Miten kertoa teini-ikäiselle vanhempien erosta?
Kommentit (14)
Emme tule toimeen isäsi/äitisi kanssa, joten katsoimme parhaaksi muuttaa erilleen....
Vierailija kirjoitti:
Emme tule toimeen isäsi/äitisi kanssa, joten katsoimme parhaaksi muuttaa erilleen....
Ai niin, jos suhteessa on vielä väkivaltaisuuttakin, niin voi olla että lapsi sanoo "vihdoinkin", ei lapset ole meinaa tyhmiä
Miksi sitä pitää selitellä? Mä vain sanoin, että erotaan. Kyllähän lapset nyt sen parisuhteen on nähny.
Minä puhuin suoraan niinkuin asiat oli. Tosin lapset olivat jo muutenkin tienneet aina, että isä on alkoholisti. Meillä ei ollut väkivaltaa tms, joten tilanne siinä mielessä helpompi. Lapset tosiaan eivät ole tyhmiä, meillä ainakin arvasivat jo ennenkuin ehdin edes sanoa itse asiaa, nuorempi (12 v) tokaisi vain että "ai te vissiin eroatte nyt".
Voi olla, että teini jopa on nähny tai kuullut salaa, mutta ei ole uskaltanut puhua asiasta, koska ajatellut ettei se mitään auta kuitenkaan. Ainakaan meidän kotona kodin seinät ei ääniä pitänyt varsinkaan riita tilanteessa. Kuten itse sitä päivää vain odotin, milloin tulee ratkaisu, että nyt lähdetään eri suuntiin. Omasta teini ajastani on n. 20vuotta, mutta kyllä sen kireän ilmapiirin huomas aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että poika murtuu täysin. On muutenkin kovasti masentunut.
Masentunut siitä ilmapiiristä minkä olette vanhempina luoneet ja missä on joutunut elämään. Ei teidän ero sitä pahemmaksi muuta, ellet ota hänestä terapeuttia itsellesi.
Eiköhän se lapsi ole perillä kotinsa väkivaltaisuudesta. Helpottuu erosta, mutta pelkää joutuvansa käymään tämän väkivaltaisen vanhemman luona.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lapsi ole perillä kotinsa väkivaltaisuudesta. Helpottuu erosta, mutta pelkää joutuvansa käymään tämän väkivaltaisen vanhemman luona.
Ihannoi isäänsä. Isä ei myöskään nyt halua erota. Sanoo, ettei väkivaltaisuutta ole, tai se on puolison syytä.
Vaikea paikka