Omakotitalon rakennuskustannukset?
Onko paikalla omakotitalon rakentaneita/rakennuttaneita? Mitä rakentaminen tuli kustantamaan? Tiedän että on tyhmä kysymys, mutta jos kuitenkin jaksaisit vastata ja kertoa kustannukset ilman tonttia, kuinka paljon teitte itse ja millainen talo/piharakennus/piha syntyi?
Olen laskenut rakennusbudjettia eri laskureilla, joiden tulokset vaihtelevat n. 50 000e. Lisäksi talotoimittaja antoi oman arvionsa, joka poikkeaa myös monista kustannuslaskureiden arvioista. Mihin siis pitäisi uskoa? Koskeeko arvio 2000e/m2 pelkkää päärakennusta vai koko rakentamiskustannusta?
kaikesta asiasiallisesta keskuselusta kiitos,
Riikka
Kommentit (11)
kuulostaa uskomattoman edulliselta! Mihin päin rakensitte ja milloin?
Ja kiitos vastauksesta :)
ap
mikäli tekee niin paljon itse kun osaa ja tyytyy perustasoon sisustuksessa eli ei marmorilattioita tms
n. 180.000e
talo 170m2, 1,5krs, autotalli 86m2
Talo on monimuotoinen ja paljon pient'ä piiperrystä vaatineita koristeita.
Itse tehtiin maansiirtotyöt ja siivousta, isäni oli ilmmaiseksi apumiehenä.
Lämmitysmuotona maalämpö
Miloin rakensitta? Oliko mikä talotehdas kyseessä?
Saatiin tarjous eräältä talotehtaalta, puuvalmiista 160 m2, 1,5 krs, ei autotallia.
Sähkölämmitys ja hinta n. 150 000 e. Meinas, että valmista tulee n. 200 000 e:lla.
En oo ap, mutta muakin kiinnostaa :)
Laskisin 1500 Euroa/m2 ihan minimissään, todennäköisemmin siihen tavispuutaloonkin keskinkertaisilla ratkaisuilla menee 1700 Euroa/m2 ennen kuin koko höskä on valmis. Taivas on kattona, mutta kivitaloon menee väkisinkin se 2000 Euroa/m2, vaikka tekisitte kuinka itse. Erikseen tietysti ammattilaiset.
Ja voitte laskea kaikki neliöt, jos ulkorakennus on lämmin ja kunnolla tehty.
Kannattaako edes alkaa itse rakentamaan jos valmiinakin saa noin halvalla?
Avainvalmis talo tulee meille. Peruspaketti maksoi jotain 173 000 €, meillä muutoksia jotka nostivat hintaa lähemmäs 190 000 €. Siihen päälle maansiirtotyöt ja liittymät sekä tontti. Meidän mielestä silti suht halpa ja HUOLETON ratkaisu. Talo rakentuu nyt vinhaa vauhtia ja me keskitytään omiin töihin:). Jouluksi omaan kotiin!
Menee kyllä vähän sen 2000e/neliö yli ja tässä ei ole vielä pihaa laitettu eikä hinta sisällä autokatosta. Rakennuskustannukset on ollu kovassa nousussa ja rakennettiin just pahimpaan aikaan. Jälkiviisaus on paras viisaus! Lisäksi meillä nosti kustannuksia se, että halusimme vähän korkeampaa tilaa(oh yms.3,8m). Lisäksi tuli iso käyttöullakko ja sekin hiukan nosti kustannuksia.
Me ollaan rakennettu nyt 1,5 vuotta kohta. Ehkä päästään kohtapuoleen muuttamaan vielä keskeneräiseen taloon. Talo tuli suurelementeistä ja katto oli päällä parissa viikossa. Sen jälkeen kirvesmiehet teki siihen saakka hommia että väliseinät oli pystyssä, sitten on nakerrettu itse mies töitten jälkeen iltasella, appiukko viikonloppuisin ja satunnaisesti muitakin avustamassa. Sähkömies ja putkimies tietty ja märkätilat laittoi ammattilainen pääosin(vesieristys ja suurin osa laatotuksesta. Itse saumattiin ja laitettiin katot). Kaivurimies oli pohjia tekemässä ja pihaa laittamassa.
Jälkikäteen täytyy sanoa että ollaan tiedetty ihan liian vähän asioista ja osa on opittu kantapään kautta. Edullisempia ratkaisuja olis voinut tehdä ja parikyt neliötä pienemmän vaikka vielä niin oltais huolia vailla. Täytyy sanoa etten suosittele rakentamista kenellekään jos on pienet lapset. Liian rankkaa kaikille!!! Henkisesti ja taloudellisesti. Lapset ei nää isäänsä ja äiti nääntyy. Kaikki stressaa ja riitelee. Ammattilaiset tekee huonoa jälkeä tai ohareita ja niitä pitää paimentaa töihin. Toiset hommat ei edisty kun joku ei tee omaa osuuttaan valmiiksi sillon kun pitäis. Ammattilaiset ei välitä pienistä projekteista kun nyt on mistä valita! Ottakaa ihmiset avaimet käteen talo ja vähän pienempi kun ensin ajattelitte niin ei mene niin tiukoille. Rahaa menee yllättäviin juttuihin. Onneksi meillä oli 50 000e ylimääräistä lainarahaa kun ajateltiin että budjetti menee aina yli kuitenkin. Laskettiin kaiken maailman ohjelmilla arvioita mutta menivät alakanttiin.
tänä päivänä en lähtisi edes ajattelemaan rakentamista/rakennuttamista alle 2000€/m2 (asuinpinta-ala). Jos pystyy tekemään kaiken mahdollisen itse voi päästä 1500-1700€/m2 mutta ylläreitä tulee aina. Ja tuokin on tämän päivän arvio, vuoden kuluttua saat laskea noihinkin hintoihin +20%.
Laskureista kannattaa aina ottaa se suurin arvio, se on lähinnä oikeaa. Tuleepahan hyvä mieli jos sen onnistuu alittamaan:)
Meillä kivitalon rakentaminen maksoi 2v sitten 1700€/m2, mutta mieheni oli mm 5kk raksalla 10 tuntista päivää itse hommissa, minä sitten illat ja vl apuna. Tuossa hinnassa kaikki muu paitsi tontti ja autotalli.
Talomme ei ole ruuhka-suomessa, mutta pienellä paikkakunnalla jossa ei ole kilpailua rautakaupoissa=>monopoli ja korkeat hinnat. ja rakennusvuosi oli 2007
Talo on suurelementeistä ja talli kappaletavarasta.
Talopaketin sisältö mietittiin tarkoin mitä siihen kannatti sisällyttää ja mitä ei, suhteita käytettiin hyväksi hankinnoissa. Esim. maalit yms. ostimme kirvesmiehen laskulle ja saimme hänen hyvät alennukset, puutavara taas ostettiin sukulaisen työpaikalta ja saimme sieltä henkilökunta-alennukset.
Paljon sisustusmateriaaleja ostimme alennuksesta,kun loppueriä myytiin uloskantohinnalla. Keittiön ja vessan kaapit on myymälän mallikaapistoja ja kodinkoneet messujen näyttelykoneita.
Kilpailutimme tiukasti talopaketin, kilpailutus kesti useamman kuukauden ja lopussa oli kalkkiviivoilla 2 talopakettia ja myyjillä taisi olla jo henk.kohtaista kilpa siitä kumpi kisan vie ja talopaketin meille myy. Kauttarantain kuulin talomyyjän valittaneen että kaupasta tuli persnettoa. Exäni on erään talotehtaan myyjä ja hän oli meillä apuna kilpailutusta tehdessämme.
Halvemmallakin olisimme saaneet talon tehtyä valitsemalla halvempia ratkaisuja, mutta halusimme luxustakin ja olimme siitä valmiita maksamaankin.
Siis leskemme 2000e/asuinneliö + tontti, pihan laitto, piharakennus. Menee kyllä reilusti yli yhdenkään laskurin, vaikka olen laskureissa valinnut aina keskitasoa parempaa.. onneksi budjettia on vielä varaa kasvattaa, mutta ihmetyttää tuleeko siitä talosta oikeasti saamaan ikinä tuota hintaa jos sen joskus myy?? No, aikomuksena on kyllä asua siinä niin pitkään kuin mahdollista ja voihan siitä vähän persnettoa tehdäkin jos saa asua haluamallaan tavalla :) Ainakin minun prioriteeteissani.
talo 170m2, 1,5krs, autotalli 86m2
Talo on monimuotoinen ja paljon pient'ä piiperrystä vaatineita koristeita.
Itse tehtiin maansiirtotyöt ja siivousta, isäni oli ilmmaiseksi apumiehenä.
Lämmitysmuotona maalämpö