Onko meillä normaalia isompi asuntolainan lyhennys?
Maksetaan yhteensä 1200€/kk. Tuntuu vaan että tapellaan rahasta aina. Miten teillä.
Kommentit (47)
Kyllä meillä oli samaa luokkaa, eikä ikinä pidetty lyhennysvapaata, ei edes äitiylomalla tai hoitovapaan aikana. 20 vuotta oli alunperin laina-aika, mutta olikin iloinen yllätys kun maksettiinkin vain vajaa 19 vuotta 😊
588 yhteensä, kaksi maksajaa eli nokkaa kohti vajaa 300/kk. Palkkaa tulee käteen kummallakin noin 2100€. Otettiin tahallaan pieni kkmaksu, nyt alkuun remontoidaan ja sen jälkeen jos perhettä alkaa perustaa, rahalle on silloinkin käyttöä. Ja nyt kun korot nousee, ei sekään huimaa. Jos nousee 2%:iin, kuussa menee n. 660.
Meillä 300m2 omakotitalossa oli 1000€/kk, kaksi maksajaa. Nyt se on jo maksettu ja kaupunkiyksiöön on noin 700€, kaksi maksajaa tässäkin.
Meillä nyt 2500, nostettiin itse kuukausierää vuosi sitten, onneksi vuoden lopussa ollaan velattomia.
En ole pitänyt tuota isona summana, me maksetaan juuri tuo sama 1200e. 5v päästä velattomia. Toki nyt, kun korot nousee voisi tehdä ylimääräisen lyhennyksen. Muutto isompaan tulossa 1-2 vuoden sisällä ja sitten on taas maksettavaa..
Vierailija kirjoitti:
700e, mut makselen yksin.
Mulla sama juttu. Ja siis tämä nimenomaan lyhennysosa, että siihen sitten vielä korot yms. päälle.
t. yh-mutsi
Meitä kaksi dinkkua ja maksetaan 1500e lyhennystä kuussa yhteensä. Ei tuota tuskaa, vuokralla tuttujen sinkkujen asumismenot kaikilla enemmän. Vielä viisi vuotta ja olemme velattomia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli samaa luokkaa, eikä ikinä pidetty lyhennysvapaata, ei edes äitiylomalla tai hoitovapaan aikana. 20 vuotta oli alunperin laina-aika, mutta olikin iloinen yllätys kun maksettiinkin vain vajaa 19 vuotta 😊
Muuten ihan tosissaan ihmettelin niitä, ketkä piti lyhennysvapaita nollakorkoaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan tosissaan ihmettelin niitä, ketkä piti lyhennysvapaita nollakorkoaikaan.
Jos vaikka maksoi rahoitusvastiketta putkirempasta tai muuta sellaista
Ihan normi. Mutta ehkä liian iso tuloihin nähden, jos pitää tapella. Meillä sama lyhennys okt:sta, nettotulot 6500 e kk ja ei tarvi tapella mistään.
Meillä on vain 450 € plus korot. Minä maksan kokonaan, puoliso hoitelee vastikkeet. Lyhennys on niin pieni, että olemme nopeuttaneet maksuaikataulua.
Mun mielestä aika normaali kuukausierä. Riippuu asuntolainan suuruudesta ym.
Meillä 1 000 euron lyhennys ja asuntolainaa otettiin n. 220 000 e 7 vuotta sitten.
Muuttakaa takaisinmaksu erää, jos se oikeasti aiheuttaa niin paljon riitaa. Mieluummin hitaampi maksu kuin avioero. Teillä ei varmaan nettotulot ole isoja, jos tämä lyhennys tuntuu liian isolta tai muut kulut isoja?
Jos laina on miljoona euroa viiden prossan korolla, lyhennys on pieni. Jos laina on 5000 euroa 0,5 prossan korolla, se kuulostaa suurelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä voi tapahtua ikäviä yllätyksiä, joita ei pysty ennakoimaan esim. molemmat vuoden sairaslomalla samaan aikaan.
Vanhempainvapaa on suunniteltu ja vapaaehtoinen, kuolema ja sairastumiset eivät ole.
Sopii ihmetellä, jos itse kuuluu onnekkaisiin ihmisiin (joita suurin osa on).
Mulla on 120 euron kk-erä, 25000 lainaa 25v maksuajalla, kakkosasuntoon.
Oli ne nollakorot, ja tuon 120 kerää vaikka pulloja jos paska tuuri käy. Sen verran on lyhennelty ylimääräistä, että 5 v jälkeen on 6000 euroa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä voi tapahtua ikäviä yllätyksiä, joita ei pysty ennakoimaan esim. molemmat vuoden sairaslomalla samaan aikaan.
Vanhempainvapaa on suunniteltu ja vapaaehtoinen, kuolema ja sairastumiset eivät ole.
Sopii ihmetellä, jos itse kuuluu onnekkaisiin ihmisiin (joita suurin osa on).
No siis kaikki, keiden tiedän käyttäneen tuota nollakorkoaikaan, käyttivät sitä suunniteltuihin perhevapaisiin. Todella ihmettelen edelleen, kun itse ajattelen, että olisi juuri tuollaisia odottamattomia aikoja varten, jos yhtäkkiä talo palaa, ja kestää kauan saada vakuutusrahat, ja pitää jotenkin siinä välissä kaikki hankkia uudelleen asuntoa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 120 euron kk-erä, 25000 lainaa 25v maksuajalla, kakkosasuntoon.
Oli ne nollakorot, ja tuon 120 kerää vaikka pulloja jos paska tuuri käy. Sen verran on lyhennelty ylimääräistä, että 5 v jälkeen on 6000 euroa jäljellä.
Otin 30 vuoden lainan 240 000 euron lainalle, kun korot olivat vielä 4,90 %. Sitten korot laskivat, mutta olen maksanut lainaa kuin korot olisivat vielä korkealla. Nyt 15 vuoden jälkeen lainaa on enää 35 000 euroa jäljellä ja ajattelin maksaa tuon kolmessa vuodessa pois. Kiitos alhaisten korkojen saan nyt lainan maksettua 18 vuodessa 30 vuoden sijaan.
Mulla virallinen lyhennys on 720 euroa, mutta olen viime ajat lyhentänyt Nordean lyhennysjouston avulla 1200 euroa kuussa päästäkseni lainasta pikavauhtia eroon (plus korot). Tällä tahdilla olen velaton ensi vuoden lopulla. Yksin makselen, ja laina tulee maksettua pois melkein 3 vuotta etuajassa.
Lähes nollakoron aikana kyllä tiedostin että laskennallisesti ei kannattaisi lyhentää ylimääräistä, mutta onpa nyt korkojen noustessa ihanaa, ettei lainaa ole enää paljon jäljellä!
Onkohan tuo rahasta riitely teillä vain huono tapa vai eikö oikeasti rahat riitä? Meillä ei riidelty rahasta, vaikka asuimme järkyttävän pienessä kaksiossa ja se todella raasti hermoja. Maksamme nyt 540€ lyhennystä ja rahat riittää reissuihin ja remontteihin.