Suomalaisten velalla rakennetut korttitalot voivat nyt kaatua Edes kahden ihmisen tulot eivät riitä kattamaan lainaa ja kuluja
Korkojen nousuun on varauduttu, mutta ei energian valtavaan kallistumiseen.
Kommentit (68)
Harmi, että vihervasemmisto yrittää kieltää myös tulisijat ja puun polton.
Meillä on 7000 euroa säästössä. Sillä pärjätään muutama kuukausi. Sitten lyhennysvapaata pankista ja sillä saa 1500 euroa kuussa. Ehkä selvitään..
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kämppä on maksettu ja lämmityksestä hoitaa maalämpö. Kyllä kelpaa
Pumppu toimii dieselillä vai millä pyörität sitä?
Vierailija kirjoitti:
Kansan ei kannata totella jos yritetään kieltää. Koska ihmisellä on oikeus pysyä elossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansan ei kannata totella jos yritetään kieltää. Koska ihmisellä on oikeus pysyä elossa!
Milloin tuon kiellon on kerrottu astuvan voimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta alkaa meneen yleiselle eurooppalaiselle tasolle. Tähän asti ollaan päästy halvalla.
Täällä Pohjolan perukoilla on syytäkin olla edullista sähköä. Meillä on oikea talvi ja kunnolla pakkasta, ja hengissä pysyminen riippuu hyvin pitkälle sähköstä. Etelän luigit ei kuole, vaikka niillä olisikin muutaman päivän sähköt poikki maksamattomien laskujen takia.
Kanadassahan korkea sähkön hinta on ajanut ihmisiä pysyvästi kodeistaan asuntovaunumajoitukseen. Tästä tuli aiemmin dokkari. Meidän hallitus ei näitä dokkareita katso kun hölmöjä päätöksiään tekeät. Möisivät pohjavedet ja kaikki.
Ei ole mitään takeita siitä, että sähkön hinta tulisi esimerkiksi vuoden sisällä laskemaan. Tilanne voi jatkua vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takeita siitä, että sähkön hinta tulisi esimerkiksi vuoden sisällä laskemaan. Tilanne voi jatkua vuosia.
Todellakin jatkuu. Halvan venäläisen energian aika on ohi. Lisäksi vihreä siirtymä.
Lainaa on aika (todella) paljon, mutta onneksi on neljä vuokralaista niitä myös lyhentämässä ja oma asunto suht pieni. Ja käteisenä parin vuoden maksut valmiina. Mutta mistä sitä lopulta tietää, saa nähdä miten korttitalon käy.
Velan korkojen heilahdukset osuvat aina heikompiosaisiin ja varakkaat hyötyvät muiden ahdingosta.
Seuraavaksi nestle ostaa pohjavedet suomesta. Sen jälkeen vesi maksaa 120€ kuutiolta. Mut älkää uskoko. Mä oon nyt varoittanut. Onneks itellä on toi lähdevesikaivosta tontilla.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi nestle ostaa pohjavedet suomesta. Sen jälkeen vesi maksaa 120€ kuutiolta. Mut älkää uskoko. Mä oon nyt varoittanut. Onneks itellä on toi lähdevesikaivosta tontilla.
Ei kaivostasi ole hyötyä. Nehän imppaa pohjavedet niin suurilta alueilta, että siellä kohdemaissa meni maataloustuottajia nurin kun vesi loppui.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas sattuikaan ja ihan sattumalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että ensi talvi tulee tuhoamaan monen ihmisen elämän. Miten edes keskituloisella olisi varaa maksaa 1500€ sähköstä kuukaudessa, kaiken sen muun elämän kallistumisen päälle?
Ilmalämpöpumppujen, maalämmön sekä aurinkopaneelien asennuksissa on kuukausien jonot. Ei niitä saa enää ensi talveksi.
Sähköyhtiöt on vihjailleet, että noille laskuille voisi saada maksuaikaa. Jos saa vaikka 12kk maksuaikaa, niin eihän se ole kuin pari sataa / kk.
No ei se auta kun aina tulee uusia sähkölaskuja, koko ajan lisää. Typerintä olisi alkaa maksella sähkölaskuja erissä.
Kannattaa seurata itsemurhatilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että ensi talvi tulee tuhoamaan monen ihmisen elämän. Miten edes keskituloisella olisi varaa maksaa 1500€ sähköstä kuukaudessa, kaiken sen muun elämän kallistumisen päälle?
Ilmalämpöpumppujen, maalämmön sekä aurinkopaneelien asennuksissa on kuukausien jonot. Ei niitä saa enää ensi talveksi.
Sähköyhtiöt on vihjailleet, että noille laskuille voisi saada maksuaikaa. Jos saa vaikka 12kk maksuaikaa, niin eihän se ole kuin pari sataa / kk.
No ei se auta kun aina tulee uusia sähkölaskuja, koko ajan lisää. Typerintä olisi alkaa maksella sähkölaskuja erissä.
Eipä siinä jää vaihtoehtoja, jos ei pysty pyydettyä summaa maksamaan. No ehkä joku pikavippi/kulutusluotto, mutta niissä tulee roimasti korkoja maksuun.
Tää on joku keinotekoinen kiristysjuttu tuolla sähköllä,
ne miljardit valuu tälläkim hetkellä joidenkin taskuihin ulkomaille,
on varmaan vaarallista selvittää että mihin ja kenelle.
Mitään pulaa sähköstä ei ole, mitä se Fortum pitää kiinni tuotantolaitoksia ihan vaan huvom vuoksi.
Onneks olen köyhä ja luottotiedot on mennyt.
Saa apua kelasta ja sossusta
Vierailija kirjoitti:
Olen sun kanssa samoilla linjoilla. Tulevaisuudessa vesi voi olla syy, miksi suomea ostetaan pala- palalta.
Nyt kannattaa investoida metsätiloihin, joilla oma lähde. Hankkikaa niitä aurinko paneeleita ja pyrkikää laittamaan edes jotain viljelyksiä. Kohta meitä viedään.
muuttakaa pienempään asuntoon ja keskustaan, vaikka vuokralle. ei kaikki muutkaan suomalaiset ole aina asuneet maalla omistusasunnossa.