, aloitin viime kesänä kun lomautuksen jälkeen sain uuden työn. Puskurissa nyt hyvät 6000€, eri rahastoissa 2500€.

Vierailija
11/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan menoistasi. Minun sijoittamisesta ei tule yhtään mitään kun joudun jatkuvasti syömään niitä. Mikään parin tonnin puskuri ei riitä mihinkään koska terveyskulut menee aina tuhansissa euroissa kun niitä tulee. Yllättävästi kun suomessa on näitä porsaanreikiä meidän niin edullisessa terveydenhuollossa jotka jää asiakkaan masettavaksi kuten hammashuolto, silmälasit, kulkeminen terveydenhuollon kohteisiin taksilla koska paikallisliikennettä jatkuvasti supistetaan ja hoito sijoitetaan käytännössä mahdottomaksi saada ellei omista autoa tai kulje taksilla. Päälle muut yllättävät menot. Eli jotain 10 000e on minulle ainakin raha mikä kävisi puskurista.

Vierailija
12/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi olla erikseen joku "puskuri". Se sijoitettu pääoma ON se puskuri... eli 0 markkaa oli minun puskurini (kyllä aloitin sijoittamisen jo markka-aikana).

Vierailija
13/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 120000 markoilla.  Naimisiin meno paransi tilannetta.

Vierailija
14/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no osta hyvänen aika jonkun muun yhtiön osakkeita.

Vierailija
15/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk nettopalkka.

Vuokra-asunto, vanha auto, ei muuta merkittävää omaisuutta.

Jos asut omakotitalossa ja olet perheellinen, kannattaa ehkä olla isompi puskuri.

Vierailija
16/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästänyt puskuria. Sijoitin suoraan firmoihin jotka maksavat osinkoa. Se kassavirta on mun puskurini.

Nordnet on sikakallis välittäjä, IB edullisempi

Vierailija
17/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10t on se puskuri joka on ns pahan päivän varalta. Lisäksi on määräaikainen erillinen sijoitustili, jossa korkeampi korko(ei voi nostaa määräajan aikana) ja nordnet.

Vierailija
18/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10t on se puskuri joka on ns pahan päivän varalta. Lisäksi on määräaikainen erillinen sijoitustili, jossa korkeampi korko(ei voi nostaa määräajan aikana) ja nordnet.

Miksi ihmeessä ihmiset SITOVAT määräaikaistalletuksiin rahansa onnettomalla korvauksella. En voi ymmärtää.

Se että raha on kiinni määräajan on iso riski, ja riskistä pitäisi saada korvaus. Määräaikaistalletuksista ei korvausta kyllä riskille saa. Mieluummin sijoitan rahat paremmalla tuotolla paljon likvidimpiin kohteisiin.

Vierailija
19/19 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla nollasta.

Kollegani erosi ja tarvi kodin. Oli pienen lapsen äiti.

Oltiin puhuttu pitkään sijoitusasunnon ostosta.

Sanoin kollegalle käy katsomassa näitä koteja, etsittiin sopivat netistä.

Kävi katsomassa kaikki, valitsi parhaan.

Silloin, 2002, laina riitti lyhennykseen, vastikkeeseen ja jäi vielä yli. Jäiköhän 10 e.

2015 tehtiin putkiremontti.

Tässä vaiheessa asunto oli jo velaton.

Vielä vähän tulee rahaa. Asunto on pieni, 38 neliötä.

Vuokrakaan ei ole kummonen 620 e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi