Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siinä hoitajien haukkumisen ohella, lukekaahan tämä

Vierailija
20.09.2022 |

Kaksi vuotta sitten aloin kärsiä viiltävästä päänsärystä, johon särkylääkkeet eivät tehonneet. Työterveyden lääkäri kertoi, että ei huolta, se on vain migreeniä. Kun aloin oksennella holtittomasti ja kokea aistiharhoja, määräsi toinen lääkäri minut viimein TYKS:in ensiapuun.
Minut kiirehdittiin magneettikuvaukseen, joka paljasti pikkuaivoistani "löydöksen". Sain kuulla, että aivoni leikattaisiin pikimmiten. Kun selkäytimestäni otettiin näytettä, muistan ajatelleeni, ettei tämä voi olla totta. On tapahtunut jokin absurdi erehdys!
Totta se kuitenkin oli. Aamulla ystävällinen aivokirurgi tuli esittäytymään & kertoi tosiasiat: tässä voi käydä myös huonosti. Pian minua vietiin leikkaussaliin ja valmistauduin lähtöön. Seuraava muistikuvani on teho-osasto, jossa aivokirurgi pyytää minua puristamaan kättään.
Aivoissani oli ollut tulehduspesäke, minkä vuoksi sain seuraavat kaksi kuukautta suuria annoksia antibioottia suoraan kaulalaskimoon. Sairastuin vielä sepsikseenkin, joten ehdi olla teho-osaston lisäksi sekä neurologisella, neurokirurgisella että infektio-osastolla.
Minua tutkittiin ja hoidettiin monin eri tavoin, ja monet TYKS:n lääkärit ja hoitajat tulivat tutuksi. Onnekseni pääsin kotisairaanhoitoon, minkä jälkeen luonani kävi hoitajia vielä viikkojen ajan pari kertaa päivässä.

Kun kuolema käy koputtamassa ovea, menevät prioriteetit uusiksi. Silloin on myös erityisen haavoittuvainen ja muista riippuvainen. Hoitajien ystävällisyys oli kantava voima. Kaiken kiireen keskellä he silittivät hartiaa, kun itkin varmana siitä, että tulen kuolemaan.
He hymyilivät, hoitivat, kuuntelivat, rauhoittuvat. He auttoivat paitsi työnsä kautta myös inhimillisyydellään. He olivat silminnähden ylityöllistettyjä, uupuneita ja stressattuja - ja silti vahvemmin läsnä kuin yksikään lääkäri.

Kiitos, kiitos, kiitos siis hoitajille. Ja sen minä sanon kerrankin kiroillen, että on se nyt per kele, jos niin tärkeää ja arvokasta työtä tekeville ei makseta kunnon palkkaa!

https://twitter.com/EAaltola/status/1572155589471379456?t=3a3hBDZSC7mDb…

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Usein kuulee tätä, että ensin tulee "lepoa ja buranaa -ohje". Johto tietysti yrittää priorisoida, minkä kerkiää; iso vastuu ensikontaktissa hoitajalla "

Vierailija
2/3 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että selvisit!

Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän että jokainen meistä tarvitsee apua terveydenhuollosta jossain kohtaa ja se kerta voi olla kohtalokas.

Tämä vuosikymmenien soten alasajo on vienyt meiltä hyvinvointiyhteiskunnan ja se jos mikä on menetys 😳

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pälä pälä pälä pälä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi