Ansiosidonnainen, 6kk loma, lähihoitajana
Olenko ymmärtänyt oikein, että voin vapaasti valita olenko kesäisin lomalla 6kk, vai enkä ole?
Homman nimi seuraava:
"Pääsääntöisesti työttömän työnhakijan on haettava kuukausittain neljää hänelle sopivaa työpaikkaa. Hän valitsee itse haettavat työpaikat.
Jatkossakin TE-toimisto tekee työtarjouksia, mutta TE-toimiston lähettämä työtarjous ei ole velvoittava asiakkuuden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Asiakkaalle ei siten tule työttömyysturvaseuraamuksia ensimmäisen 6 kuukauden aikana, vaikkei hän hakisi työtarjouksen osoittamaa työpaikkaa."
Paiskin ahkerasti töitä 1.10-31.3 välisen ajanjakson. Kerrytän työssäoloehdon ja saan reilua ansiosidonnaista 1.4-31.9. Tällä ajanjaksolla työkkäri ei voi tehdä minulle velvoittava työtarjouksia, vaikka lähihoitajista on kova pula? Saman toistan sitten ensi vuonna uudelleen.. Taidanpas seuraavat vuodet toimia näin jos se todella on näin yksinkertaista?
Kommentit (6)
Kyllä. Hullummaksi vaan menee. Silloin kun itse olin kesät työttömänä päiväkodista, oli tullut yksi vuosi muutos että maksetut lomat ei enää vaikuttanut päivärahaan. Eli käytännössä sain palkan sekä liitonrahat kesäkuulta. Lisäksi myöhemmin tuli muutos että saat tienata 300€/kk ennenkuin vaikuttaa tukiin ja tämänkään jälkeen se ei ole euro eurosta. Eli ihan saman rahan sai työttömänä ollessa ja tekemällä kolme päivää kk töitä, kuin kokopäiväisenä työntekijänä päiväkodissa. Aivan hullunhommaa. No nykyään olen vaihtanut alaa ja tienaan hyvin. Ei ikinä enää hoitoalalle.
Mulla menee toisinpäin. Olen kesäntöissä ja talvet ansiosidonnaisella.
Olet oikeassa, mutta huomaathan, että sinulle voidaan tarjota ja sinulta voidaan edellyttää esim. osallistumista työnhakuvalmennukseen tms. tuona aikana. Joten pitää osoittaa, että ne 4 työpaikkaa ovat hellyydellä valitsemiasi ja että osaat todella tehdä hakemuksen kunnolla, mutta kiikastaako se nyt taas siitä, että sinulta puuttuu kokemus jostain, et oikein tiedä, mutta kovasti haet ja jopa laajensit hakualuetta kauemmas.
Odota vaan, kun Orpo pääsee pääministeriksi niin meno muuttu hulluksi. Ei silloin enää ole varaa vetää lonkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Odota vaan, kun Orpo pääsee pääministeriksi niin meno muuttu hulluksi. Ei silloin enää ole varaa vetää lonkkaa.
Tuossa vaiheessa työttömät on jo kuntien kontolla, ei valtion, ja kunnissa voidaan päättää, määrätääntö lähihoitaja työkokeiluun vai ei, jos ei töitä suostu tekemään.
Jaa, muutkin tietää miten ne hommat kannattaa hoitaa.