Miksi muista palkoista ei kysytä, mistä se otetaan?
Jos hoitajille maksetaan sen ja sen verran niin aina kysytään mistä se otetaan.
Esimerkiksi lääkäreille (ja monille muillekin) maksetaan paljon paljon enemmän, minua kiinnostaisi tietää, mistä nuo rahat otetaan, eli ketkä tai mitkä kohteet ovat ilman rahaa, että saadaan noita suuria palkkoja maksettua?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Miten usein julkisella puolella on esim. kunnan taloustilanteen päivityksiä työpaikoilla? Joissa katsotaan tulokertymiä ja palkkoja ja muita kustannuksia ja budjetteja? Kai niissä näkyy kaikkien palkkojen vaikutukset, eikä vain jonkin ryhmän?
Itse olen yksityisessä yrityksessä ja meillä näitä laskelmia tehdään joka kuukaudesta, ja infotilaisuuksia on vähintään parin kuukauden välein. Nytkin on taas lomautuksia, kun on budjetoitu liian optimistisesti. Ja kyllä helposti leikataan juuri pienempipalkkaisten rahoista/työajoista eikä sieltä mistä eniten säästöä tulisi.
Mutta pääkysymys oli, miten taloustilannetta avataan rivityöntekijöille julkisella?
Omassa kunnassa on jo toiset yt-neuvottelut neljän vuoden sisään. Niin niitä avataan.
Keskustellaanko koskaan mistä poliisien, upseerien, palomiesten jne turvallisuusalan (miesvaltaisia) palkat tulee? Ei keskustella. Mies on yksi noista ja sai ihan ilman lakkoiluja paljon paremmat korotukset ja kertakorvauksen kuin minä kunnalla naisvaltaisilla alalla. Näistä ollaan hipihiljaa, jotta kukaan ei huomaisi mitään. Kaikki kura vain pienipalkkaisten naisten päälle.
Johtajia ja hallintoa on. Niissä ei työvoimapulaa. Johdettavat vai tahtoo vähetä ja lähtevät jos mahdollista. Lastentarha opettajia aikovat kouluttaa lisää, vaikka syntyvyys vain laskee. Tohtoria ja maisteria jo koulutettu tyhjänpantiksi. Tuottava työ vähäistä. Toistensa selkiäkö ne syyhyttelee. Rahhoo oli. Eu otti omansa, sotakalustoa Ostivat, Natoon jäsenmaksut, ulkomaalaisten hyysäys. Sähkö rosvojen bonukset..
Ulkomaiden avustukset, metsät määrää vihreät mepit.. Oikeita tuloja hyvin vähän. Voipi tulla k, siset ajat ja johtajan pallit vähetä.
Kaikilla aloilla niin yksityisellä kuin julkisella puolella palkat revitään kuluttajan pe.....stä. Muodossa tai toisessa joten aika turha on kitistä että kansalainen maksaa vain julkisen puolen palkkakustannukset. Näin se vain kuulkaa on.