Hamsterit kaupassa
Olin eilen kaupassa ja noin 60+ pariskunta osti kolme kärryllistä ruokaa. Perustarvikkeita, oli jauhoja, öljyjä, lihaa, kalaa, riisiä, papuja, pastaa, mehuja, vichyä, säilykkeitä,perunoita, pastilleja, kahvia, teetä, aivan kaikkea mitä kuvitella saattaa. Kolme kärryllistä. Tiedän kun olin heidän takanaan jonossa. Loppusumma oli yli 500€.
Eikä tämä ollut ainoa kerta, aikaisemminkin olen huomannut että ihmiset ostavat käsittämättömiä määriä ruokaa.
Onko suomalaiset heränneet sodan ja inflaation vuoksi ja alkaneet kerryttää kotivaraa?
Kommentit (68)
Hamstraisin itsekin, mutta kun säilyvä ruoka on monasti ravintoarvoltaan huonoa, en tohdi paljon ostella. Etupäässä ostan kaiken tuoreena. Parastin on pieni ja vetelee viimeisiään. Jos olisi iso pakkanen, niin silloin pakastaisin enemmin. Tosin jos tulee sähkökatkoksia, niin sitten taas pitäisi olla agrikaattori ja bensaa kotona.
Trangian polttimoon olen hankkinut Sinolia. Keitettyä vettä on noin 100 litraa pullotettuna. Muuta ruokaa kovin niukalti. Tankki täynnä ja pientä käteistä on kuulemma oltava aina.
Jos on tilaa, kannattaa käydä harvemmin kaupassa ja ostaa kerralla enemmän noita säilyviä tuotteita.
Itselleni ainakin tulee kaupassa helposti ostettua ihan turhaa tavaraa esim makeisia tai mausteita joita en sitten käytä (kun näytti niin kivalta tai ehkä sitten joskus...)
Vierailija kirjoitti:
Hamstraisin itsekin, mutta kun säilyvä ruoka on monasti ravintoarvoltaan huonoa.
Onko?
Minusta pavut, linssit, riisi, pasta, tonnikala, siemenet, erilaiset ryynit ja hiutaleet, kvinoa, kookosmaito, öljyt jne ovat loistavaa ruokaa.
Ja todellisen ruokapulan tullessa, kalorit ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Hamstraisin itsekin, mutta kun säilyvä ruoka on monasti ravintoarvoltaan huonoa, en tohdi paljon ostella. Etupäässä ostan kaiken tuoreena. Parastin on pieni ja vetelee viimeisiään. Jos olisi iso pakkanen, niin silloin pakastaisin enemmin. Tosin jos tulee sähkökatkoksia, niin sitten taas pitäisi olla agrikaattori ja bensaa kotona.
Trangian polttimoon olen hankkinut Sinolia. Keitettyä vettä on noin 100 litraa pullotettuna. Muuta ruokaa kovin niukalti. Tankki täynnä ja pientä käteistä on kuulemma oltava aina.
Miten niin ravintoarvoilataan huonoa? Älä hamstraa sokeria ja vehnäjauhoa, hamstraa täysjyvää, linssejä, papuja ja herneitä, tomaattimurskaa, säilykemaissia, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, kuivattuja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain alkoholin ja tupakkatuotteiden ostoa on vähittäiskaupassa rajoitettu. Antakaa ihmisten tehdä juuri sellaisia ostoksia kuten haluavat. Mitään laitonta ei ole tapahtunut. Hajaantukaa!
Miksi alko ja tupakka on muka jossain rajoitettu.... en ole kuullutkaan
Rajoitettu mm. iän, päihtymisasteen ja alaikäiselle välittämisen osalta. Nyt olet kuullut.
Just joo... enpä vaan tarkoittanut ihan normi käytäntöä, vaan sitä että miksi ei saisi ostaa vaikka kaupan koko varastoa tupakkaa tai alkoa niin paljon kuin haluaa... sitä ei varmasti ole tullu vastaan kellekään.
Minä olen ostanut tupakkaa ja alkoholia, vaikka en polta, enkä oikeastaan edes juo. Mutta vaihdon välineenä saattavat olla vielä hyödyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Seitsikolle: Kuvitteletko todella, että joka pätökylässä voi tilata kotiinkuljetuksella ruuat sun muut? Ei voi. Ja ap:lle: miksi kyyläät, mitä toiset ostavat. Keskity omiin ostoksiisi.
peräkylän keino: soitat sen kyläpahasen ainoalle kauppiaalle ja kysyt voisiko kauppias koota sinulle ostokset, tilata taksin ja lähettää ostokset taksilla sinulle. ostoksiin lasku mukaan, jonka maksat sitten nettipankissa. Taksi kun saapuu pihallesi, maksat taksin, otat tavarat vastaan, sitten sisälle tavarat kaappeihin ja nettipankkiin maksamaan ostokset.
Vanhempani asuvat tuppukylässä jossa on pikkuinen kauppa ja käyvät tyyliin n. kerran kahdessa kuussa kaupungissa isommassa kaupassa, jolloin ostavat hyvin säilyviä tuotteita tosi paljon. Lähikaupastaan ostavat vaan aina mm. vihannekset, maidot jne asiat jotka ei kauaa säily.