Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten perunamuussista kaikki sattumat pois?

Vierailija
24.09.2022 |

Ilman että tarvii käyttää sauvasekoitinta? Tuntuu että niillä tulee liian sosemaista.

Hakkasin tänäänkin varmaan 10min ja silti jäi muutama sattuma

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ääretön/5

Vierailija
2/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paina lusikalla terässiivilän läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivilän/lävikön läpi. Sauvasekoitinta ei muutenkaan pidä käyttää muusiin, ellei halua liisteriä. Mieluummin vaikka sähkövatkaimella.

Vierailija
4/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edesmennyt äitini kun muusinuijalla hakkasi ei jäänyt yhtään sattumaa. Itselläni ei voimaa sellaiseen ole,joten katsoin kerran Ruotsalaista ohjelmaa ja siellä suositeltiin vatkaamaan sähkövispilällä. Lämmintä maitoa,vähän voita ja sähkövispilä. Sillä onnistuu. Ei siis taikinakoukuilla.

Vierailija
5/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen muusin siten, että perunasurvimella survon perunat hienoksi, sen jälkeen kaivan kauhalla kolon kattilan pohjaan asti, kattila takaisin kuumalle levylle ja sinne koloon voita, suolaa ja maitoa. Kun se maito on kiehahtaa, niin pois levyltä ja sekoitan sen hyvin tehosekoittimella, siis niillä vispilöillä, millä vatkataan kananmunatkin.

Tuossa ei kyllä juurikaan jää bökköjä.

Jos tarvitsisin täysin sileää muusia, niin tekisin perunapusertimella, jolla tehdään perunalunta ( ikäänkuin iso valkosipulipuristin).

Vierailija
6/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten teet muusin? Mitkä välineet ja yksityiskohtainen selostus työvaiheista. Kerron sen jälkeen neuvot.

Vierailija
7/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehosekoitin.

Vierailija
8/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen muusin siten, että perunasurvimella survon perunat hienoksi, sen jälkeen kaivan kauhalla kolon kattilan pohjaan asti, kattila takaisin kuumalle levylle ja sinne koloon voita, suolaa ja maitoa. Kun se maito on kiehahtaa, niin pois levyltä ja sekoitan sen hyvin tehosekoittimella, siis niillä vispilöillä, millä vatkataan kananmunatkin.

Jos tarvitsisin täysin sileää muusia, niin tekisin perunapusertimella, jolla tehdään perunalunta ( ikäänkuin iso valkosipulipuristin).

Kääk EI tehosekotyimella kun SÄHKÖVATKAIMELLA, mikähän aivohäiriö tuohonkin tuli.

Vierailija
9/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitäpä potaatit täysin kypsiksi.

Vierailija
10/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten teet muusin? Mitkä välineet ja yksityiskohtainen selostus työvaiheista. Kerron sen jälkeen neuvot.

Niin ap. Kerropa, kuinka teet sen muusin?

Vierailija
11/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon voita. Keitä rikki.

Vierailija
12/23 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kääk EI tehosekotyimella kun SÄHKÖVATKAIMELLA, mikähän aivohäiriö tuohonkin tuli.

Onko ero kummalla sähkövatkaimella tekee muussin kun näissä erilainen rauta pala?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/478449/Electrolux-EHM3310-sahko…

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/139495/Bosch-Styline-MFQ4020-sa…

Vierailija
13/23 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse oikea perunalajike. On erikseen jauhoista muusiperunaa, mutta minun mielestäni paras tulee keltaisen pussin yleisperunoista.

Mitä tarkoitat sillä, että tulee liian sosemaista? Sosetta siitä tulee, kun laitat liikaa nestettä. Muusiperunat survot ensin kuivina ja lisäät sopivasti nestettä vasta sitten.

Sauvasekoittimella tulee epätasaista liisteriä, mutta sen sinä tiedätkin. Muusaa peruna vanhanaikaisella survimella tai käytä vaikka pulloa, jonka pohjalla painelet perunat muusiksi. Viimeistely  vatkaimella samalla kun lisäät siihen nesteen. Varmin keino saada tasaista muusia on sosemylly tai sellainen puserrin, jonka läpi kypsät perunat painetaan. Viimeksimainittu on kätevä yksiasujalle, joka muusaa vain pari perunaa kerralla.

Saat hyvät kuvat googlettamalla sanat perunasurvin , perunapuserrin ja sosemylly.

Vierailija
14/23 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä käyttäisi mitään vatkainta perunamuusin tekoon. Takavuosina tein perunamuusin aina niin, että pusersin kypsäksi keitetyt jauhoiset perunat siivilän läpi ja lisäsin sitten muusiin voin, maidon, suolan ja muskottipähkinän, sekoitin tasaiseksi. Tärkeää on lisätä maito sen verran pienissä erissä, ettei tule vahingossa laittaneeksi sitä liikaa.

Nykyään rakastan yli kaiken sellaista muusia, josta tuntee, että se on kotitekoista, aidoista perunoista itse tehtyä. Keitän perunat kokonaisina, survon puunuijalla niin, että mukaan todellakin jää suussa tuntuvia, pieniä pehmeitä perunanpaloja, sen jälkeen lisään voin, maidon ja mausteet. Jos haluan oikein hifistellä, keitän perunat kuorineen ja kuorin kuumina, silloin tulee kaikkein paras muusi.

Perunamuusi, jossa on niitä sattumia, on ihan ylivoimaisesti kaikkein parasta. 😍

Muuten teen muusia kyllä todella harvoin, koska minun täytyy harjoittaa painonhallintaa. Perunamuusi on ruoka, jossa tulee todella todella helposti syötyä aivan liikaa turhaakin energiaa. Muusi on herkkua, ja sellaisena harvakseltaan syötävää.

Vierailija
15/23 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä käyttäisi mitään vatkainta perunamuusin tekoon. Takavuosina tein perunamuusin aina niin, että pusersin kypsäksi keitetyt jauhoiset perunat siivilän läpi ja lisäsin sitten muusiin voin, maidon, suolan ja muskottipähkinän, sekoitin tasaiseksi. Tärkeää on lisätä maito sen verran pienissä erissä, ettei tule vahingossa laittaneeksi sitä liikaa.

Nykyään rakastan yli kaiken sellaista muusia, josta tuntee, että se on kotitekoista, aidoista perunoista itse tehtyä. Keitän perunat kokonaisina, survon puunuijalla niin, että mukaan todellakin jää suussa tuntuvia, pieniä pehmeitä perunanpaloja, sen jälkeen lisään voin, maidon ja mausteet. Jos haluan oikein hifistellä, keitän perunat kuorineen ja kuorin kuumina, silloin tulee kaikkein paras muusi.

Perunamuusi, jossa on niitä sattumia, on ihan ylivoimaisesti kaikkein parasta. 😍

Muuten teen muusia kyllä todella harvoin, koska minun täytyy harjoittaa painonhallintaa. Perunamuusi on ruoka, jossa tulee todella todella helposti syötyä aivan liikaa turhaakin energiaa. Muusi on herkkua, ja sellaisena harvakseltaan syötävää.

Kouluruokailutraumojen vuoksi oksennan, jos perunamuusissa on nökköjä. Reaktio on niin vahva ja alkukantainen, etten kykene sitä estämään. Siksi teen itse kotona sileää perunamuusia, ja se kelpaa kyllä kaikille. Laitoskeittiöiden perunahiutaleista tehty muusi oli kouluaikani pelastus, sehän oli aina sileää, nykyään vain ei enää sitä käytetä, tai ainakaan lounasruokalat eivät käytä. Välttelen siis muiden tekemää muusia, ja jos syön sellaista, niin käyn varovasti läpi joka haarukallisen, ettei sekaan jää nökköjä.

Sitten taas voin kuitenkin syödä haarukalla survottua perunaa, vaikka se ei olekaan muuta kuin nökköjä.

Vierailija
16/23 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ero kummalla sähkövatkaimella tekee muussin kun näissä erilainen rauta pala?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/478449/Electrolux-EHM3310-sahko…

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/139495/Bosch-Styline-MFQ4020-sa…

Minulla on aina ollut ihan tavallinen sähkövatkain, jossa on ollut tavalliset lankavispilät, eli tuollaiset kuin tuossa linkittämässäsi Elektroluxin vatkaimessa. Kuvia vertaamalla on tietenkin vaikea sanoa, mutta en näe suurta eroa Boshin vispilöissä.

Sitten on olemassa sellaisia erilaisia vispilöitä, litteästä teräksestä väännettyjä:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/494823/Philips-HR3705-00-sahkov…

Ja näiden osalta en osaa sanoa, vaikuttaisiko tuo jollain tavalla perunamuuusin valmistukseen, koska en ole koskaan tehnyt yhtään mitään tuollaisilla vispilöillä.

Vierailija
17/23 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paukuta kattilaa vähän aikaan lattiaan, näin oma äitini tapasi muussille tehdä(laita jotain väliin ettei lattia vaurioidu)

Vierailija
18/23 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä miestäsi käyttämään "perunavoinuijaansa".

Vierailija
19/23 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että muusissa pitääkin olla vähän sattumia. Se tekee siitä käsintehdyn tuntuista, toisin kuin kauppojen teollisuusmuusit.

Vierailija
20/23 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun edesmennyt äitini kun muusinuijalla hakkasi ei jäänyt yhtään sattumaa. Itselläni ei voimaa sellaiseen ole,joten katsoin kerran Ruotsalaista ohjelmaa ja siellä suositeltiin vatkaamaan sähkövispilällä. Lämmintä maitoa,vähän voita ja sähkövispilä. Sillä onnistuu. Ei siis taikinakoukuilla.

Ruotsalaisen, et Suomalaisen?

Kansallisuudet kirjoitetaan PIENELLÄ KIRJAIMELLA!