Uusi työkaveri on huono
Minulla on varmaan ollut hyvä tuuri, mutta lähimmät työkaverini ovat aina olleet hyviä. Osa ihan superammattilaisia, osa ihan perustyyppejä, jotka kuitenkin hoitavat hommansa.
Nyt tiimiin tuli uusi työntekijä, jonka kanssa minun pitää tehdä paljon töitä yhdessä. Olen aivan järkyttynyt. Hän on huono. Ihan ulalla. En voi yhtään luottaa. Varsinkin asiakastapaamisissa ihan hirveää, kun toinen on ihan pihalla. Tai sitten hänellä on joku ihan kumma oma tapa toimia.
Voiko tässä alkaa uudelle kollegalle sanoa, että hei meillä on aina toimittu näin ja pitäisi toimia jatkossakin? Vai pitääkö totutella johonkin uuteen ja kamalaan toimintatapaan? Vai mitä tässä tehdä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perehdytys, perehdytys, perehdytys.
Miten uusi voi tietää miten talossa toimitaan, jos kukaan ei kerro. Aika harva uusi työntekijä on meedio, joka tietää miten työpaikassa toimitaan.Kyllä tietyn koulutuksen ja mahdollisen työkokemuksen perusteella voi olettaa, että edes perusasiat osaa hoitaa itsenäisesti.
Voi tietysti olettaa, mut sitten voi tulla yllätyksiä, jos olettaa.
Jos tää esimerkki olisi vähän spesifimpi, niin tietäisin paremmin.
Ap mitä jos pyytäisit esimieheltäsi että saisitko Terhin tai Millan teidän kanssanne seuraavaan asiakastapaamiseen niin että uusi tyyppi olisi vain mukana oppimassa firman käytäntöjä. Näin näkisi koko jutun ihan alusta loppuun miten firmassa toimitaan. Koska uudella tuntuu olevan hieman hukassa meidän käytännöt.
Jos senkään käynnin jälkeen ei sujuisi niin kertoisin esimiehelle tilanteen että näen asian näin. Sen jälkeen esimiehen ongelma miten hoitaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on tooodella kannustava ja motivoiva työkaveri!!
Eli pitääkö olla kannustava ja motivoiva, jos toinen on työskentelytavaltaan ihan outo.
En kerro millä alalla olemme töissä, mutta vastaava tilanne olisi, jos olisimme remonttifirmassa ja hän olisi sähkäri ja minä putkimies. Menisimme remonttikohteeseen ja minä alkaisin kytkemään putkia ja hän kyselisi asiakkalta, että mitäs tässä pitäisi tehdä. Asiakas sanoisi, että no nuo sähköt pitäisi kytkeä ja osoittaisi irti olevia johtoja. Ahaa, no jos varattaisiin vaikka aika, jotta mietittäisiin miten ne sähköt kytketään. Voitais vaikka varata sellainen seitsemän tapaamisen sarja tähän suunnitteluun, jonka jälkeen te voitte päättää, että haluatteko, että sähköt kytketään. Ja tietenkään ei viitsitä pimeässä istua, joten tilatkaa sähkäri kytkemään sähköt heti tänään.
Pikkusen kiusallista lähteä sitten vaan pois kun on hoitanut oman hommansa, kun se toinen puoli on ihan epäselvää. Aina ennen siis se toinen tyyppi on samanaikaisesti hoitanut sen oman puolen hommastaan. Ja luonnollisesti ennen käyntiä on jo käyty toiveet läpi.
Pitääkö siis antaa ammattilaisen hoitaa osansa tavallaan, joka on tosi outo?
Ap
Mua naurattaa tämä. Oon nimittäin todistanut ihan vastaavaa, vieläpä ihan asiantuntijatehtävissä, valtion hallinnossa.
Apua mikä tilanne... :o
Ap saa kauheasti alapeukkuja, mutta tuo on oikeasti ihan kamalaa kun työpari on noin pihalla. Been there, meillä töissä on sama juttu kun pomo palkkasi ihan pystymetsästä jonkun tytön tylleröisen, joka ei sovi meidän alalle yhtään ja jolla ei ole mitään kokemusta niistä töistä mitä meillä tehdään.
Perehdyttäminen tietysti auttaisi asiaa. Meidän työpaikalla sitä tarjotaankin kattavasti: jokaiselle taloon tulevalle järjestetään neljän viikon mittainen perehdytysjakso, johon kuuluu koulutuksia, kursseja ja työn tekemistä työparin kanssa ihan kädestä pitäen. Siitä ei vain valitettavasti ollut mitään apua tämän tylleröisen kanssa. Häntä ei kai pätkääkään edes kiinnosta työt tai sitten hänellä ei ole vintillä kaikki valot päällä.
Mutta jos olisin ap, niin kaiken uhallakin puhuisin asiasta esihenkilölle.
Mitääääh? UUSI työntekijä on aivan ULALLALALALA?!?! Ei voi olla totta! Miksi uudet ovat aina niin tyhmiä, etteivät juuri nyt heti tajua miten homma toimii?!??!
Vierailija kirjoitti:
Apua mikä tilanne... :o
Ap saa kauheasti alapeukkuja, mutta tuo on oikeasti ihan kamalaa kun työpari on noin pihalla. Been there, meillä töissä on sama juttu kun pomo palkkasi ihan pystymetsästä jonkun tytön tylleröisen, joka ei sovi meidän alalle yhtään ja jolla ei ole mitään kokemusta niistä töistä mitä meillä tehdään.
Perehdyttäminen tietysti auttaisi asiaa. Meidän työpaikalla sitä tarjotaankin kattavasti: jokaiselle taloon tulevalle järjestetään neljän viikon mittainen perehdytysjakso, johon kuuluu koulutuksia, kursseja ja työn tekemistä työparin kanssa ihan kädestä pitäen. Siitä ei vain valitettavasti ollut mitään apua tämän tylleröisen kanssa. Häntä ei kai pätkääkään edes kiinnosta työt tai sitten hänellä ei ole vintillä kaikki valot päällä.
Mutta jos olisin ap, niin kaiken uhallakin puhuisin asiasta esihenkilölle.
Tylleröisen?
Mulla on vähän sama tilanne. Saatiin tiimiin uusi tyyppi, jonka tiedettiin olevan nuori ja varmaan aika kokematon, mutta toivottiin silti että hänestä olisi pikaista apua kertyneeseen työkuormaan. Ollaan oltu vajaamiehityksellä monta kuukautta ja ylitöitä saisi tehdä niin paljon kuin vain jaksaa.
No, reilu kuukausi on mennyt eikä hyvältä näytä. Oma-aloitteisuutta ei juuri tunnu olevan ja yksi tämän työn tärkein asia on ottaa selvää ja etsiä itse ratkaisuja ja tietoa. Olen perehdyttänyt häntä prosessiin ja yrittänyt olla mahdollisimman avulias, koska tiedostan tietysti ettei hän osaa "mitään".
Mutta esimerkkinä annoin hänelle tehtävän, johon olin hänet perehdyttänyt ja sanoin että kysyy jos on epäselvää. Neljän päivän päästä palasin asiaan ja selvisi, että homma oli ihan alkutekijöissään. Kyseessä on tehtävä, johon mulla menisi päivä ja uudella työntekijällä suunnilleen 2-3 päivää. Mietin siinä vaan, että ok? Miksi et ole tehnyt tätä? Kyseinen homma ei ole liian vaativa etteikö hän sitä osaisi ja apua on tarjolla. Tuli sellainen fiilis, että pitäisi koko ajan katsoa perään ja sanoa, että tee nyt tämä ja tämä asia. Kun pitäisi osata ihan itsenäisesti tehdä ja aloittaa hommia.
Mulla ainakin palkka vaikuttaa haluihin olla tuottava. Kympillä tunnissa on pakko esittää tyhmempää ja hitaampaa, koska muuten antaisin itsestäni kaiken halvalla. Palkkaa kohottamalla saa nopeutta ja tarkkaavaisuutta. Annan joskus makupaloja 15min ajan näyttämällä mihin oikeasti pystyisin. Makupalat on kuin kaapelikanava joka on paripäivää maksutta auki, jos kiinnostaa ostaa oikeaa työpanosta eikä työkkärin pakkotyöllistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on tooodella kannustava ja motivoiva työkaveri!!
Eli pitääkö olla kannustava ja motivoiva, jos toinen on työskentelytavaltaan ihan outo.
En kerro millä alalla olemme töissä, mutta vastaava tilanne olisi, jos olisimme remonttifirmassa ja hän olisi sähkäri ja minä putkimies. Menisimme remonttikohteeseen ja minä alkaisin kytkemään putkia ja hän kyselisi asiakkalta, että mitäs tässä pitäisi tehdä. Asiakas sanoisi, että no nuo sähköt pitäisi kytkeä ja osoittaisi irti olevia johtoja. Ahaa, no jos varattaisiin vaikka aika, jotta mietittäisiin miten ne sähköt kytketään. Voitais vaikka varata sellainen seitsemän tapaamisen sarja tähän suunnitteluun, jonka jälkeen te voitte päättää, että haluatteko, että sähköt kytketään. Ja tietenkään ei viitsitä pimeässä istua, joten tilatkaa sähkäri kytkemään sähköt heti tänään.
Pikkusen kiusallista lähteä sitten vaan pois kun on hoitanut oman hommansa, kun se toinen puoli on ihan epäselvää. Aina ennen siis se toinen tyyppi on samanaikaisesti hoitanut sen oman puolen hommastaan. Ja luonnollisesti ennen käyntiä on jo käyty toiveet läpi.
Pitääkö siis antaa ammattilaisen hoitaa osansa tavallaan, joka on tosi outo?
Ap
Voisiko olla kyse epämääräisestä perehdyttämisestä, että hän ei nyt tiedä mitä häneltä tarkalleen ottaen odotetaan? Onko häntä ylipäätään perehdytetty vai laitettu vain tekemään sitä omaa hommaa ja sinä teet vieressä ihan eri työtä etkä osaa auttaa häntä?
En mä tiedä hänen perehdytyksestää, enkä kehtaa kysyä, että onko häntä opastettu tai tietääkö mitä pitäisi tehdä. Olen olettanut, että hän on tehnyt tätä työtä ennekin, mutta ei välttämättä ole.
Ei kenenkään muun kanssa ole ollut tällaista ongelmaa.
Ap
Jäin miettimään tuota kun kirjoitit, että oletat hänen tehdeen näitä hommia aiemminkin, muttet ole varma.
Oletko puhunut hänen kanssaan ylipäätään yhtään mistään!? Yleensä, kun uusi työtekijä tulee remmiin, ne ekat kysymykset ovat laatua: mitä olet tehnyt aiemmin, missä työpaikoissa olet ollut tätä ennen, oletko ollut pitkään alalla? Kun ei muuten vielä ihmistä tunne työhistoriasta syntyy luontevinta keskustelua.
Minusta vaikuttaa sille ettet kommunikoi hänen kanssaan lainkaan ja oletat että hän lukee ajatuksesi ja toimii samoin kun sinä.
Itse olen ollut joskus työpaikassa jossa läheisin työkaverini ei halunnut puhua minulle lainkaan koko aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän sama tilanne. Saatiin tiimiin uusi tyyppi, jonka tiedettiin olevan nuori ja varmaan aika kokematon, mutta toivottiin silti että hänestä olisi pikaista apua kertyneeseen työkuormaan. Ollaan oltu vajaamiehityksellä monta kuukautta ja ylitöitä saisi tehdä niin paljon kuin vain jaksaa.
No, reilu kuukausi on mennyt eikä hyvältä näytä. Oma-aloitteisuutta ei juuri tunnu olevan ja yksi tämän työn tärkein asia on ottaa selvää ja etsiä itse ratkaisuja ja tietoa. Olen perehdyttänyt häntä prosessiin ja yrittänyt olla mahdollisimman avulias, koska tiedostan tietysti ettei hän osaa "mitään".
Mutta esimerkkinä annoin hänelle tehtävän, johon olin hänet perehdyttänyt ja sanoin että kysyy jos on epäselvää. Neljän päivän päästä palasin asiaan ja selvisi, että homma oli ihan alkutekijöissään. Kyseessä on tehtävä, johon mulla menisi päivä ja uudella työntekijällä suunnilleen 2-3 päivää. Mietin siinä vaan, että ok? Miksi et ole tehnyt tätä? Kyseinen homma ei ole liian vaativa etteikö hän sitä osaisi ja apua on tarjolla. Tuli sellainen fiilis, että pitäisi koko ajan katsoa perään ja sanoa, että tee nyt tämä ja tämä asia. Kun pitäisi osata ihan itsenäisesti tehdä ja aloittaa hommia.
Normaalisti ei riitä että opastaa pari tuntia aamusta vaan pari kuukautta vaatii perehdytys työhön jatkuvan valvonnan alla. Tällä saavutetaan helpoin ja taloudellisin tie. Nykyään ei osata perehdyttää ja ei viitsitä nähdä vaivaa, eikä ole pedagogisia valmiuksia opastaa toista. Siitä tulee työelämän ongelmat. Vähän sama kuin karatea opetettaisiin suhisemalla ilmaan nopea lyönti ja käskyttäisi katsoa videolta loput. Sitten kisoissa sattuukin leukaan. Vaaditaan yksinkertaisimmissa töissä pari vuotta että saavutetaan edes tyydyttävä mestaruus ja työteho. Työnantajat on köyhiä tai mitä sitä maksamaan laadusta. Halutaan halvalla hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on esimiehen päänsärky. Elä sinä puutu.
Esimies ei tiedä, millainen tyyppi on, jos kukaan (esim. minä lähimpänä työkaverina) ei kerro. Ei ole mikään esimiehen sukulainen.
Ap
Kenelle esimies on antanut tehtäväksi perehdyttämisen?
Yleensä uusia ihmisiä opastetaan uusiin tehtäviinja talon tavoille.
Olen itse ollut uusissa tehtävissä noin vuoden ja vieläkin tulee välillä vastaan uusia tilanteita, joita joudun kolleegalta tarkistamaan, miten näissä on yleensä toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Voit sinä kertoa hänelle talon tavoista ja auttaa. Aluksi monet ovat ihan ulalla.
Jos tiimiin on tullut uusi ja sinä et tiedä onko häntä perehdytetty, niin ei ole.eikö esimiehesi puhunut mitään että: ensi viikolla saamme uuden jäsenen tiimiimme, hän on Sanna ja perehdytyksen järjestää Essi.
Vai tuliko uusi tiimikaveri vaan täysin yllättäen eräänä aamun kylkeeni kyhnäämään ilman mitään ennakkovaroitusta?
Tiimikaverit aina perehdyttävät työpaikoissa, niin se vaan on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin palkka vaikuttaa haluihin olla tuottava. Kympillä tunnissa on pakko esittää tyhmempää ja hitaampaa, koska muuten antaisin itsestäni kaiken halvalla. Palkkaa kohottamalla saa nopeutta ja tarkkaavaisuutta. Annan joskus makupaloja 15min ajan näyttämällä mihin oikeasti pystyisin. Makupalat on kuin kaapelikanava joka on paripäivää maksutta auki, jos kiinnostaa ostaa oikeaa työpanosta eikä työkkärin pakkotyöllistettä.
Tuo on kapitalismia. Kommunisti työskentelee samalla palkalla antaen kaiken tai ei mitään.
Koko tuo uuden työntekijän ns ongelma kuuluu vielä esimiehen ongelmaksi !!!!
Kyllä tietyn koulutuksen ja mahdollisen työkokemuksen perusteella voi olettaa, että edes perusasiat osaa hoitaa itsenäisesti.