Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivallalla uhkailu parisuhteessa

Vierailija
17.09.2022 |

Olen vähän yli kolmekymppinen, ja puoliso taas hitusen vajaat kolmekymmentä. Muutin miehen omistusasuntoon viitisen vuotta sitten, seurusteltuamme alle vuoden.

Alku oli siirappista sydänlasit silmillä-meininkiä, eikä riitoja ollut, jos ei pikkukinoja vaikka kotitöistä lasketa.

Noin vuoden yhteiselon jälkeen miehestä alkoi paljastua pimeämpi puoli. Hän hermostui sekunnin sadasosassa, jos jokin asia ei mennytkään juuri kuten hän haluaa. Ja jos tein jotain hänen mielestään väärällä tavalla, sain osakseni sättimistä ja tiuskimista tyyliin "Et sä osaa, anna kun mä! Se pitää tehdä näin!". Tuntui, että tein kaiken väärin ja ylipäänsä olin väärin.

Eräänä iltana riitelimme jostain ihan merkityksettömästä pikkujutusta, kun mieheni yhtäkkiä huusi tappavansa minut. Pelästyin ja lukittauduin toiseen huoneeseen, koska mies oli sillä hetkellä minun ja ulko-oven välissä, estäen pakoni.

En muista kuinka kauan olin lukkojen takana. Mietin vain, että jos hän ei oikeasti tapa minua, hän tappaa ainakin rakkauteni. Jonkin ajan kuluttua tulin ulos huoneesta ja kävin hänen pyynnöstään istumaan sohvalle vierekkäin.

Hän pyysi hiljaa anteeksi ja vakuutti, että "Voin kyllä jättää hänet". Kerroin tarvitsevani aikaa miettiäkseni, voinko jatkaa suhdetta.

Tuosta kohtauksesta on jo vuosia. Olemme edelleen yhdessä, jopa kihloissa, mutta en ikinä voi unohtaa hänen uhkaustaan.

En koe vieläkään oloani täysin turvalliseksi hänen seurassaan.

Lapsia meillä ei ole, joten minun tarvitsee huolehtia vain itsestäni.

Voiko suhde jatkua tällaisena, vaikka tunnen koko ajan käveleväni "munankuorilla" hänen seurassaan? Etten vain tekisi tai sanoisi mitään "väärää"?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo helkkarin omituista vieläkö mies sitten hermostuu helposti asioista?

Eihän se normaalia ole jos suhteessa joutuu koko ajan kävelemään munankuorilla, ei se oo tervettä eikä normaalia

Vierailija
2/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde hyvä ihminen tuosta suhteesta. Ei ole tervettä käytöstä mieheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo helkkarin omituista vieläkö mies sitten hermostuu helposti asioista?

Eihän se normaalia ole jos suhteessa joutuu koko ajan kävelemään munankuorilla, ei se oo tervettä eikä normaalia

Herra hermostuu edelleen hyvin helposti ja nopeasti. On kuulemma aina ollut kiivaanpuoleinen. Olen tässä kuitenkin ruvennut miettimään, että eikös aikuisen miehen (tai no kaikkien, sukupuolesta riippumatta) pitäisi kyetä edes jotenkin kontrolloimaan itseään ja tekemisiään ja sanomisiaan. Ettei ihan kaikkea tee tai sano, mitä mieleen juolahtaa.

Ap

Vierailija
4/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sanosinko tervettä jos parisuhteessa kokisi jatkuvasti (tai toistamsieen), että "kävelee munan kuorilla", jonka ainakin itse tulkitsen, niin että parisuhteessa eläminen nykyisen kumppanisi rinnalla edellyttäisi sinulta Ap äärimmäistä varovaisuutta ja tai  olemaan jatkuvassa jännityksessä.

- Luulisi tällaisen "jännittyneisyyden" (tai, kute itse kirjoitut munan kuorilla kävelemisesi)  vaikuttavan mahd. negatiivisesti muihinkin asioihin negatiivisesti kuin "vain" parisuhteessa oloon. kuten  yleiseen  jaksamiseesi ja vointiisi.

Sinkkumiesi

Vierailija
5/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herra hermostuu edelleen hyvin helposti ja nopeasti. On kuulemma aina ollut kiivaanpuoleinen. Olen tässä kuitenkin ruvennut miettimään, että eikös aikuisen miehen (tai no kaikkien, sukupuolesta riippumatta) pitäisi kyetä edes jotenkin kontrolloimaan itseään ja tekemisiään ja sanomisiaan. Ettei ihan kaikkea tee tai sano, mitä mieleen juolahtaa.

Ap

Pitäisi. Mutta aina löytyy ihmisiä jotka mahdollistavat tuollaisen käytöksen. Olet mennyt jopa kihloihin tuollaisen kanssa. Sehän kertoo miehellesi että hän on haluttava mies eikä satunnaiset tappouhkaukset haittaa.

Tiedän että tämä ei varmaan tehoa mutta sanon silti. Lähde.

Vierailija
6/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ihme siinä on että kun joku tulee korvat luimussa hiljaa pyytämään anteeksi, silloin antaa anteeksi. Vaikka toinen olisi kohdellut miten hirveästi, sana "anteeksi" ottaa ihmisestä niin vahvan otteen että siinä on melkeinpä mahdotonta vastustaa. Ja anteeksipyytäjä tietää sen kyllä.

Vierailija
7/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Mutta aina löytyy ihmisiä jotka mahdollistavat tuollaisen käytöksen. Olet mennyt jopa kihloihin tuollaisen kanssa. Sehän kertoo miehellesi että hän on haluttava mies eikä satunnaiset tappouhkaukset haittaa.

Tiedän että tämä ei varmaan tehoa mutta sanon silti. Lähde.

Pisti kyllä mietityttämään, kun totesit että kihloihin meno kertoo miehelleni, että hän on haluttava eikä tappouhkaukset haittaa.

Jos joku ystävättäreni avautuisi olevansa vastaavassa tilanteessa, vannottaisin häntä jättämään sellaisen ihanaa naista arvostamattoman ketaleen.

Ap

Vierailija
8/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni uhkasi kahdesti tappaa minut, ensin uhkasi hakata minut kuoliaaksi ja toisella kertaa uhkasi potkia minua päähän niin kauan, että kuolisin. Toisella kerralla oli paikalla kolmas henkilö, joka kuuli uhkauksen. En todellakaan jäänyt enää suhteeseen.

Vierailija
9/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kelvannut kaupungin vuokrakerrostalossa asuva mies?

Oma mokasi.

Vierailija
10/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia että suhteessa ei voi olla rennosti vaan pitää koko ajan varoa tekemisiään. Mieti nyt että haluatko oikeasti loppuelämäsi joutua elämään kodissasi niin, että varot jatkuvasti kaikkea?

Vierailija
11/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mokasi.

:D juu, kaupungin asunnoissahan asuu vaan kilttejä ja mukavia ihmisiä, eikä niissä koskaan tapahdu väkivaltaa.

Vierailija
12/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan normaalijärkinen ei uhkaa väkivallalla eikä tappamisella. Jätä se. Nyt.

Vierailija
13/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka kilahtaa pienimmästäkin jutusta ja uhkailee toisen surmalla on iso punainen lippu. Juokse. Lujaa.

Vierailija
14/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mokasi.

:D juu, kaupungin asunnoissahan asuu vaan kilttejä ja mukavia ihmisiä, eikä niissä koskaan tapahdu väkivaltaa.

Vähemmän kuin yksityisellä ja PALJON vähemmän kuin omistusasunnoissa.

Vierailija
15/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suominaisethan ne ei ikinä uhkaile tai ole väkivaltaisia. Ehei!

-.-

Vierailija
16/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mieheltä : Lähde. Tuo ei ollut hänen ensimmäinen eikä viimeinen tappouhkaus jollekin naiselle. Mitä sitten kun riitelette jostain isommasta asiasta kuten raha tai mustasukkaisuuskohtaus?

Vierailija
17/22 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonain päivänä hän saattaa toteuttaa uhkauksensa. Näitä on, ja sitä et ole enää kertomassa vauvapalstalle. Sekö on sinun käsityksesi rakkaudesta? Useat henkirikokset tapahtuvat enemmän ja vähemmän suunnittelematta, tilanne riistäytyy käsistä ja lyödään vähän enemmän kuin oli tarkoitus, ja toinen menehtyy vammoihinsa. Varsinkin iskut päähän saattavat tappaa välittömästi sisäisen verenvuodon vuoksi.

Vierailija
18/22 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista! Ne todellakin antoivat ajattelemisen aihetta.

Miehen ollessa nyt viikonlopun työreissussa olen vaivihkaa tehnyt "suursiivousta" ja hankkiutunut eroon tarpeettomasta tavarasta poismuuttoa helpottaakseni. Toisaalta tiedän olevani turvassa, jos mies sattuisi huomaamaankin vähentyneen krääsän, sillä aina voin kehaista saaneeni siivouskärpäsen pureman.

Odottelen hissukseen miehen seuraavaa pidempää työmatkaa ja keräilen rohkeutta lähtöön.

Ap

Vierailija
19/22 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta parisuhteissa on vakava yhteiskunnallinen ongelma joka tuottaa paljon kuluja.

Miten ongelma voitaisiin ratkaista? Alkoholin totaalikielto? Seksiä asioissa vain suostumuskaavakkeen täytön jälkeen? Vihanhallinta kursseja aviomiehelle? Vai 24/7 valvonta aviopariskuntien kodeissa?

Vierailija
20/22 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommenteista! Ne todellakin antoivat ajattelemisen aihetta.

Miehen ollessa nyt viikonlopun työreissussa olen vaivihkaa tehnyt "suursiivousta" ja hankkiutunut eroon tarpeettomasta tavarasta poismuuttoa helpottaakseni. Toisaalta tiedän olevani turvassa, jos mies sattuisi huomaamaankin vähentyneen krääsän, sillä aina voin kehaista saaneeni siivouskärpäsen pureman.

Odottelen hissukseen miehen seuraavaa pidempää työmatkaa ja keräilen rohkeutta lähtöön.

Ap

Toimit hienosti! Voit olla ylpeä itsestäsi.

Se lähtemisen kynnys madaltuu pikkuhiljaa, kun alkaa konkreettisesti miettiä, miten sen jälkeen elää. Mittn sisustaa oman tulevan kotinsa aikanaan, kun on sellaiseen asettunut. Miten katselee telkkaria sohvassa rauhassa ja juo kuumaa kaakaota. Miten laittaa sinne jonkun kivan joulukoristeen jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi