Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoojana päiväkodissa, ihmettelen ruokatapoja

Vierailija
23.09.2022 |

Olen siis siivoojana päiväkodissa ja ihmettelen sitä, miten eskari-ikäiset sotkevat lounasruoan kanssa niin paljon. Näky on paljon suttuisempi, kuin vaippaikäisten osastolla, jolla voisi ajatella olevankin ruokaa pöydillä ja lattioilla. Omat lapseni ovat jo isoja, mutta en muista heidän koskaan, edes pieninä olleen ruokailussaan erityisen sottaavia.

Mistähän moinen huoleton tapa suhteessa ruokaan on peräisin? Tuntuu oudolta, että ensi vuonna kouluun menevä sottaisi kotona syödessään samalla tavoin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka yksi tuttavani, viiden lapsen äiti oli sitä mieltä, että pöytätavoilla ei ole merkitystä elämässä. Voin vain kuvitella mitä porsastelua heidän ruokahetkensä olivat.

Jostain syystä duunariperheissä ei opeteta lapsille pöytätapoja eikä pidetä niitä tärkeinä. Esim. röyhtäillään pöydässä, ja se on muka hauskaa. Ei pidetä yleensäkään kauniita fiksuja käytöstapoja tärkeinä. Ja miten lapset voisivat oppia edes esimerkistä, jos vanhemmat ovat välinpitämättömiä.

Älä yleistä. Olipa typerä kommentti.

Vierailija
22/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap täällä mitään vihaa lietso, kunhan ihmettelen. Kyllä minä siivoan, onhan se työtäni. Ja kyseessä siis päiväkoti, ei koulu. Tuolit ja pöydät on mitoitettu eskari kokoisille. 

Vierailija kirjoitti:

No minä olen ollut päiväkodissa töissä yli 10 vuotta, enkä todellakaan allekirjoita ap:n väitettä. Kyllä sotkun määrä vähenee sitä mukaa, mitä isompien ryhmään mennään. Toki pientä sotkua voi tulla vielä eskareillakin, esim. riisi tuppaa olemaan sellainen että voi pudota haarukasta matkalla vaikka periaatteessa ihan nätisti söisivät. Kyllä 6-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni ja vahinkoja heille sattuu. Ja esim. koulun ruokalassa jos eskarit syö, niin ne tuolit ja pöydät on heille kuitenkin vielä aika isot, koitappa itse syödä siististi kun pöydän reuna on sun rinnan korkeudella...  Sit on joukossa aina yksilöitä, joille siististi syöminen on haastavaa syystä x ja y ja oppii sen vasta ikätovereitaan myöhemmin.

Kuulostaa enemmänkin siltä, että halutaan tässä nyt taas lietsoa jotain vihaa nykylapsia ja niiden vanhempia vastaan kun "ennenaikaan oli kaikki paremmin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukotus.

Miksi pitää ängetä lukemaan aloituksia jotka uuvuttaa. Juokse junan alle, sitten ei enää tartte haukotella, saakelin persu.[/quoT

Toivottavasti et ole lisääntynyt. Järkkyä kommentointia.

Vierailija
24/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ruokatapoja ei usein enää arvosteta eikä opeteta lapsille. Lasten annetaan tehdä kaikkea muuta siinä syödessään sen sijaan, että heitä opetettaisiin keskittymään vain siihen syömiseen ja syömään siististi. Olen nähnyt itse usein joidenkin perheiden luona käydessäni, että vanhemmat eivät puutu ollenkaan siihen, miten lapset syödessään käyttäytyvät. Siinä saatetaan räplätä kännykkää syödessä, tullaan käsiä pesemättä pöytään, istutaan hattu päässä pöydässä, ruoan laadusta valitetaan ja sitä moititaan kuinka pahaa se on, pöydän ääressä piereskellään ja röyhtäillään ja ruokailupaikka saatetaan jättää todella likaiseksi niin, että pöydällä on paljon leivänmuruja, muita ruokatähteitä ja kaikenlaisia tahroja, joita ei edes pyyhitä pois. Näin tekevät jopa isot lapset, jotka ovat olleet jo monta vuotta koulussa ja joilla ei ole edes minkäänlaisia kehitystä haittaavia vammoja tai sairauksia, vaan jotka ovat muuten ihan normaalisti kehittyneitä lapsia tai jopa jotkut aikuiset tekevät noin.

Tämä! Nykyaikuiset, heidän lapsistaan puhumattakaan eivät osaa edes alkeellisia käytöstapoja.

Vierailija
25/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut päiväkodissa töissä ja välillä joutunut myös siivoamaan. Omat lapset syö kotona melko siististi, mutta en ihmettelisi vaikka päiväkodissa olisi tullut enemmän sotkua kun se tilanne on kuitenkin aika hektinen, ison ryhmän ruokaillessa on aina hälinää ihan eri tavalla kuin kotona. Jos joku innostuu tahallaan sottaamaan ja pelleilemään niin muutkin saattaa ottaa mallia. Kotona pystyy myös paremmin ohjeistaa ja autella, muistuttaa keskittymisestä. Usein kyse on ihan siitäkin että lapsi on ajatuksissaan ja vahingossa sotkee. Ennen vanhaan oli paljon sitä että vahingostakin rangaistiin niin lapset on senkin takia skarpanneet.

Vierailija
26/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhtään selittävää vastausta ei ole vielä tullut, tässä teille sellainen: Eskariryhmissä on usein tapana, että lapset saavat ottaa ruokaa itse. Pahimpina korona-aikoina tätä vältettiin, mutta nyt ollaan monissa päiväkodeissa taas palattu itsepalvelumoodiin. Eskari-ikäiset ovat usein kärsimättömiä, äänekkäitä ja joskus myös aika kömpelöitä. Ruokaa ottaessa voi roiskua, ja jos kantaa lautasen pöytään yhtään vauhdikkaammin, silloinkin voi ruokaa mennä reunan yli. Syödessä taas saattaa helposti keskittyä enemmän juttelemaan pöytäkaverien kanssa kuin syömään kovin siististi ja tarkasti. Haarukan ja veitsen yhteiskäyttö ei ehkä ole vielä täysin sujuvaa.

Jos tätä vertaa pienempien ryhmään, niin siellä henkilökunta jakaa lapsille ruuan valmiiksi, se on pieniä varten valmiiksi pilkottu ja pöytään kannettu. Pienillä syöjillä on ruokalaput kaulassa ja joka pöydässä oma aikuinen auttamassa tarvittaessa. Ruokailuvälineinä on lusikka tai haarukka. Kaikista pienimpiä syötetään.

Pienillä sotkeentuu useimmiten pöytä ja tuolit, kun ruokaa syödään osittain sormin ja lähmitään tuolia tms. Isommilla taas lattialle kaatuu ruokaa tai juomaa helposti juuri tuon alussa kertomani itsepalvelun seurauksena.

Vierailija
27/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen AINA missä tahansa ravintolassa Suomessa, ettei lapsille ole ruokatapoja opetettu. Joku harva opettaa mutta suurin osa ei. Lomillakin ulkomailla huomaa heti, missä on suomalainen perhe syömässä, millään ei ole mitään väliä, syödään kuin siat lasten kirkuessa ja häiritessä muita ruokailijoita. 

Vierailija
28/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistomiehet leikkasivat hoitajista. Eläkää nyt niiden päätösten kanssa.

Kai niille kersoille vois kotonakin jotain opettaa eikä ajatella että päiväkoti ja koulu hoitavat lasten kasvatuksen kokonaan. Että v*tuttaa tuollainen asenne!

Vierailija
29/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tämä oli hyvä ja selittävä vastaus. Tuo päiväkoti, jossa olen niin lapsille ruoan annostelevat työntekijät. Juoma on valmiina pöydässä. Ja edelleen siis vain ihmettelen ja yritän ymmärtää, en kauhistele nykytapoja täti-ihmisenä =).

Varhaiskasvattajat tekevät hienoa työtä, josta me 70-luvulla syntyneet voimme vain haaveilla. Kuri ja mentaliteetti suhteessa lapsiin oli paljon kovempi silloin. 

Vierailija kirjoitti:

Koska yhtään selittävää vastausta ei ole vielä tullut, tässä teille sellainen: Eskariryhmissä on usein tapana, että lapset saavat ottaa ruokaa itse. Pahimpina korona-aikoina tätä vältettiin, mutta nyt ollaan monissa päiväkodeissa taas palattu itsepalvelumoodiin. Eskari-ikäiset ovat usein kärsimättömiä, äänekkäitä ja joskus myös aika kömpelöitä. Ruokaa ottaessa voi roiskua, ja jos kantaa lautasen pöytään yhtään vauhdikkaammin, silloinkin voi ruokaa mennä reunan yli. Syödessä taas saattaa helposti keskittyä enemmän juttelemaan pöytäkaverien kanssa kuin syömään kovin siististi ja tarkasti. Haarukan ja veitsen yhteiskäyttö ei ehkä ole vielä täysin sujuvaa.

Jos tätä vertaa pienempien ryhmään, niin siellä henkilökunta jakaa lapsille ruuan valmiiksi, se on pieniä varten valmiiksi pilkottu ja pöytään kannettu. Pienillä syöjillä on ruokalaput kaulassa ja joka pöydässä oma aikuinen auttamassa tarvittaessa. Ruokailuvälineinä on lusikka tai haarukka. Kaikista pienimpiä syötetään.

Pienillä sotkeentuu useimmiten pöytä ja tuolit, kun ruokaa syödään osittain sormin ja lähmitään tuolia tms. Isommilla taas lattialle kaatuu ruokaa tai juomaa helposti juuri tuon alussa kertomani itsepalvelun seurauksena.

Vierailija
30/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmasti totta! Ja vaikka kodeissa muuten arvostettaisiin pöytätapoja niin ruokaa ei välttämättä aseteta esille niin että lapsi saa itse ottaa vaan vanhemmat antaa valmiin annoksen ja lisää jos tarvii, ja muutenkin auttaa. Ei sitä välttämättä tule varsinkaan ensimmäisen lapsen kohdalla ajatelleeksi, että pitäisi antaa enemmän tehdä itse. Jos on väsymystä tai kiire niin vielä helpommin sortuu tekemään asioita lapsen puolesta. Ennenhän lapset saattoi olla jo aika pienestä asti kotona yksin tai sisarusten kanssa ilman valvovaa aikuista, niin oli tavallaan pakkokin opetella omatoimiseksi.

Vierailija
31/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilaiset harjoittelee ottamaan itse ruokaa, kaatamaan maitoa, voitelemaan leipää, viemään astiat pois syönnin jälkeen. Ylipäätään kaikkia itsenäisen ruokailun osa-alueita. (Toki näitä harjoitellaan jo pienempinä, mutta ei yhtä itsenäisesti).

Usein näissä syntyy eniten sotkua, esim. Täyden ruokalautasen kantaminen on haastavaa, pienikin herpaantuminen ja keiton lientä loiskahtaa yli.

Vierailija
32/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjun aloittaja kirjoitti:

Kiitos, tämä oli hyvä ja selittävä vastaus. Tuo päiväkoti, jossa olen niin lapsille ruoan annostelevat työntekijät. Juoma on valmiina pöydässä. Ja edelleen siis vain ihmettelen ja yritän ymmärtää, en kauhistele nykytapoja täti-ihmisenä =).

Varhaiskasvattajat tekevät hienoa työtä, josta me 70-luvulla syntyneet voimme vain haaveilla. Kuri ja mentaliteetti suhteessa lapsiin oli paljon kovempi silloin. 

Aika usein kyllä kaipaa sitä aikaa, kun varhaiskasvattajia ei vielä ollut. Kun silloin oli se kuri.

Vierailija
33/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä sotkua syntyy aikuisten työpaikoillakin. Kummasti työnantajat ottavat hurjiakin työkaluja käyttämään sellaisia ihmisiä, jotka eivät osaa kahvikuppia liikuttaa läikyttämättä. Pihi firma ostaa vain kerta viikkoon siivouksen, ja siinä saa sitten hinkuttaa hiki hatussa viikon vanhoja ketsuppikekoja taukohuoneen pöydästä, vaikka käsipaperia olisi ollut sotkijalle tarjolla. Vessa toki toinen, paperitollot lattialla (pesevät sentään käsiään!) ja välillä joku akrobaatti onnistuu kakkaamaan jopa pöntön renkaalle. Tilanne on keskimäärin pahin sellaisissa paikoissa, joissa työntekijät ovat enimmäkseen miehiä eikä vaadita korkeampaa koulutusta.

Vierailija
34/34 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ketjun aloittaja kirjoitti:

Aika usein kyllä kaipaa sitä aikaa, kun varhaiskasvattajia ei vielä ollut. Kun silloin oli se kuri.

Missä sä sitä aikaa kaipaat, elämänkoulussasiko? Ä ä l i ö..