Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hamsterit kaupassa

Vierailija
23.09.2022 |

Olin eilen kaupassa ja noin 60+ pariskunta osti kolme kärryllistä ruokaa. Perustarvikkeita, oli jauhoja, öljyjä, lihaa, kalaa, riisiä, papuja, pastaa, mehuja, vichyä, säilykkeitä,perunoita, pastilleja, kahvia, teetä, aivan kaikkea mitä kuvitella saattaa. Kolme kärryllistä. Tiedän kun olin heidän takanaan jonossa. Loppusumma oli yli 500€.

Eikä tämä ollut ainoa kerta, aikaisemminkin olen huomannut että ihmiset ostavat käsittämättömiä määriä ruokaa.
Onko suomalaiset heränneet sodan ja inflaation vuoksi ja alkaneet kerryttää kotivaraa?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä että tämä aihe menee näin tunteisiin täällä. Miksei asiasta voi / saisi keskustella?

Ei se ole mitään tunteisiin menemistä, jos kertoo, että osa ihmisistä ei  halua käydä päivittäin eikä edes joka viikko kaupassa vaan ostaa enemmän kerralla. Nykyisin ihmisillä on keittiöissään runsaasti kylmäsäilytystilaa ja monilla myös kaappitilaa erilaisia säilykkeitä varten. Mä käytän paljon esimerkiksi tomaattimurskaa ruuanlaitossa ja on ihan tavallista, että ostan vähintään 10 purkkia tomaattimurskaa kerralla. Kyllä ne kaikki kuukauden aikana kuluvat. 

Ja mulla on kyllä nk kotivaraakin. On aina ollut. Kun avaan viimeisen kahvipaketin, ostan tilalle jo 2 uutta. Sama kaikkien muidenkin säilyvien ja säännöllisesti käytettävien elintarvikkkeiden kanssa. Meillä kuluu kahden hengen taloudessa aika paljon maitoakin ja koska molemmilla on laktoosi-intoleranssi ja laktoositon maito säilyy helposti parikin viikkoa, niin ostan kerralla maitojakin paljon. Vaikka on vain kahden hengen talous. Yleensä hyödynnän myös tarjouksia eli vaikka jotai säännöllisesti käytettävää tuotetta olisikin kotona riittävästi, ostan silti tarjouksesta lisää. Tässäkin aloituksessa kyse oli yi 60-vuotiaista ja sen ikäiset tuskin asuvat pienessä yksiössä. 

Vierailija
42/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on 14 pakettia kahvia kaapissa ja pari purkillista pikakahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompien kertaostosten tekeminen on varmaankin yleistynyt. Kevättalvella 2020 suomalaisia kehotettiin harventamaan kaupassa käyntejään ja jotta voisi harventaa, piti ostaa enemmän kerralla. Moni ehkä totesi, että tämähän on oikeastaan ihan hyvä systeemi. Aika harva taitaa marketeissa kiertelystä pahemmin nauttiakaan vaan päivitätistavaraostosten tekeminen on vain yksi pakollinen kotityö muiden kotitöiden seassa. Joten mitä harvemmin markettiin joutuu menemään, sen parempi. 

Vierailija
44/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain alkoholin ja tupakkatuotteiden ostoa on vähittäiskaupassa rajoitettu. Antakaa ihmisten tehdä juuri sellaisia ostoksia kuten haluavat. Mitään laitonta ei ole tapahtunut. Hajaantukaa!

Vierailija
45/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia se menee aina tunteisiin jos joku hamstraa? Tulossa kylmä talvi ja perusruoka kallistuu ihan sikana. Ihan järkevää se on varautua.

SE ON SE KUN NIITÄ VALITTAJIA OTTAA PÄÄHÄN MUIDEN JÄRKEVÄT TOIMET.

Mekin kaupassa käytämme kaksia kärrejä, niitä matalia korkeampia ihan käyttömukavuuden takia ja tavaroiden kassalle purkamisen helppouden takia.

Ruokaakin ostamme paljon kerralla, esim lihaa ja kalaa, jota juurikin 12kpl  D-leikattua filettä savustamista varten . Naudan ja possun filettä aina useampi kilo kerralla ja valmiiksi kypsänä pakkaseen josta sitten soppa-kastike-pyttis ym. käyttöön annospakkauksista, karjalanpaisiksi ym.Eipä tarvi ain olla kypsentämässä kun nopeesti haluaa valmista.

Säilykkeitä on tonnikala, luonnonkala,järkisärki, hirvenpaistiliha, ananas ym, sanoisiko riittävästi, onhan noissa käyttöpäivä jossain 2024-27 tienoilla. 

Kuiva-aineita on ihan tarpeeksi, herneet makrut puuroaineet jauhot ym. Ainakun jotain otetaan, niin uusi ostetaan tilalle.

Vierailija
46/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain alkoholin ja tupakkatuotteiden ostoa on vähittäiskaupassa rajoitettu. Antakaa ihmisten tehdä juuri sellaisia ostoksia kuten haluavat. Mitään laitonta ei ole tapahtunut. Hajaantukaa!

Miksi alko ja tupakka on muka jossain rajoitettu.... en ole kuullutkaan

Vierailija
47/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ostaa. Olisi kannattanut jo keväällä, mutta edelleen kannattaa ostaa, sillä talvella tekee muhkean säästön, jos ruoka on jo ostettu. Sillä hinnat jatkavat nousua.

No eihän siinä ole mitään järkeä kun ruoka ei säily. Mites tuoretavarat ja maitotuotteet? Kananmunat?

Et ole tullut ajatelleeksi, että niistä tuoretuotteista, esim. kananmunista ym. voi tehdä valmisruokaa, joka sitten pakastetaan ja se säilyy kuukausia. 

Vierailija
48/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei edes palkasta 500e jonka voisi pistää kauppaan niinkuin "köyhillä" eläkeläisillä.

Vierailija
49/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alko ja tupakka on muka jossain rajoitettu.... en ole kuullutkaan

Rajoitettu mm. iän, päihtymisasteen ja alaikäiselle välittämisen osalta. Nyt olet kuullut.

Vierailija
50/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole hamstraramista että käy harvoin kaupassa, ja ostaa silloin elintarvikkeetkin pidemmälle ajalle. Hamstraamiseksi sanotaan sellaista joka hoardaa kämppäänsä kaikenlaista roskaa jota ei käytä koskaan, ja jota ei tarvitse.

Vierailija
51/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin oikeita hamstereita, petyin :( Mulla oli kolme vuotta sitten ihana hamsteri, sen nimi oli Helmi. Sellainen kääpiöhamsteri. Helmin kuoleman jälkeen olen harmitellut, etten voinut hankkia hänelle vielä isompaa häkkiä. Ihana hamsu. En enää koskaan voi hankkia toista. Tai no jos voin niin en ainakaan samanlaista. Helmi oli myös tosi hyvä poseeraamaan kuvissa. Silmät kimalsi valossa, aivan sairaan söpö pikkunen. Pentuna oli vitivalkoinen, vanhempana harmaa. Joo.

Vierailija
52/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos asuu vaikka jossain maalla niin fiksua ostaa kerralla enemmän ja pakastaa. Bensa maksaa.

Juurikin , käyn kaupassa kahden tai kolmen viikoin välein , siksi kärryt pursuilee tavara ja samalla saatan tuoda vanhan naapurinkin ostoksia .

Vierailija
53/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se parempi ostaa ruokaa , viimeksi ostivat vessapaperia aivopesujensa vallassa . 

suomalainen juntti on tyhmä . 

Vierailija
54/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsikolle: Kuvitteletko todella, että joka pätökylässä voi tilata kotiinkuljetuksella ruuat sun muut? Ei voi. Ja ap:lle: miksi kyyläät, mitä toiset ostavat. Keskity omiin ostoksiisi.

Vierailija
55/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei edes palkasta 500e jonka voisi pistää kauppaan niinkuin "köyhillä" eläkeläisillä.

Aloituksessa olikin kyse pariskunnasta eli 250€/henkilö. 

Vierailija
56/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun ihan yksin, ja tilaan usein ruoat kotiinkuljetuksella. Etenkin korona-aikana tilasin välillä lähes 200e kuorman. Mulla ei ole autoa, joten oli iso säästö tloudellisesti, ajallisesti ja fyysisesti, että joku muu roudaa kainen tänne 5 kerrokseen.

Inhoan kaupassa käymistä, ja todellakin ostan mielelläni ison satsin kerralla.

Jos pariskunta ostaa 500e satsin, ja mahdollisesti heillä käy vieraita/ lapsenlapsia tmv. niin tuossa voi olla kuukauden "kuivatavara". Jotkut haluavat flunssariskinkin vuoksi vältellä kauppoja.

Vierailija
57/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja käytän paljon papuja ja linssejä ruoanlaitossa. Nyt korona-ajan takia aina hävettää käydä kaupassa ostamassa perus satsi, kun saattaa jonkun silmissä näyttää hamstraamiselta. Ja en siis osta mitään 6 pakettia linssejä, vaan joskus jopa 4. :D

Vierailija
58/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsteri täällä moi!

Ei ole fiksua ostaa kerralla noin paljon, etenkään yhdestä kaupasta. Kannattaa jakaa ne ostokset useampiin kertoihin, vältellä bonuskortteja ( ostaa etukuponkitarjoukset erikseen), käyttää käteistä ja piilottaa ruokavarastot useampaan paikkaan.

Talous tulee romahtamaan ja sen vaikutukset tulevat olemaan katastrofaaliset. Ensin kannattaa hankkiutua velattomaksi, ostaa maata ja nostaa käteistä. Rahaa ei kannata pitää pankissa, vaan se kannattaa laittaa kiinni omaisuuteen, jota voi koskettaa. Hopea ja kulta, ruoka, käyttötavara laidasta laitaan. Vesi, filtterit ja vedenpuhdistusmenetelmä siltä varalta että vesi saastuu , lääkkeet, kankaat ja kengät. Myös hammaslääkärikäyntiä ei kannata nyt jättää väliin. Hoida itsesi nyt fyysisesti niin hyvään kuntoon kuin mahdollista, ole nöyrä ja varaudu pahimpaan.

Vierailija
59/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa olikin kyse pariskunnasta eli 250€/henkilö. 

Aloituksessa puhuttiin yli 500 euron summasta, joten 250€ ei riitä.

Vierailija
60/68 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka kyttää kaupassa kuka mitäkin ostaa😂😂😂 ja vielä raportoi vauvapalstalle🤣🤣

yllättävän moni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi