Miten helposti pääsee siivoojaksi ilman kokemusta?
Työkokemusta ei ole siivoamisesta, mutta muuta työkokemusta on liki 30v. Pääseekö liki viiskymppinen miten helposti siivoojaksi ilman alan koulutusta?
Kommentit (26)
Sitähänminäkin kirjoitti:
Sehän tässä ongelma onkin, että ei pääse. Ymmärrän hyvin, että joku sairaalan tai elintarviketuotannon siivous vaatii erikoisammattitaitoa, mutta eiköhän vaikkapa rappukäytävien siivouksen peruskikat oppisi lyhyellä ohjauksella. Ja sitten hallitus ihmettelee silmät soikeena työttömien määrää.
Meinasin hakea päiväkotiin siivoojaksi, mutta taitaa olla turhaa. Ap
Itse työskentelin kaikkien tuntemassa suuressa siivousfirmassa vuodet 2013-2020 ja siivoustyöhön pääsee käytännössä kuka tahansa kantasuomalainen (ovat todella tyytyväisiä jos saavat nykypäivänä kantiksilta ylipäätään hakemuksia) ilman työkokemusta tai koulutuksia. Ei ollut minullakaan mitään kokemusta tai koulutuksia. Ikärasismia taasen on havaittavissa, että vaikka työvomapula on huomattava ja ennen kaikkea suomalaisia haluttaisiin töihin, niin helposti iäkkäämpi hakija jää valinnoissa paitsioon. Itse huomasin sitä ilmiötä, että vaikka työvoiman tarve olisi ollut huutava, niin siltikään iäkkäämpiä ei palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä ongelma onkin, että ei pääse. Ymmärrän hyvin, että joku sairaalan tai elintarviketuotannon siivous vaatii erikoisammattitaitoa, mutta eiköhän vaikkapa rappukäytävien siivouksen peruskikat oppisi lyhyellä ohjauksella. Ja sitten hallitus ihmettelee silmät soikeena työttömien määrää.
Meinasin hakea päiväkotiin siivoojaksi, mutta taitaa olla turhaa. Ap
Hae ihmeessä, työvoimapula-ala. Täällä Tampereella otetaan alalle kouluttamattomia sijaisuuksiin myös vanhainkotiin ja sairaaloihin. Julkisen työehdot ovat ihan ok. Varo kuitenkin hyväksikäyttöä, liian kiltti polttaa itsensä äkkiä loppuun.
Ei vaadi esim elintarviketuotannon siivous mitään erikoistaitoja. Itse en ollut tehnyt päivääkään siivoustyötä ja aloitin elintarviketuotannon siivouksilla. Yhdessä työvuorossa perehdytettiin kaikki ja sen jälkeen tein hommat itsenäisesti, enkä koskaan työstäni huonoa palautetta saanut. Riittää, että olet täyspäinen ja tajuat ettei niitä aineita roiskita esim silmiin. Muuta lähtötietoa et tarvitse.
Pakko kysyä, että miksi haluat juuri siivoojaksi? Itselle oli elämän hienoimpia hetkiä, kun viimein pääsi siivoustöistä pois. Vaikka minulla on työn suhteen korkeahko ketutuskynnys, niin siivoustyössä olin burn outin partaalla. Ihan jäätävää paskaa.
Minun vaimo pääsi keskisuuressa kaupungissa.
Homma vaatii sitten äärimmäisen paksua nahkaa ja tarkkaa pelisilmää, että mistä kusetat kun on utopistiset aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että miksi haluat juuri siivoojaksi? Itselle oli elämän hienoimpia hetkiä, kun viimein pääsi siivoustöistä pois. Vaikka minulla on työn suhteen korkeahko ketutuskynnys, niin siivoustyössä olin burn outin partaalla. Ihan jäätävää paskaa.
Siksi siivoojaksi, kun en näytä pääsevän enää toimistotöihin. Jotain töitä on pakko saada. Ap
Kotisiivouksiin kävisit varmaan suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Kotisiivouksiin kävisit varmaan suoraan.
Mitä kautta sellaisiin pääsee? Ap
Pääsee ja osa saattaa kouluttaa oppisopimuksella samalla. Näitähän löytyy avoimista työpaikoista, kun vaan etsii.
En päässyt enkä kelvannut minnekään kun hain työttömänä ollessa mitätahansa työtä. Nelikymppinen olin tai vähän alle. Onneksi jossain vaiheessa työllistyin alani töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee ja osa saattaa kouluttaa oppisopimuksella samalla. Näitähän löytyy avoimista työpaikoista, kun vaan etsii.
Löytyy ja aina sama tulos että ilman kokemusta ei huolita.
Ikää ei saa sanoa eikä korostaa. Jos haet siivoajaksi, päiväkotiin. Heitä kiinnostaa miten pärjäät lasten kanssa ja miten osaat siivota. Työkokemuksesta korosta kaikki alaa handlaavat muu unohda. Se pitkä monipuolinen työkokemus on iän kanssa mainittuna este joka paikkaan. Jos ei nosta sieltä vain sitä mikä on hyödyksi juuri siihen hakemaasi työpaikkaan. Korosta siis sitä älä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy ja aina sama tulos että ilman kokemusta ei huolita.
Niin paljon siivoojista pulaa. Onko varma, ettei ulosannissa ja asenteessa ole vikaa?
Menin itse haastatteluun työttömänä ja ne kysyi millon voin alottaa. Näytin, et mulla on eväät mukana, vaikka heti. Nauruhan sillä pääs, mutta samana päivänä pääsin tutustumaan tulevaan kohteeseen, jonne menin seuraavana päivänä.
Yksityisen firman kautta. Kysyin, että pitääkö olla joku koulutus tai pitääkö osata ajaa pakulla - ei tartte, kohteeseen viedään. Mies olen ja ikää nyt 57, tämä oli joskus 3-4 vuotta sitten, ennen koronaa joka tap.
(tuli vaan muita ... mietteitä, mutta olisin lähtenyt; nyt enää pysty, selkävika mennyt pahemmaksi :( )
Vierailija kirjoitti:
Ikää ei saa sanoa eikä korostaa. Jos haet siivoajaksi, päiväkotiin. Heitä kiinnostaa miten pärjäät lasten kanssa ja miten osaat siivota. Työkokemuksesta korosta kaikki alaa handlaavat muu unohda. Se pitkä monipuolinen työkokemus on iän kanssa mainittuna este joka paikkaan. Jos ei nosta sieltä vain sitä mikä on hyödyksi juuri siihen hakemaasi työpaikkaan. Korosta siis sitä älä vuosia.
Mulla ei ole kyllä mitään mitä nostaa aiemmasta työkokemuksesta hyödyksi juuri siivousalalle tai päiväkotiin, ei mitään. Nyt alkoi kyllä hiukan masentamaan... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kyllä mitään mitä nostaa aiemmasta työkokemuksesta hyödyksi juuri siivousalalle tai päiväkotiin, ei mitään. Nyt alkoi kyllä hiukan masentamaan... Ap
Saako kysyä mitä työtä olet tehnyt?
Onko sulla hyvä yleiskunto?
Monet siivoojat joutuvat nostelemaan painavia esineitä tms. Selkä ja polvet pitää olla kunnossa. Työajat voivat myös olla poikkeavia.