Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joidenkin mielestä melkein kaikki vauvalle ostettavat tarvikkeet on ihan turhia?

Vierailija
22.09.2022 |

Mietin, mikä saa ihmisen ajattelemaan niin?

Näin ajattelevia löytyy varmaan kaikista ryhmistä, vanhemmista ja lapsettomista. Eikä ole edes kyse mistään vauvakeinuttimista tai muista härpäkkeistä, vaan jotkut julistaa jopa vaunut, rattaat tai turvakaukalon olevan ihan turhia yleensäkin, koska heillä ei sellaisia kuulemma tarvittu. Äitiyspakkauksen tarvikkeilla pärjää heidän mielestään ekat kuukaudet oikein hyvin.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vauvatarvikkeet ovat täysin turhia ja markkinamiesten keksimiä, että saavat tyhmiltä rahat. Ennenkin pärjättiin ilman kaiken maailman härpäkkeitä. Tyhmät laittaa rahansa ihan mihin vaan. Itse laitan rahat mieluummin osakkeisiin kuin tyhmiin markkinamiesten luomuksiin.

Vierailija
42/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sain esikoiseni -81 niin en ollut hankkinut mitään etukäteen. Vauva lähti kotia sairaalan kamppeet päällä, vilttiin kiedottuna,  vanhoissa lastenvaunuissa jotka poikaystäväni äiti oli jostain saanut. Kun odotin seuraavaa lasta niin olin ostanut vaunut ja kaikki tarvittavan etukäteen. Lapsi kuitenkin kuoli noin vuorokausi ennen synnytystä ja ystäväni kävivät viemässä kaiken pois ennenkuin tulin sairaalasta takaisin. Kun sitten muutaman vuoden päästä odotin kolmatta niin en ostanut mitään ja kielsin muitakin ostamasta. Lapsi syntyi kolme kuukautta liian aikaisin mutta selvityi hengissä. Joten minun ajatukseni on ettei etukäteen kannata ostaa kaiken mailman tavaraa koska ei voi koskaan tietää miten se siellä loppumetreillä menee. 

Kotiin sairaalan kamppeet päällä?

Ja vaunuissa?

Toki tuo ehkä onnistuu jos sattuu asumaan sairaalan vieressä ja on sopiva sää kuskata parin päivän ikäinen vauva ulkoilmassa kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sain esikoiseni -81 niin en ollut hankkinut mitään etukäteen. Vauva lähti kotia sairaalan kamppeet päällä, vilttiin kiedottuna,  vanhoissa lastenvaunuissa jotka poikaystäväni äiti oli jostain saanut. Kun odotin seuraavaa lasta niin olin ostanut vaunut ja kaikki tarvittavan etukäteen. Lapsi kuitenkin kuoli noin vuorokausi ennen synnytystä ja ystäväni kävivät viemässä kaiken pois ennenkuin tulin sairaalasta takaisin. Kun sitten muutaman vuoden päästä odotin kolmatta niin en ostanut mitään ja kielsin muitakin ostamasta. Lapsi syntyi kolme kuukautta liian aikaisin mutta selvityi hengissä. Joten minun ajatukseni on ettei etukäteen kannata ostaa kaiken mailman tavaraa koska ei voi koskaan tietää miten se siellä loppumetreillä menee. 

Ja vaunuissa?

Toki tuo ehkä onnistuu jos sattuu asumaan sairaalan vieressä ja on sopiva sää kuskata parin päivän ikäinen vauva ulkoilmassa kotiin.

Mitenhän ennen toimittiin, kun autoja ei ollut juuri kellään? Toki silloin ei ollut lasujakaan, joten lasten kohtelu oli ylipäätään hyvin vapaata.

Vierailija
44/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaunuissa?

Mitenhän ennen toimittiin, kun autoja ei ollut juuri kellään? Toki silloin ei ollut lasujakaan, joten lasten kohtelu oli ylipäätään hyvin vapaata.

Ennen ei ollut kymmenien kilometrien matkoja synnytyspaikkoihin, kun synnytettiin kotona tai lähiterveyskeskuksessa.

Vierailija
45/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pärjättiin siksi koska oli pakko, ei siksi koska silloin oli kaikki paremmin.

Vierailija
46/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siellä on ihan hyvä ajatus taustalla. Että kaikkea härpäkettä ei tarvitse ollakseen hyvä vanhempi vaan niitä voi ostaa sitten, kun tarve ilmenee. Mutta monilla tuo ajatus on vedetty ihan äärimmilleen.

Vierailija
47/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä siellä on ihan hyvä ajatus taustalla. Että kaikkea härpäkettä ei tarvitse ollakseen hyvä vanhempi vaan niitä voi ostaa sitten, kun tarve ilmenee. Mutta monilla tuo ajatus on vedetty ihan äärimmilleen.

Olen melko samaa mieltä.

Kyllähän jostain vauvantarvikesivuilta bongaa vaikka ja minkälaisia automaattisia vauvankeinuttimia, -kiikuttimia ja -kieputtimiä, hyssytyslaitteita ja elektronisia puuhakeskuksia, mutta niiden tarpeellisuudesta voi toki keskustella. Sen sijaan jotkut tosiaan tuntuu ajattelevan sieltä toisesta ääripäästä, eli lapselle riittää syli, pari vaatekertaa ja ruoka. Kaikki muu on heistä turhaa.

Toki varmaan useimmat ajattelee jotain tältä väliltä. Esimerkiksi meille hankittiin monen mielestä täysin turha rintareppu, joka oli meille monen tilanteen pelastus, kun sai kädet vapaiksi. Varsinkin kun oli yksin liikkeellä vauvan ja vuoden vanhemman esikoisen kanssa.

Vierailija
48/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole omaa autoa, mutta silti turvakaukalo on tosi kätevä, koska isovanhempien luona liikutaan autolla kuitenkin.

Vierailija
49/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiden lapsen isä kirjoitti:

Meilläkään ei tarvittu esimerkiksi mitään turvakaukaloa tai rattaita esikoiselle, turhia sellaiset.

Ostin sellaiset sitten ihan ite ja kyllä oli äidin mielestä kätevää, kun sellaiset oli vaikka niitä ei ollut hankittukaan.

Välillä vähän ihmettelen, mutta onneksi en paljoa.

Eihän nykyään lasta edes anneta ja luovuteta sairaalasta, ellei ole turvakaukaloa ja vauvalla asianmukaisia vaatteita.

Ne tarkistetaan ennen sairaalasta poistumista.

Miten autottomien perheiden kanssa menetellään? Pitääkö autottomuus jotenkin todistaa synnärin henkilökunnalle, vai siirtyykö asia automaattisesti lastensuojelun vastuulle jos turvakaukaloa ei ole?

Ei kait muutaman päivän ikäistä vauvaa viedä kävellen kotiin, ellei asu sairaalan vietessä. Jos ei omaa autoa ole, silloin käytetään taksia. Ja taksi taas vaatii turvaistuimen käyttöä vauvoilta ja sen voi vuokrata, mutta se ei kuulu taksin vakiovarustukseen.

Vierailija
50/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaunuissa?

Ennen vauvat ja äidit olivat pitempään sairaalassa, vähintäin viikon, puolitoista ja kyllä autoja on ollut Suomen itsenäisyyden ajan, jopa maalla. Ja sitä ennen äidit synnytti kotona, kätilön avustuksella.

Vierailija
51/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaunuissa?

Ennen synnytysosastoja oli jokaisen kunnan terv.keskuksissa, nyt vain isoissa kaupungeissa ja välimatka satoja kilometrejä.

Vierailija
52/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa "ostaa sitten kun tarve ilmenee" on se ansa helposti, että sitten pitää mennä siihen sillä hetkellä auki olevaan liikkeeseen ja ostaa sillä hetkellä tarjolla olevaa tavaraa, oli se mitä hyvänsä ja maksoi mitä maksoi. Toki vähän tavarakohtaista, että kuinka "hätä" on milläkin kamppeella, rintapumppua ei välttämättä joissakin tilanteissa jaksa odottaa kahta tuntiakaan, matkarattaita taas taas suht kiireessäkin kuitenkin usein vaikka viikon tai pidempään. 

Meillä odotetaan esikoista ja tiettyjä turvallisuussyistä uutena ostettavia (turvakaukalo, telakka, patja ja vaunut) lukuunottamatta aion ostaa kaiken käytettynä. Jos rakenneultran jälkeen alan tavaroita katselemaan, niin mulla on hyvinkin 20 viikkoa aikaa vertailla ja etsiskellä hyvää tavaraa hyvään hintaan. Jos tulen tehneeksi jonkun tarpeettomaksi tai jopa huonoksi osoittautuvan hankinnan, saan todennäköisesti myytyä sen melkein ostohintaan takaisin, kun olen tehnyt etukäteen vertailuja ja ollut tarkkana, että ostan vain hyvää tavaraa hyvään hintaan. Näin toimimalla esimerkiksi se sitteri on sitten kotona valmiiksi odottamassa, jos sille tulee tarvetta, eikä sitä tarvitse lähteä hätäpäissään ostamaan rumassa kuosissa (ainoa hyllystä löytyvä) kauhean kalliiseen hintaan kaupasta. 

Toki joku järki on hyvä hommassa pitää ja lueskella vähän muiden kokemuksia, mutta en usko katuvani kauheasti, jos ostan vaikka uudenveroisen Tulan kantorepun satasella ja se jääkin käyttämättä - ei kun uudestaan myyntiin vaan. 

Vierailija
53/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut nyt ymmärtää jotain väärin tai vähintään liioitella. Periaatteessa äitiysavustuspakkauksella pärjää monta viikkoa, jos vauvaa ei kuljeteta muuta kuin synnäriltä kotiin ja imetys onnistuu. Muutaman kuukauden ikäiselle niitä vaunuja muuta härpäkettä vasta ostetaan sen mukaan, mitä itse tarvitaan.

Minulla on monta lasta, ja voisin kirjoittaa pitkän luettelon tarpeettomista tavaroita. Lypsykone ei kuitenkaan niihin kuulu, ja onneksi sain sen lainaan neuvolasta.

Vierailija
54/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tainnut nyt ymmärtää jotain väärin tai vähintään liioitella. Periaatteessa äitiysavustuspakkauksella pärjää monta viikkoa, jos vauvaa ei kuljeteta muuta kuin synnäriltä kotiin ja imetys onnistuu. Muutaman kuukauden ikäiselle niitä vaunuja muuta härpäkettä vasta ostetaan sen mukaan, mitä itse tarvitaan.

Minulla on monta lasta, ja voisin kirjoittaa pitkän luettelon tarpeettomista tavaroita. Lypsykone ei kuitenkaan niihin kuulu, ja onneksi sain sen lainaan neuvolasta.

Ai vaunut vasta muutaman kuukauden ikäiselle? No kyllähän niitä yleensä tarvitsee heti.

Vierailija
55/56 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä sitten niitä samoja äitejä joista täällä kirjoitellaan, joiden mielestä teinille ei tarvitse ostaa kuukautissuojia? Kun vessapaperilla pärjää ihan hyvin...

Vierailija
56/56 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa "ostaa sitten kun tarve ilmenee" on se ansa helposti, että sitten pitää mennä siihen sillä hetkellä auki olevaan liikkeeseen ja ostaa sillä hetkellä tarjolla olevaa tavaraa, oli se mitä hyvänsä ja maksoi mitä maksoi. Toki vähän tavarakohtaista, että kuinka "hätä" on milläkin kamppeella, rintapumppua ei välttämättä joissakin tilanteissa jaksa odottaa kahta tuntiakaan, matkarattaita taas taas suht kiireessäkin kuitenkin usein vaikka viikon tai pidempään. 

Meillä odotetaan esikoista ja tiettyjä turvallisuussyistä uutena ostettavia (turvakaukalo, telakka, patja ja vaunut) lukuunottamatta aion ostaa kaiken käytettynä. Jos rakenneultran jälkeen alan tavaroita katselemaan, niin mulla on hyvinkin 20 viikkoa aikaa vertailla ja etsiskellä hyvää tavaraa hyvään hintaan. Jos tulen tehneeksi jonkun tarpeettomaksi tai jopa huonoksi osoittautuvan hankinnan, saan todennäköisesti myytyä sen melkein ostohintaan takaisin, kun olen tehnyt etukäteen vertailuja ja ollut tarkkana, että ostan vain hyvää tavaraa hyvään hintaan. Näin toimimalla esimerkiksi se sitteri on sitten kotona valmiiksi odottamassa, jos sille tulee tarvetta, eikä sitä tarvitse lähteä hätäpäissään ostamaan rumassa kuosissa (ainoa hyllystä löytyvä) kauhean kalliiseen hintaan kaupasta. 

Toki joku järki on hyvä hommassa pitää ja lueskella vähän muiden kokemuksia, mutta en usko katuvani kauheasti, jos ostan vaikka uudenveroisen Tulan kantorepun satasella ja se jääkin käyttämättä - ei kun uudestaan myyntiin vaan. 

Sepä juuri, että ihan kiva, että on aikaa harkita niitä ostoksia. Eikä tarvi sitten kaupasta ostaa just sitä ekaa vastaantulevaa kun jotain tarviikin.