"kehtaanko" viedä naapurin papalle ylijääneitä ruokia, mm. kanapataa, kinkkukiusausta, tonnikalapiirasta kun töistä jäi?
Olemme jutelleet monta kertaa ja hän on useasti kertonut kuinka rahat ovat vähissä. Jos hän kokeekin sen vähättelynä tms?
Kommentit (47)
Ei muuta kuin ruokien kanssa ovelle ja kerrot, että töistä jäi ylimääräistä, sulla ei mene ne, joten haluaisiko hän.
Lisäät vielä, että et haluaisi roskiin heittää hyvää ruokaa. Ja kysyt samalla, että kelpaako aina, jos tuot ylimääräistä, kun on sama tilanne.
Uskoisin, että on tosi onnellinen.
Mun mielestä hyvä idea viedä. Sano asia niinkun on, että töistä jäi yli paljon ruokaa, sitä ja sitä, että haluaisitko sinäkin, (itselle tuossa on liikaa)?
Ei kuulosta tai vaikuta miltään säälimiseltä tai alentavalta mun mielestä esim. tuollai esitettynä, vaan ihan perus ystävälliseltä toiminnalta. Uskoisin että jos on pappa on mukava tyyppi muutenkin, niin ilahtuisi kyllä, jos ei ole ruokarajoitteita. Ruoka on kyllä nykyään kallista kaupassa.
eI EI JA EI! Kyllä suomalaisella vanhuksella on rahaa ostaa ruokaa, mutta vanhukset on hyvin yksipuolsia ruuan suhteen. Ne ruuat mitä viet menee hänelläkin roskiin. Et pelasta sillä maailmaan- teet vähemmän ja parempaa. Jos aito auttamishalu niin annat papalle lahjakortin lähikauppaan. Eräs naapuri piti leipomisesta, huonojakin olivat, hän oli mukaystävällinen ja toi minulle naapurilleen-heitin kaikki roskiin. Sitten piti valehdella ette voi syödä jauhotuotteita. Kiusallista.
Eräs tuttavani tekee myös isoja ruokakattilallisia ja pakottaa aina syömään ruokaa kun käyn hänen luonaan-vaikka sanon-että ei en halua-niin laittaa ruokaa eteeni. ikävää.
kysy etukäteen, on kohteliasta kysyä. Minulle kyll' kelpaisi jos joku toisi ylijäämää töistä, varsinkin jos tuntisin tuojan, esim. juurikin tuttu naapuri.
Työpaikan ruuat-roskiin menevätkin- on sen työpaikan ruokia. Niitä ei viedä sieltä minnekään.
Käy kohteliaasti kysymässä haluaako pappa kenties hieman pataan?
Mistä työpaikalta saa tuoda ruokaa kotiin, ylijäämää?
Sehän katsotaan varastamiseksi. Esim. Myyjät ovat saaneet lopputilin kun eivät heittäneet jätteisiin paistopisteen jäämiä vaan ottivat kotiinsa?
Kunnan keittiöistä ei saa kotiin, luulisi yksityisten ravintoloidenkin olevan tarkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan ruuat-roskiin menevätkin- on sen työpaikan ruokia. Niitä ei viedä sieltä minnekään.
Niin, ihmetyttää miten ap on näitä saanut, varsinkaan kun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Just samaan aikaan kirjoitin. Sehän on varastamista.
Tottaksi henkilökunta laittaisi kaikkea liikaa jos sen saisi kuskata kotiin ja vielä naapureillekin.
Jotka ehkä vaan tavan vuoksi puhuu että kyllä on eläke on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin ruokien kanssa ovelle ja kerrot, että töistä jäi ylimääräistä, sulla ei mene ne, joten haluaisiko hän.
Lisäät vielä, että et haluaisi roskiin heittää hyvää ruokaa. Ja kysyt samalla, että kelpaako aina, jos tuot ylimääräistä, kun on sama tilanne.
Uskoisin, että on tosi onnellinen.
Kukapa mielellään ruokaa roskiin heittää. Työpaikalla kuitenkin niin tehdään eikä varasteta sitä roskiinkaan heitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Sehän katsotaan varastamiseksi. Esim. Myyjät ovat saaneet lopputilin kun eivät heittäneet jätteisiin paistopisteen jäämiä vaan ottivat kotiinsa?
Kunnan keittiöistä ei saa kotiin, luulisi yksityisten ravintoloidenkin olevan tarkkoja?
Tämä missä nyt olen, on kuntouttava työtoiminta ja me saamme ainakin ottaa ihan ohjaajan ja pomon luvalla, suorastaan tyrkytetään ettei mene biojätteeseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käy kohteliaasti kysymässä haluaako pappa kenties hieman pataan?
Kannattaa kääriä samalla hihoja. Vanhempi sukupolvi arvostaa ahkeran näköistä nuorta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvä idea viedä. Sano asia niinkun on, että töistä jäi yli paljon ruokaa, sitä ja sitä, että haluaisitko sinäkin, (itselle tuossa on liikaa)?
Ei kuulosta tai vaikuta miltään säälimiseltä tai alentavalta mun mielestä esim. tuollai esitettynä, vaan ihan perus ystävälliseltä toiminnalta. Uskoisin että jos on pappa on mukava tyyppi muutenkin, niin ilahtuisi kyllä, jos ei ole ruokarajoitteita. Ruoka on kyllä nykyään kallista kaupassa.
Mut jos se pappa on (syystä tai toisesta!) nirso ja itsekin sen tietää, niin se voi oikeesti olla sille kiusallista. Varsinkin jos on rahavaikeuksia.
Tunnen nirsoja ja nille on todella kiusallista kieltäytyä ruoasta, kun ovat niin paljon asiasta kuulleet.
Voihan esim ruoan koostumuskin tuottaa monille vanhoille ongelmia, joita ei halua alkaa selittää.
Et mahdollisimman matala kynnys toisaalta siihen kieltäytymiseenkin olis hyvä säilyttää.
Oikein naurattaa itseäkin kirjoittaa tätä, on niin suomalainen ketju, kun ap yrittää auttaa ja kaikki me keksitään monta tapaa, miten voi asian tehdä "väärin" ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, ettei toinen VAAN loukkaannu.
😇😄
Ihanaa lauantaita kaikille!
Ilman muuta voit viedä ja kysyä sopiiko hänelle.
Minulla oli naapuri, jolta kuoli mies ja tämä naapuri alkoi leipoa miehen kuoleman jälkeen paljon. Koki varmaan terapiana leipomisen.
Hänellä oli pakastimessa kaikenlaista marjaa joita halusi käyttää pois. Nainen alkoi tuoda minulle leivonnaisia. Kakkuja, täytekakkua, marjapiirakkaa ym. Hän vaan sanoi, että jos et ota menee roskiin, kun ei itse voi kaikkea käyttää. Uskalsin ottaa ja käyttää, sillä olin käynyt usein naapurissa ja oli siistiä ja kunnollista kaikkialla. Tunsin hyvin.
Niinpä meillä oli usein leivonnaisia. Lapsenlapsi kävi ja sanoi, että on sulla ihana naapuri.
Tämä nainen kuoli sitten yllättäen alle 60v ja löytyi aamulla sängystä kuolleena ja minäkin muutin pois talosta.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä saa ainakin.
Työpaikan lounas on osin työnantajan maksama ja osan maksavat työntekijät. Ruokaa saa ottaa lounasajan jälkeen myös kotiin vietäväksi. Yleensä sitä menee vielä roskiinkin, kun kaikki ei mene.
Taas kateelliset kommentoi ruoan kotiinvientiä.
Parempi että joku syö kun roskiinlaitto.
Kunnan keittiöltä saa nykyään ostamalla, eurolla parilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan keittiöistä ei saa kotiin, luulisi yksityisten ravintoloidenkin olevan tarkkoja?Tämä missä nyt olen, on kuntouttava työtoiminta ja me saamme ainakin ottaa ihan ohjaajan ja pomon luvalla, suorastaan tyrkytetään ettei mene biojätteeseen.
Ap
Ja ruokaa tehdään joka päivä yli tarpeen. Onkohan ohjaajat ja pomot nyt ihan kartalla asioista? Tosin menee niin kauan kun mikään tarkastus ei puutu ruoksmenot vs. Syöjien määrä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta voit viedä ja kysyä sopiiko hänelle.
Minulla oli naapuri, jolta kuoli mies ja tämä naapuri alkoi leipoa miehen kuoleman jälkeen paljon. Koki varmaan terapiana leipomisen.
Hänellä oli pakastimessa kaikenlaista marjaa joita halusi käyttää pois. Nainen alkoi tuoda minulle leivonnaisia. Kakkuja, täytekakkua, marjapiirakkaa ym. Hän vaan sanoi, että jos et ota menee roskiin, kun ei itse voi kaikkea käyttää. Uskalsin ottaa ja käyttää, sillä olin käynyt usein naapurissa ja oli siistiä ja kunnollista kaikkialla. Tunsin hyvin.
Niinpä meillä oli usein leivonnaisia. Lapsenlapsi kävi ja sanoi, että on sulla ihana naapuri.
Tämä nainen kuoli sitten yllättäen alle 60v ja löytyi aamulla sängystä kuolleena ja minäkin muutin pois talosta.
Ihana tarina muuten, mut liittyi aloitukseen nyt n. 10,8 %.
Tuohan olisi kuin Aki Kaurismäen elokuvasta!
"Otat tuosta. Menee haaskuuseen muuten."
Jotkut eivät myöskään luota toisen ruokahygieniaan, tai kylmäketjun ymmärtämiseen, ei kannata loukkaantua siitäkään henkilökohtaisesti.
Miesystävällä käy joku nainen viemässä ruoka-avusta saamiaan tuotteita, tunteja sen ruoka-apukassin tulon jälkeen. Mies saa siis näitä itsekin, joten tiedetään että ovat kenties olleet lämpimässäkin.
Ja minä en tietenkään tykkää että joku nainen kiikuttaa miehelle ruokaa, ja kun olen vastuussa ruokahuollosta, en myöskään näitä halua käyttää.