Saako sairaalasta lähteä kotiin omin päin?
Siis saa tietysti yleensä, ei sairaala ole mikään vankila eikä ketään voida pakottaa hoitoon.
MUTTA minun äitini on sairaalassa henkeä uhkaavan sairauden takia, ja nyt hän uhkailee vähän sekavana - ei ihan totaalisen sekavana, mutta ei ihan normaalinakaan - lähtevänsä kotiin sieltä.
Voiko olla, että sairaalasta päästetään hänet hengenvaarassa kotiin?
Olen ihan peloissani täällä.
Kommentit (57)
Siis sekavatkin potilaat saa omalla vastuulla jättää heitteille?
Mikä järki tuossa on?
Suomessa ei ole pakkohoitoa joitakin psyykesairauksia lukuunottamatta.
Jos on niin sekava, ettei pysty päättämään omasta hoidostaan, silloin ei päästetä.
Ei siellä voi pakottaa olemaan. Toki kannattaa tarkkaan harkita lähtemistä koska ei sinne sitten noin vain lampsita takaisin jos tulee katumapäälle.
Saa, allekirjoitat paperin jossa ilmoitat lähtevästi hoidosta omasta tahdostasi ja siten vapautat koko hoitohenkilökunnan vastuusta.
Eli kotiin saa lähteä kuolemaan, vaikka sekavana.
Tätä vähän pelkäsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tuossa on?
pakkohoito loukkaa itsemäärämisoikeutta. en minä ainakaan halua, että itseäni hoidettaisin pakolla.
Oletko kysynyt mikä on hätänä, saako kipuihin tai muuten apua. Ja onko arvio kauanko on sairaalassa. Onko saanut sopivaa ruokaa, juomaa tai lepoa. Voisiko hän olla kotona jossain vaiheessa. Mitä sairaalassa tapahtuu, voitko auttaa äitiä kotona jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tuossa on?
Eihän se nyt heitteille jättämistä ole jos potilas vaatii päästä kotiin. Minkäs sille voi.
Eikä saa sekavat ihmiset lähteä kotiin. Moni vanhushan voi mennä aivan tillin tallin tavallisesta virtsarieinfektiostakin. Ei sellaista laiteta kotiin. Sen sijaan jos on vain hitusen sekava, eikä selvästi dingdong, voi olla, että joudutaan päästämään kotiin. Olen töissä sairaalassa ja tällaiset tilanteet ovat siellä ihan arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mikä on hätänä, saako kipuihin tai muuten apua. Ja onko arvio kauanko on sairaalassa. Onko saanut sopivaa ruokaa, juomaa tai lepoa. Voisiko hän olla kotona jossain vaiheessa. Mitä sairaalassa tapahtuu, voitko auttaa äitiä kotona jonkin aikaa.
No hänellä on keuhkoveritulppa, enkä minä pysty sitä kotona hoitamaan, ei minulla ole kotona happisaturaatiomittaria eikä tippaletkuja eikä happiviiksia. Vielä toissapäivänä hän oli tehovalvonnassa, sellaisia laitteita minulla ei ainakaan ole kotona, asiantuntemuksesta nyt puhumattakaan.
Hän ei ikinä viihdy sairaalassa, ja on muutenkin hyvin hankala ihminen. Mikään ei ole ikinä hyvin. Hän haluaisi nyt kotiin, koska ei muista saaneensa lääkkeitään, ja huoneessa on kuuma (eilen oli liian kylmä), ja sänky ei ole yhtä mukava kuin kotona. Tai jotain. Valituksen aiheita oli noin sata, en ole varma mikä niistä on se pahin.
Kyllä hoitajat osaa jututtaa tuollaisia juntturoitakin. Ihan arkipäivää. Ei häntä kotiin päästetä sekavana.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Itsemääräämisoikeus.
Ei saa jos olet rikoksesta epäiltynä siellä tai pakkolähetteellä.
No jos vain lähtee kysymättä lupia, niin ei ne mitään poliisia perään pistä.
Vierailija kirjoitti:
Saa, allekirjoitat paperin jossa ilmoitat lähtevästi hoidosta omasta tahdostasi ja siten vapautat koko hoitohenkilökunnan vastuusta.
Onko tämä totta Suomessa? Jenkki-elokuvissa ehkä kirjoitetaan, mutta en usko että Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kotiin saa lähteä kuolemaan, vaikka sekavana.
Tätä vähän pelkäsinkin.
Ihmisellä on oikeus kuolla kotona. Kannattaa oikeasti miettiä näitä asioita myös itsen kannalta: haluasinko minä, että minut loppuvaiheessa pidetään väkisin sairaalassa, vaikka haluaisin olla kotona ja lähteä kotioloissa pois tästä maailmasta? Pitkä elämä ei ole itseisarvo.
Vierailija kirjoitti:
Eikä saa sekavat ihmiset lähteä kotiin. Moni vanhushan voi mennä aivan tillin tallin tavallisesta virtsarieinfektiostakin. Ei sellaista laiteta kotiin. Sen sijaan jos on vain hitusen sekava, eikä selvästi dingdong, voi olla, että joudutaan päästämään kotiin. Olen töissä sairaalassa ja tällaiset tilanteet ovat siellä ihan arkipäivää.
No siis hän väittää, ettei hänelle ole annettu lääkkeitä (vaikka on), ja välillä ei tajua edes missä on. Välillä puhuu normaalisti ja sitten sanoo jotain ihan tosi sekavaa (esim. väitti, että hänet siirrettiin K-marketin takahuoneeseen, kun ei sairaalassa ollut tilaa). Yöllä soittelee vihaisena, että miksi en vastaa kun hän huutaa. Kyllä hoitajat tietävät hänen olevan välillä ihan tillin tallin, joko sairaudesta tai lääkkeistä, en ole varma. Normaalisti hän ei siis ole mikään dementikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta Suomessa? Jenkki-elokuvissa ehkä kirjoitetaan, mutta en usko että Suomessa.
Suomessa myö tyrkytetään tuota paperia, mutta todellisuudessa sitä ei ole pakko allekirjoittaa. Olen itse kerran allekirjoittanut tuollaisen päivystystilanteessa ja sen jälkeen selvitin asiaa.
Omalla vastuulla.