Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojana päiväkodissa, ihmettelen ruokatapoja

Vierailija
23.09.2022 |

Olen siis siivoojana päiväkodissa ja ihmettelen sitä, miten eskari-ikäiset sotkevat lounasruoan kanssa niin paljon. Näky on paljon suttuisempi, kuin vaippaikäisten osastolla, jolla voisi ajatella olevankin ruokaa pöydillä ja lattioilla. Omat lapseni ovat jo isoja, mutta en muista heidän koskaan, edes pieninä olleen ruokailussaan erityisen sottaavia.

Mistähän moinen huoleton tapa suhteessa ruokaan on peräisin? Tuntuu oudolta, että ensi vuonna kouluun menevä sottaisi kotona syödessään samalla tavoin.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukotus.

Vierailija
2/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistonaiset töissä.Vihreää kasvatusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on siivoojalla asenne kohdallaan.

Vierailija
4/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona annetaan sikailla niin totta kai sama homma muualla. Itsekin päiväkodissa töissä ja kyllä sen erottaa lapsesta onko kotona yhtään kuria vai ei.

Vierailija
5/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ei arvosteta.

Vierailija
6/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistomiehet leikkasivat hoitajista. Eläkää nyt niiden päätösten kanssa.

Vierailija
7/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukotus.

Siinä jonkun sotkija-Valtterin vanhempi.

Vierailija
8/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka yksi tuttavani, viiden lapsen äiti oli sitä mieltä, että pöytätavoilla ei ole merkitystä elämässä. Voin vain kuvitella mitä porsastelua heidän ruokahetkensä olivat.

Jostain syystä duunariperheissä ei opeteta lapsille pöytätapoja eikä pidetä niitä tärkeinä. Esim. röyhtäillään pöydässä, ja se on muka hauskaa. Ei pidetä yleensäkään kauniita fiksuja käytöstapoja tärkeinä. Ja miten lapset voisivat oppia edes esimerkistä, jos vanhemmat ovat välinpitämättömiä.

Vierailija
9/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa me ihmetellään töissä. Eskareita myöten ruokailutilat tosi sotkuisia syöjien jäljiltä. Ymmärrän alle 3v porukassa että ruokaa löytyy pöydiltä,tuoreilta ja lattialta. Ei minunkaan ipana sikaillut opittuaan syömään itse kunnolla. Mutta sama meno koko talossa . Sotkeeko ne kotonakin silleen.

Vierailija
10/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka yksi tuttavani, viiden lapsen äiti oli sitä mieltä, että pöytätavoilla ei ole merkitystä elämässä. Voin vain kuvitella mitä porsastelua heidän ruokahetkensä olivat.

Jostain syystä duunariperheissä ei opeteta lapsille pöytätapoja eikä pidetä niitä tärkeinä. Esim. röyhtäillään pöydässä, ja se on muka hauskaa. Ei pidetä yleensäkään kauniita fiksuja käytöstapoja tärkeinä. Ja miten lapset voisivat oppia edes esimerkistä, jos vanhemmat ovat välinpitämättömiä.

Kyllä on opetettu lapselle pöytätavat me duunarit.kuten aikoinaan duunarikodeissammekin.

Vierailija
11/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit varhaiskasvattaja niin miten saisit lapsen syömään siististi? Kun otat huomioon, että ruuan saanti on ihmisoikeus eivätkä varhaiskasvatussuunnitelma tai lasten oikeudet salli lapsen rankaisemista huonosta käytöksestä ruokailulla. Toki voit yrittää sanoittaa, mutta minkäs teet jos se ei auta.

Vierailija
12/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoittakaa seuraavaksi vaikka sen pöydän tai lattian tunteita. Ehkä lapsi sitten ymmärtää, kun se sanoittaminen on kerran niin toimivaa ja tärkeää. Oikea kasvattaminen olisi kieltämistä kerran, sen jälkeen pöydästä pois ilman ruokaa.

Vierailija
13/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset yleistykset sieltä :) Siellä missä yleistäminen alkaa, sivistys loppuu.

Vierailija
14/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Mä olen luullut että hoitotädit siellä siivoaa.

Vierailija
15/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen ollut päiväkodissa töissä yli 10 vuotta, enkä todellakaan allekirjoita ap:n väitettä. Kyllä sotkun määrä vähenee sitä mukaa, mitä isompien ryhmään mennään. Toki pientä sotkua voi tulla vielä eskareillakin, esim. riisi tuppaa olemaan sellainen että voi pudota haarukasta matkalla vaikka periaatteessa ihan nätisti söisivät. Kyllä 6-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni ja vahinkoja heille sattuu. Ja esim. koulun ruokalassa jos eskarit syö, niin ne tuolit ja pöydät on heille kuitenkin vielä aika isot, koitappa itse syödä siististi kun pöydän reuna on sun rinnan korkeudella...  Sit on joukossa aina yksilöitä, joille siististi syöminen on haastavaa syystä x ja y ja oppii sen vasta ikätovereitaan myöhemmin.

Kuulostaa enemmänkin siltä, että halutaan tässä nyt taas lietsoa jotain vihaa nykylapsia ja niiden vanhempia vastaan kun "ennenaikaan oli kaikki paremmin".

Vierailija
16/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, mistä näitä sikiää. Lapset nyt sottaavat, täti saattanut unohtaa millaisia lapset olivatkaan. Katsos aika kuultaa muistot!

Vierailija
17/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ruokatapoja ei usein enää arvosteta eikä opeteta lapsille. Lasten annetaan tehdä kaikkea muuta siinä syödessään sen sijaan, että heitä opetettaisiin keskittymään vain siihen syömiseen ja syömään siististi. Olen nähnyt itse usein joidenkin perheiden luona käydessäni, että vanhemmat eivät puutu ollenkaan siihen, miten lapset syödessään käyttäytyvät. Siinä saatetaan räplätä kännykkää syödessä, tullaan käsiä pesemättä pöytään, istutaan hattu päässä pöydässä, ruoan laadusta valitetaan ja sitä moititaan kuinka pahaa se on, pöydän ääressä piereskellään ja röyhtäillään ja ruokailupaikka saatetaan jättää todella likaiseksi niin, että pöydällä on paljon leivänmuruja, muita ruokatähteitä ja kaikenlaisia tahroja, joita ei edes pyyhitä pois. Näin tekevät jopa isot lapset, jotka ovat olleet jo monta vuotta koulussa ja joilla ei ole edes minkäänlaisia kehitystä haittaavia vammoja tai sairauksia, vaan jotka ovat muuten ihan normaalisti kehittyneitä lapsia tai jopa jotkut aikuiset tekevät noin.

Vierailija
18/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukotus.

Miksi pitää ängetä lukemaan aloituksia jotka uuvuttaa. Juokse junan alle, sitten ei enää tartte haukotella, saakelin persu.

Vierailija
19/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. Mä olen luullut että hoitotädit siellä siivoaa.

Juu, sillon kun siistijä on poissa eikä toki sijaista oo.

Vierailija
20/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, mistä näitä sikiää. Lapset nyt sottaavat, täti saattanut unohtaa millaisia lapset olivatkaan. Katsos aika kuultaa muistot!

No ei kultaa, minulla on kaksion aikuista lasta ja kyllä hirvittää kun miniän ekan liiton tyttö (tytön isä siis kuollut) on 10 vuotta ja syö kuin porsas. Nykyvanhemmat ei prkule osaa yhtään mitään, puhelin kädessä kasvatetaan lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme