Uusi työkaveri on huono
Minulla on varmaan ollut hyvä tuuri, mutta lähimmät työkaverini ovat aina olleet hyviä. Osa ihan superammattilaisia, osa ihan perustyyppejä, jotka kuitenkin hoitavat hommansa.
Nyt tiimiin tuli uusi työntekijä, jonka kanssa minun pitää tehdä paljon töitä yhdessä. Olen aivan järkyttynyt. Hän on huono. Ihan ulalla. En voi yhtään luottaa. Varsinkin asiakastapaamisissa ihan hirveää, kun toinen on ihan pihalla. Tai sitten hänellä on joku ihan kumma oma tapa toimia.
Voiko tässä alkaa uudelle kollegalle sanoa, että hei meillä on aina toimittu näin ja pitäisi toimia jatkossakin? Vai pitääkö totutella johonkin uuteen ja kamalaan toimintatapaan? Vai mitä tässä tehdä?
Kommentit (36)
Kuulostaa siltä, että uusi työntekijänne on toimarin sukulaismuksu. Älä asetu poikkiteloin ettet saa kenkää. Kehu tulokasta aina kun voit ja hakeudu suosioon. Kohta koittaa sinullekin sitten ylennys.
Ei taida tykätä työstään. Silloin ei jaksa keskittyä asioihin, kun ei pidä työstään...
Tai on vaan oikeasti vähän yksinkertainen. Meille ainakin otetaan kaikki, jotka vaan keksii tulla kysymään, alalla on nääs työvoimapula. Uskomattomia tyyppejä, ennen oli sentään jotain tasoa.
Voit sinä kertoa hänelle talon tavoista ja auttaa. Aluksi monet ovat ihan ulalla.
Tarvii ilmeisesti lisää perehdyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Se on esimiehen päänsärky. Elä sinä puutu.
Esimies ei tiedä, millainen tyyppi on, jos kukaan (esim. minä lähimpänä työkaverina) ei kerro. Ei ole mikään esimiehen sukulainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei tiedä, millainen tyyppi on, jos kukaan (esim. minä lähimpänä työkaverina) ei kerro. Ei ole mikään esimiehen sukulainen.
Ap
Aika erikoista johtamista jos esimies ei tiedä millainen tyyppi työntekijä on.
Onneksi teen töitä etänä eikä minulla ole onneksi yhtä kaksinaamaista selkäänpuukottaja "työkaveria" kuin ap. Kai olet sanonut kasvotusten samat asiat tälle työkaverillesi. Voi luoja tätä suomi menoa.
Jos ei vaikuta omaan työpanokseen tai työn laatuun, niin se on selkeästi yhtiön virhepalkkaus jolle ei voi mitään.
Jos vaikuttaa, niin ehdottomasti annettava palautetta seuraavalle portaalle.
Yleisemmällä tasolla ite nähnyt miten osaamattomien palkkaaminen on ennakoinut koko firman syöksykierrettä, joten ehkä kannattaa pitää silmällä vaihtoehtoisia työpaikkoja jo hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aika erikoista johtamista jos esimies ei tiedä millainen tyyppi työntekijä on.
Esimies on nähnyt hänet varmaan kerran, eli työhaastattelussa Teamsissa.
Ap
AP on tooodella kannustava ja motivoiva työkaveri!!
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö olla kannustava ja motivoiva, jos toinen on työskentelytavaltaan ihan outo.
En kerro millä alalla olemme töissä, mutta vastaava tilanne olisi, jos olisimme remonttifirmassa ja hän olisi sähkäri ja minä putkimies. Menisimme remonttikohteeseen ja minä alkaisin kytkemään putkia ja hän kyselisi asiakkalta, että mitäs tässä pitäisi tehdä. Asiakas sanoisi, että no nuo sähköt pitäisi kytkeä ja osoittaisi irti olevia johtoja. Ahaa, no jos varattaisiin vaikka aika, jotta mietittäisiin miten ne sähköt kytketään. Voitais vaikka varata sellainen seitsemän tapaamisen sarja tähän suunnitteluun, jonka jälkeen te voitte päättää, että haluatteko, että sähköt kytketään. Ja tietenkään ei viitsitä pimeässä istua, joten tilatkaa sähkäri kytkemään sähköt heti tänään.
Pikkusen kiusallista lähteä sitten vaan pois kun on hoitanut oman hommansa, kun se toinen puoli on ihan epäselvää. Aina ennen siis se toinen tyyppi on samanaikaisesti hoitanut sen oman puolen hommastaan. Ja luonnollisesti ennen käyntiä on jo käyty toiveet läpi.
Pitääkö siis antaa ammattilaisen hoitaa osansa tavallaan, joka on tosi outo?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö olla kannustava ja motivoiva, jos toinen on työskentelytavaltaan ihan outo.
En kerro millä alalla olemme töissä, mutta vastaava tilanne olisi, jos olisimme remonttifirmassa ja hän olisi sähkäri ja minä putkimies. Menisimme remonttikohteeseen ja minä alkaisin kytkemään putkia ja hän kyselisi asiakkalta, että mitäs tässä pitäisi tehdä. Asiakas sanoisi, että no nuo sähköt pitäisi kytkeä ja osoittaisi irti olevia johtoja. Ahaa, no jos varattaisiin vaikka aika, jotta mietittäisiin miten ne sähköt kytketään. Voitais vaikka varata sellainen seitsemän tapaamisen sarja tähän suunnitteluun, jonka jälkeen te voitte päättää, että haluatteko, että sähköt kytketään. Ja tietenkään ei viitsitä pimeässä istua, joten tilatkaa sähkäri kytkemään sähköt heti tänään.
Pikkusen kiusallista lähteä sitten vaan pois kun on hoitanut oman hommansa, kun se toinen puoli on ihan epäselvää. Aina ennen siis se toinen tyyppi on samanaikaisesti hoitanut sen oman puolen hommastaan. Ja luonnollisesti ennen käyntiä on jo käyty toiveet läpi.
Ap
Voisiko olla kyse epämääräisestä perehdyttämisestä, että hän ei nyt tiedä mitä häneltä tarkalleen ottaen odotetaan? Onko häntä ylipäätään perehdytetty vai laitettu vain tekemään sitä omaa hommaa ja sinä teet vieressä ihan eri työtä etkä osaa auttaa häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voisiko olla kyse epämääräisestä perehdyttämisestä, että hän ei nyt tiedä mitä häneltä tarkalleen ottaen odotetaan? Onko häntä ylipäätään perehdytetty vai laitettu vain tekemään sitä omaa hommaa ja sinä teet vieressä ihan eri työtä etkä osaa auttaa häntä?
En mä tiedä hänen perehdytyksestää, enkä kehtaa kysyä, että onko häntä opastettu tai tietääkö mitä pitäisi tehdä. Olen olettanut, että hän on tehnyt tätä työtä ennekin, mutta ei välttämättä ole.
Ei kenenkään muun kanssa ole ollut tällaista ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aloita niin, että toimintatapanne ovat erilaiset. Voi pohtia esimiehen kanssa onko mitään tehtävissä. Asiakkat jos ovat jo vanhoja saattavat odottaa jotain muttta onko sinun vanha tapa vai uusi jota pidät huonona. Rehellisesti ja ystävällisesti vain eteenpäin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aloita niin, että toimintatapanne ovat erilaiset. Voi pohtia esimiehen kanssa onko mitään tehtävissä. Asiakkat jos ovat jo vanhoja saattavat odottaa jotain muttta onko sinun vanha tapa vai uusi jota pidät huonona. Rehellisesti ja ystävällisesti vain eteenpäin asiassa.
Vanhat yhteistyökumppanit on kyllä ollut ihan ihmeissään. Tapaamiset ovat olleet vaivaannuttavia. Toisin kuin tuossa esimerkissämme, niin me ainakin osittain pystymme tekemään toistemme töitä, mutta tietyt työ osat ovat ihan ammattinimmeenkin mukaan tietyn henkilön erityisalaa.
Ekan ison tapaamisen jälkeen tämä uusi itse sanoi minulle, että oli jossain vaiheessa vähän ulalla, mutta hyvinhän se tilanne sitten meni (ei mennyt). Oli kuulemma kysynyt eräältä henkilöltä (jolle asia ei mitenkään kuulu) miten tuollaisissa tilanteissa kuuluisi toimia, mutta kuulemma mitään ohjetta ei ole. Niin, kun hänen pitäisi se tietää, tai kysyä oman alansa ihmisiltä miten tuo perusasia hoidetaan. Sanoin kyllä, että "kysy Millata tai Terhiltä", mutta kun hekään eivät muka tiedä. Kummasti ovat kuitenkin tuota hommaa tehneet parikymmentä vuotta, välillä minunkin kanssani. Ei tuosta nyt varmaan mitään kirjallista ohjetta ole, kun kyse on niin perusasiasta.
Eli taas sähkärivertauksena: Jos sinulle sanotaan että tule paikalle, kun täällä olisi yksi valaisin kytkettävänä (ja annettu kirjalliset tiedot ko. valaisimesta ja mihin se kytketään), sitten sinulle annetaan käteen se kattovalaisin ja näytetään, että se pitäisi kytkeä tohon sokeripalaan katossa, niin onhan se outoa, jos sä et tee mitään, vaan menet kysymään asunnonvälittäjältä jälkikäteen, että miten tällaisissa tilanteissa on yleensä toimittu. Ja toki ehdotat, että asukas itse kytkisi sen lampun.
Ainakin kätevästi vähentää töitään, kun eihän kukaan häntä enää mihinkään kutsu.
En vaan tiedä voinko minä kysellä, että onko hän ennen tehnyt tällaista ja tietääkö yhtään mitä tekee.
Ap
Eikö voi varovasti sanoa esimiehelle, että perehdyttäminen olisi tarpeen? Kai sen voi sanoa niinkin, että se ei kuulosta mustamaalaamiselta.
Ymmärrän ap:n ongelman, ja vaikuttaahan tuollainen firman maineeseenkin.
Olet hänen lähin ihminen, työpari! Ekana kysyt pomolta, kenen kuuluisi tyyppi perehdyttää tai onko ketään edes nimetty. Kerro noloista tilanteista ja se, että toimintatapa uusien työntekijöiden saapuessa ei toimi ja sitä pitää muuttaa. Ja alat itse käydä asioita läpi tyypin kanssa. Kerrot aina etukäteen, minne menette, mitä siellä pitää tehdä ja milloin pitäisi olla valmista. Muistan itse sähkäriopiskelijana, että todella harvoin mulle kerrottiin keikasta mitään ja saatoin joutua suoraan kellarin purkuhommista fiiniin myymälään asentamaan valkoista lamppua valkoiseen kattoon. Oli noloa kysyä, voisinko hiukan peseytyä asiakkaan tiloissa kun olin kuorrutettuna betonipölystä ja muusta liasta... Se tuntui oikeasti kyykyttämiseltä, kun ei kerrottu mitään!
Meillä on nyt toimistohommissa samankaltainen tilanne, uusi tyyppi tullut jokin aika sitten. Hänellä meni sukset vinoon perehdyttäjän kanssa hyvin nopeasti (perehdyttäjä on suorastaan múlkkú). Perehdytys jäi siihen ja uusi kaveri yrittää kovasti keksiä, mikä hänen työkuvansa on ja miten suorittaa ne oikein. Olen omien töiden ohessa yrittänyt auttaa, mutta kun en itsekään oikein tiedä, mitä hänen kuuluisi tehdä ja miten! Pomo selvitteli välirikkoa aikanaan, mutta ketään ei siirretty perehdyttäjän tilalle! Autan häntä ihan vain siksi, kun on kamala sivusta katsoa toisen pyristelyä ja ihmettelyä, ja antaisi todella karun kuvan firmasta ja osastostamme, jos kukaan ei tähän puuttuisi!
Perehdytys, perehdytys, perehdytys.
Miten uusi voi tietää miten talossa toimitaan, jos kukaan ei kerro. Aika harva uusi työntekijä on meedio, joka tietää miten työpaikassa toimitaan.