Onko öljylämmitys nyt halvin lämmitysmuoto omakotitaloon?
Kun laskee esim. Kaukolämmön kk maksut koko vuodelle mukaan
Kommentit (6)
Meillä ainakin on. Olemme lykänneet lämmitysjärjestelmän vaihtoa, koska talossamme öljypoltin ja -säiliö ovat niin hyväkuntoiset, että on tuntunut turhalta kiirehtiä.
Meillä on vesikiertoinen lattialämmitys yksikerroksisessa talossa, ja käyttövesikin tietysti lämpenee öljyllä. Onneksi emme ehtineet tehdä mitään ennen tätä sähkökatastrofia vaan täytimme öljysäiliön siedettävien öljynhintojen aikaan. Kesällä öljyä kuluu älyttömän vähän, joten ensi kesään saakka pärjätään hyvin.
Kaikki harkitsemamme lämmitysmuodot olisivat kasvattaneet sähkölaskua selvästi, joten nyt pitkitetään kyllä vielä päätöksen tekoa.
Asumme vanhassa omakotitalossa ja lämmityksen vaihto on ollut suunniteilla/ajatuksissa. Mutta - tämä kulunut kesä on muuttanut ajatuksen. On laskettu kaukolämmön peruskustannuksia/kk (ei kulutusta mukana) ja nyt tapetilla ovat nuo sähkön kilowatit, niin että kyllä vesi-ilmapumppukin saa sitä sähköä talvella menemään jos kallis kwh hinta ja suht iso talo.
Päädyimme pitämään yhä öljyn, lämmittää meille käyttöveden ja on patterilämmitys - sitä voi ostaa vähemmän kerralla jos kallis litrahinta. Talvella kuluu enemmän, riippuen talven kylmyydestä, vaikkakaan ei siltikään enää paljon, koska meitä on vuosia palvellut myös ilmalämpöpumppu, johon on todella tykästytty. Huonejärjestys on sellainen, että pumpun lämpö riittää lähes joka paikkaan ja patterit ovat puolinukuksissa paitsi ne suurimmat pakkasilmat.
Kesäkuukaudet öljyä ei mene oikein lainkaan. Tässä tilanteessa tulimme siihen tulokseen, että koska kattila yms. on ok, ja säiliössä runsaasti öljyä, katsotaan vielä, mitä maailma tuo tullessaan. Eikä hätiköidä.
Kaukolämpöputki kulkee ikkunan alla, eli sen vaihdon saa nopeasti järjestymään jos tulee sille päälle.
Kallista lämmitys aina on.
Itsellä vanha talo ja öljylämmitys. Toimiva hyvä systeemi ja kohtuulliset kulut. Sen lisäksi poltan puuta lisälämmityksenä. Mitä ahkerammin lämmittää uunia niin sitä vähemmän kuluu öljyä. Vielä ei ole tarvinnut öljylämmitystä laittaa päälle. Lämmittää pelkän kraanaveden.
Ei meillä ainakaan. Maalämpö on öljyä halvempi.
Sähkön hinta nousi taivaisiin, kaukolämmön hinta nousi taivaisiin. Yhteiskuntamme energiapolitiikka on epäonnistunut katastrofaalisesti! Nyky-yhteiskunnassa "keskitetyn järjestelmän" pitäisi olla tehokkaampi & halvempi kuin "hajautettu järjestelmä". Eli pitäisi olla halvempaa saada isosta verkosta sähköä & kaukolämpöä kuin että jokainen asukas itse loisi kotiinsa omat lämpönsä vaikkapa omalla öljypannulla.
Vuonna 2009 kävin Ukrainassa, ukrainalaisen kaverini luona kylässä, jossain pikkukaupungissa. Siellä paikalliset tädit & mummut kaipaili takaisin STALININ aikoihin. Miksi? Koska Stalinin aikoina kaupungissa oli iso laitos joka kuumensi vettä ja sitten vesiputkia pitkin tuli kuumaa vettä kaikkiin taloihin. Jee, hyvä Neuvostoliitto! Mutta vuonna 2009 itsenäisessä Ukrainassa ei niin enää ollut, vaan kaikkien talojen piti itse lämmittää omat vetensä. Voi surku, kamalaa olla itsenäinen vapaa maa, kommunismi oli paljon parempi.
Mun pitäisi nyt soittaa kaverilleni Ukrainaan ja kertoa: älkää haaveilko Stalinin ajoista! Meillä täällä Suomessa on Neuvostoliiton kaltainen "keskitetty järjestelmä" missä lämpöä ja sähköä tulee isosta laitoksesta kaikille ja se on ihan per seestä! Tosi kallista! On paljon halvempi ja parempi että kaikki luo ihan itse ihan omat lämpönsä! Te siellä Ukrainassa olette onnekkaita! Te olette onnekkaita kun teillä ei ole siellä mitään Neuvostoliiton modernia teknologiaa ja keskitettyjä ratkaisuja teidän riesana!
Jooh. Eli mitä enemmän meidän poliitikot sössii asioita sitä enemmän tulee mieleen että kivikausi oli parempi kuin moderni aika. Silloin ihan itse sytytti nuotion niin ihan itse sai lämpöä. Silloin kaikki piti tehdä itse - ja näköjään nykyäänkin kaikki pitää tehdä itse.
Kyllä.