Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unilääkeestä

Vierailija
24.09.2022 |

Olen kärsinyt unettomuuden eriasteista kymmeniä vuosia. En jaksais enää. Onko olemassa lääke, jota voi käyttää säännöllisesti ja toimii antaen edes 6 tunnin yöunen?
Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zolpidem. Toimii myös jatkuvassa käytössä vaikka muuta väitetään, tiedän yli 20 vuoden kokemuksella:

Sama. Lääkärin kanssa vaan joutuu säännöllisesti vääntämään reseptin uusimisesta.

Kuin myös sama ja nyt olen jo neljä vuotta ollut vajaalla lääkityksellä. Mielialalääkkeitä saisin vaikka heti jatkuvaan käyttöön mutta nukahtamislääkettä en saa. Monta vuotta söin stelloja eikä annosta tarvinut nostaa. Se oli 5-6 vuotta sitten kun tuli päätös että unilääkkeitä ja rauhoittavia vähennetään. Nooh elää sitä jotenkin lähes jatkuvassa unen puutteessa. 

Miten pärjäät? Itse työmarkkinatuella ahdistelen millä voimilla pitäisi tehdä enemmän töitä kun toimivia lääkkeitä ei saa tai ne tekevät kokonaan työkyvyttömäksi.

Saisipa edes työkyvyn varjolla jotain toimivaa.

Vierailija
42/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triptyl! 😊

Mulla kuivatti suuta kammottavasti, ei voinut edes puhua hörppimättä vettä joka välissä. Lisäksi tuli vapinaa joka viikon sisällä rupesi jo kävelyä haittaamaan. Lopetin aika pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeitä ei anneta jatkuvaan käyttöön. Mirtazapiinia tai Ketipinoria saattaa saada. Oikeita unilääkkeitä annetaan kuuriluontoisesti tai satunnaiseen käyttöön.

Riippuu lääkäristä. Nämä nuoremman polven lääkäreille on markkinoitu unilääkkeet ja bentsot lääkkeinä, joita kenenkään ei tulisi käyttää. Minä itse valmistuin lääkäriksi 90-luvun puolivälissä, eikä meidän lääkiksessä tällaista propagandaa ollut. Minäkin uusin unilääkereseptejä säännölliseen käyttöön, kunhan potilas pysyy siinä määrätyssä annoksessa eikä ala käyttää lääkettä liikaa.

Vierailija
44/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi Tenox

Vierailija
45/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli Ketipinoria, se lihottaa ja heikentää kognitiota.

Väsyttävät antihistamiinit toimivat monelle esim. Atarax, Doxal. Z-lääkkeet ovat hyviä myös pitkässä käytössä esim. Zopinox.

Kokeile ensin melatoniinia. Tosin sekin turvottaa. Kaikki unilääkkeet turvottavat, mutta Ketipinor ja Remeron/mirtatsepiini ovat tässä suhteessa pahimpia. Jälkimmäinen aiheuttaa myös monille kouristuskohtauksia.

Kaikkein paras olisi cbd-öljy mutta sitä ei Suomesta saa. Kun asuin Hollannissa nukuin kuin tukki tuon ansiosta. Suomessa on pakko käyttää lääkkeitä jotka paljon vaarallisempia ja koukuttavampia.

Ei melatoniini ole lääke eikä turvota. Mutta ei tepsikään kaikilla.

Kyllä melatoniinillakin sivuvaikutuksensa on, vaikka se elimistön oma  unihormoni onkin. Näitä sivuvaikutuksia melatoniinille listataan Pharmacassa:

Leukopenia, trombosytopenia. Yliherkkyysreaktio. Hypertriglyseridemia, hypokalsemia, hyponatremia.

Ärtyisyys, hermostuneisuus, levottomuus, unettomuus, poikkeavat unet, painajaiset, ahdistuneisuus.  Mielialan muutokset, aggressiivisuus, agitaatio, itku, stressioireet, desorientaatio, varhain aamulla herääminen, sukupuolivietin voimistuminen, alakuloisuus, masennus. Migreeni, päänsärky, letargia, psykomotorinen yliaktiivisuus, huimaus, uneliaisuus. Pyörtyminen, muistihäiriöt, tarkkaavuushäiriöt, unenomainen tila, levottomien jalkojen oireyhtymä, unen laadun heikkeneminen, parestesia. Näöntarkkuuden heikentyminen, näön hämärtyminen, lisääntynyt kyynelnesteen eritys. Asentohuimaus, heitehuimaus. Rasitusrintakipu, palpitaatio. Kohonnut verenpaine. Kuumat aallot.

Vierailija
46/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroitin itse itseni vuosien Imovanen päivittäiskäytöstä, meni joku 2,5kk ja oli helppo homma kun tiputin hitaasti. Se h*lvetti mikä ketipinorista vierottautuminen oli, sitä ei voi edes sanoin kuvata ja meni 6kk. Nykyään imovane satunnaiskäytössä, kivut aiheuttaa mulla unettomuuden ja joskus se valvomisputki vaan on pakko katkaista jos haluaa järjissään pysyä. Joku mainosti käyttävänsä imovanea jatkuvasti hyvällä menestyksellä, no onnea vaan mutta kyllä mulla ainakin kasvoi toleranssi kuten useimmilla ihmisillä käy.

Vierailija
47/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia yllämainittuja. Kiitos vastauksista. Cbd ? kiinnostaa ja Zolpidem. Täytyy neuvotella lääkärin kanssa. Onko pk- seudulla lääkäri, joka jotain ymmärtää näistä meidän ongelmista?

Kiitos.

A-M

Juurikin jo ketjussa mainittu Henri Tuomilehto.

Vierailija
48/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Update;

Nyt käytössä 3 kpl imovanea 7.5 mg ja tueksi Ataraxia, lisäksi masennuslääke. Eikä nukuta. Perkele!!!!!!

Ap

Tuossa on liikaa tsopiklonia ja se saattaa paradoksaalisesti piristää. Kokeilepa kahta Imovanea (plus yksi Atarax).

Onko Klotriptyl tuttu? Se on tehokas.

Vierailija
49/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Update;

Nyt käytössä 3 kpl imovanea 7.5 mg ja tueksi Ataraxia, lisäksi masennuslääke. Eikä nukuta. Perkele!!!!!!

Ap

Se, ettet nuku kolmella Imovanella, tarkoittaa sitä, että sinulle on tullut riippuvuus lääkkeeseen ja tarvitsisit 4-5 tablettia, että nukkuisit taas jonkin aikaa, ennen kuin annosta tarvitsee taas suurentaa..

Vierailija
50/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Olanzapin. Toimii.

Onko sinulla myös skitsofrenia, koska se on tuon lääkkeen ainoa käyttöaihe?

Vierailija
51/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somnoria oon käyttänyt, ja yhtä mitä saa Saksasta ilman reseptiä.

Kaikkihan ei kaikille sovi, esim mulla Triptyl ja Mirtazapin vaikutti just kuten ei pitäis, en saanut senkään vertaa unta mitä ilman.

Vahva melatoniini on myös ihan hyvä, siis ei mikään markettimelqtoniini vaan reseptillä.

Vierailija
52/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä, että ihmisten pitää _pelätä_, saavatko reseptinsä uusittua!! Siis millaiseksi tää maa on päästetty menemään!? Huhhuh! Sairasta touhua!

Vierailija
53/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli Ketipinoria, se lihottaa ja heikentää kognitiota.

Väsyttävät antihistamiinit toimivat monelle esim. Atarax, Doxal. Z-lääkkeet ovat hyviä myös pitkässä käytössä esim. Zopinox.

Kokeile ensin melatoniinia. Tosin sekin turvottaa. Kaikki unilääkkeet turvottavat, mutta Ketipinor ja Remeron/mirtatsepiini ovat tässä suhteessa pahimpia. Jälkimmäinen aiheuttaa myös monille kouristuskohtauksia.

Kaikkein paras olisi cbd-öljy mutta sitä ei Suomesta saa. Kun asuin Hollannissa nukuin kuin tukki tuon ansiosta. Suomessa on pakko käyttää lääkkeitä jotka paljon vaarallisempia ja koukuttavampia.

Ei melatoniini ole lääke eikä turvota. Mutta ei tepsikään kaikilla.

Kyllä melatoniinillakin sivuvaikutuksensa on, vaikka se elimistön oma  unihormoni onkin. Näitä sivuvaikutuksia melatoniinille listataan Pharmacassa:

Leukopenia, trombosytopenia. Yliherkkyysreaktio. Hypertriglyseridemia, hypokalsemia, hyponatremia.

Ärtyisyys, hermostuneisuus, levottomuus, unettomuus, poikkeavat unet, painajaiset, ahdistuneisuus.  Mielialan muutokset, aggressiivisuus, agitaatio, itku, stressioireet, desorientaatio, varhain aamulla herääminen, sukupuolivietin voimistuminen, alakuloisuus, masennus. Migreeni, päänsärky, letargia, psykomotorinen yliaktiivisuus, huimaus, uneliaisuus. Pyörtyminen, muistihäiriöt, tarkkaavuushäiriöt, unenomainen tila, levottomien jalkojen oireyhtymä, unen laadun heikkeneminen, parestesia. Näöntarkkuuden heikentyminen, näön hämärtyminen, lisääntynyt kyynelnesteen eritys. Asentohuimaus, heitehuimaus. Rasitusrintakipu, palpitaatio. Kohonnut verenpaine. Kuumat aallot.

Melatoniini on elimistön oma hormoni ja monella sen tuotanto heittelee. Miksi sitä saa myös ilman reseptiä, kun on noin " vaarallinen"?

Itse huomasin kun aloin käyttämään, että vaste tuli vasta noin kolmen viikon jälkeen kun otin säännöllisesti iltaisin. En ole havainnut haittoja.

Vierailija
54/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan ei kaikille sovi, esim mulla Triptyl ja Mirtazapin vaikutti just kuten ei pitäis, en saanut senkään vertaa unta mitä ilman.

Vahva melatoniini on myös ihan hyvä, siis ei mikään markettimelqtoniini vaan reseptillä.

Minkä nimistä unilääkettä saa sieltä Saksasta ilman reseptiä, kiinnostaa.

Vierailija
55/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin pitkään Circadin 2 mg, joka on reseptillä saatava pitkävaikutteinen melatoniini. 30 tabletin pakkaukselle tulee hintaa reilut 30 euroa, eli aika kallista oli. Sitten erään kerran huomasin Tokmannin hyllyssä myytävän pitkävaikutteista Melatal 1.9 mg melatoniinia. Hintaa oli n. 10 e / 90 tabl. Toimii ihan yhtä hyvin kuin apteekin kallis pitkävaikutteinen melatoniini ja kolmessa kuukaudessa säästää jo 80 euroa.

Vierailija
56/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva kahvi, pieni kuppi juuri ennen makuulle menoa. Kuulostaa hullulta, mutta se toimii ihan yllättävästi. Paras, jos kahvi on yöpöydällä, ei tarvitse sen juonnin jälkeen tehdä muuta kuin pää tyynyyn ja silmät kiinni.

Vierailija
57/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä melatoniinia. Itselläni se ei vaikuttanut mitenkään. Sain Tenox- reseptin ja se on loistava. Nukun kuin tukki. Unettomuus johtuu työstressistä, joka toivottavasti loppuu samalla, kun määrä-aikainen työkin.

Vierailija
58/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoggar nights ainakin sai. Nyt ei ihan äskettäistä tietoa, mutta varmaan vieläkin saa?

Vierailija
59/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoggar nights ainakin sai. Nyt ei ihan äskettäistä tietoa, mutta varmaan vieläkin saa?

Tuossa on antihistamiini doksylamiinia ja b6-vitamiinia. Myydään jenkeissä nimellä Unisom.

Vierailija
60/65 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi olevan väsyttävä antihistamiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän