Onko keneltäkään poistettu kerralla 4 viisaudenhammasta?
Kommentit (20)
Meni hyvin. Kaksi leikattiin ja kaksi vedettiin irti. Sain esilääkkeenä Dormicumia, joka vei ajantajun kokonaan. Poisto meni hyvin, enkä oikein edes huomannut koko operaatiota. Hampaat poisti suu- ja leukakirurgi sairaalassa.
Kipu oli aika kovaa neljä päivää. Edes opioidisärkylääke ei tehonnut kunnolla. Naama oli turvonnut kuin pallo. Viidentenä päivänä pärjäsin ilman särkylääkettä ja turvotus helpotti. Viikon päästä operaatiosta ei ollut enää juurikaan mitään vaivaa, paitsi lievä aristus leukaperissä. 1,5 viikossa toivuin kokonaan.
Jäi hyvä mieli ja olen tyytyväinen, että kaikki poistettiin kerralla. Olisi ollut ikävää ensin parantua ja sitten kokea kivut ja turvotukset uudestaan. Pääsipähän kerralla eroon hampaistaan.
Mulla kasvo uudet! Ileisesti vanhat idut innostuivat yhden popistosta. 4 on kyllä riskipäätös.
En poistattaisi neljää kerralla. Itselläni ei mennyt se operaatio niin hyvin, toipuminen kyllä meni ihan hyvin. Juuret olivat jotenki tosi tiukassa.
Suosittelen ennemmin 2+2. Itseltä leikattiin alhaalta molemmat, ja kyllähän se ihan hyvin meni. Toki särkyä oli, mutta lääkkeillä sekin meni. Ahkerasti kun kylmäsi niin ei hirveästi turvonnutkaan.
Ajattelin, että on viisaampi poistaa kerralla kaikki. Nykyisin saa hienoja tekohampaita, joissa on mm. zirkoneita ja kultauksia.
Normaali teiniriitti USAssa. Mita sita hommaa pitkittamaan. Humautusnukutus ja siita ei muista mitaan, perhe nauraa pitkaan hulluille kommenteille toimenpiteen jalkeen.
Hyvin meni, seuraavana aamuna töihin. Särkylääkettä söin kolme päivää. Ikävintä oli ne kolot ihon jää ruoka, se kestää pidempään.
Ei. Otettiin 2+2.
2 leikattiin ja toiset 2 vedettiin. Jos kaikki 4 olisi ollut pelkkä veto, niin ehkä olisi otettu kerralla. Röntgenkuvista tarkastettiin hampaiden tilanne, ennen kuin poistot suunniteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Normaali teiniriitti USAssa. Mita sita hommaa pitkittamaan. Humautusnukutus ja siita ei muista mitaan, perhe nauraa pitkaan hulluille kommenteille toimenpiteen jalkeen.
Miksi nukutus?
Olikohan jopa niin, että yksi kerrallaan poistettiin, en ole enää ihan varma kun aikaa onnkulunut. Tapahtui 80-luvulla.
Minulta otettiin kaikki neljä sedaatiossa. En muista kuin pari ensimmäistä puudutuspiikkiä ja seuraava muistikuva oli matkalta kotiin, kun saattaja yritti antaa särkylääkettä. Kipua ei oikeastaan ollut. Muistan syöneeni popcornia poistopäivän illalla ja kaivelleeni hammastikulla niitä kuoria pois rei'istä. Olin varautunut mehukeittoihin ja nestemäiseen ruokaan mutten niitä tarvinnut. Aika nopsaan umpeutui reiätkin.
Miten sitä pystyy syömään mitään, jos molemmilta puolilta on otettu?
Poisto meni hyvin, mutta en varmaan malttanut pitää kylmää poskilla tarpeeksi kauan, vaan posket turposivat ja olivat kyllä kipeät useamman päivän.
Vierailija kirjoitti:
Minulta otettiin kaikki neljä sedaatiossa. En muista kuin pari ensimmäistä puudutuspiikkiä ja seuraava muistikuva oli matkalta kotiin, kun saattaja yritti antaa särkylääkettä. Kipua ei oikeastaan ollut. Muistan syöneeni popcornia poistopäivän illalla ja kaivelleeni hammastikulla niitä kuoria pois rei'istä. Olin varautunut mehukeittoihin ja nestemäiseen ruokaan mutten niitä tarvinnut. Aika nopsaan umpeutui reiätkin.
Löysin vielä hampaat käsilaukustani myöhemmin, ilmeisesti olin pyytänyt niitä mukaani pöllyissäni.
Mulla poistettiin 2+2.Ensin toiselta puolelta ylhäältä ja alhaalta ja sit viikko siitä toiselta puolelta.Viimenen hammas mulahti useemman kerran kuoppaansa takas mutta toimenpide ei missään vaiheessa ollut kivulias.Eikä poiston jälkeiset päivätkään olleet erityisen kivuliaita.Mulla ei kyllä kauaa kuopat kestäneet mihin ruokaa ois menny...1.5v sitten tehty poistot.
Täällä 👋
Naama oli ihan turvonnut ja mustelmilla. Hammaslääkäri oli niin kovakourainen, että meni useampi viikko parantuessa.
Multa poistettiin kaikki neljä kerralla pelon vuoksi nukutuksessa. Olen kyllä varmaan vähän huono kommentoimaan aihetta, kun aikaisempien hammastapaturmien takia suhtauduin (ja suhtaudun) hampaidenpoistoihin tosi ahdistuneesti.
Suurin ongelma mulla varmaan oli se, että ne hyytymät jotka suojaavat poistokohtia, irtosivat kun nukutuksesta heräämisen jälkeen oksentelin ja se kipu niissä kuivissa/tyhjissä kuopissa oli ihan helvetillinen ja kesti pitkään. Voi tietenkin olla, että tuon ahdistuksen ja pelon takia koin sen kivun pelottavampana ja häiritsevämpänä kuin se oikeasti olisi ollut. Toipumiseen meni varmaan joku kuukausi.
Syöminen onnistui yllättävän hyvin, vaikka kaikki poistettiin kerralla. Toki ekat pari viikkoa meni aika pehmeällä ruoalla, mutta ei se niin häirinnyt.
Minulta on vedetty yksi kerrallaan ja hyvä niin. Yhden viisaudenhampaan kanssa tuli hässäkkä kun eivät meinanneet saada kiskottua sitä irti sitten millään. Se olisi varmaan pitänyt mieluiten ottaa leikkauksella mutta hammaslääkäri ei antanut periksi kun oli jo alkanut sitä ulos kiskomaan. Siinä meni n. 45 minuuttia. Naama oli kuin nyrkkeilymatsin jälkeen. Hetikohta nousi 40 kympin kuume kun tuli infektio ja Antibiotikaa piti syödä 14 päivää. Siihen päälle se reikä ei suostunut sulkeutumaan ja verta vuosi noin 14 päivää. (Tämä viimeinen kylläkin sen takia ettei silloin vielä tietty että minulla oli sairaus joka aiheutti liiallista verenvuotoa.) Siis kamalin ikinä hampaan pois otto. Ne muut kolme meni kyllä ihan hyvin mutta tästä yhdestä jäi vähän painajaisia,,
Kyllä, nukutuksessa. Viikko meni toipumiseen.
Meni hyvin. Suu oli niin puudutettu, etten tuntenut niiden poistoa ja jouduinkin kysymään oliko kaikki varmasti poistettu. Kaikkineen toipumiseen meni ehkä pari vuotta: ne kolot ikenissä umpeutuvat todella hitaasti ja ruoka menee niihin. Ehkä se ensimmäinen viikko oli sitä intensiivisempää toipumisen aikaa, mutta tosi hienosti meni ja voisin hyvin kuvitella meneväni uudestaan, jos sinne takaisin kasvaisivat. Ei siis mikään kummoinen juttu. Esilääkityksenä illalla 5mg Diapam ja aamulla samanlainen.