Välittääkö kukaan yksinäisistä oikeasti? Onko empatiaa olemassa?
Minulla oli kaksi hyvää kaveria, mutta molemmat menivät naimisiin pahimmalla mahdollisella hetkellä eli juuri koronan kynnyksellä. Jäin vuonna 2020 täysin yksin karanteeniin. Olin ollut hyvä ystävä heille, ja jos tilanne olisi ollut toisinpäin, olisin auttanut heitä miten vain pystyn. Mutta heti kun puoliso tuli kuvioihin, jäin unholaan.
He tiesivät, ettei minulla ole ketään muuta. He tiesivät, että ilman heitä jäisin olosuhteisiin, joissa he eivät itse haluaisi olla.
En vaadi ketään olemaan kaverini, mutta tämä herätti kysymyksen, mille ystävyytemme sitten oikeasti perustui. Tajusin, että olin vain täyttänyt jotain tyhjiötä ja kun tilalle tuli puoliso, minun roolini oli ohitse.
Ihmettelin, missä empatia on? Eikö pitkäaikaisia ystäviäni oikeasti kiinnosta, että kärsin yksinäisyydestä? Eivätkö he edes tulleet miettineeksi asiaa?
Päätin kysyä asiaa netistä, koska minulle jäi kaveriksi enää myrkyllinen some.
Huomasin, että somessakaan kenenkään mielestä "ei oo ees niin paha juttu" jos on ollut ilman parisuhteita ja seksiä 35 vuotta. Tällaisen viestin kirjoittaja kuitenkin itse on hätää kärsimässä erottuaan kumppanistaan. Mutta jostain syystä minulla menee hänen mielestä ihan hyvin, ja voisin vaikka keskittyä harrastuksiin. Jos katkeroidun ja muutun sairaaksi näissä olosuhteissa, minua syytetään siitä. Mitään ymmärrystä ei tule mistään suunnasta. Minun oletetaan nauttivan elämästä, missä en saa ainoaa asiaa mikä merkitsee minulle jotakin.
Tutustuin teoriaan, jonka mukaan perusjannulla ei ole todellista empatiakykyä, vaan osanottoa näytetään vain silloin kun julkisuuskuva vaatii sitä. Se on sitä, että Facebookissa otetaan osaa kriiseihin, mutta ne unohdetaan parissa tunnissa ja jatketaan Family Guyn katsomista sohvalla.
Mielestäni tässä oli paljon järkeä. Minusta on alkanut tuntua, että maailmassa on vain minä, ja jokin harmaa massa kylmiä robotteja, jotka liitelevät hyödyn perässä. Jos jostain ihmisestä ei voi hyötyä, häntä ei tarvita.
Kommentit (13)
Sinä olet syyllinen kaikilla mittareilla!
Onko ainoa asia, mitä maailmassa haluat siis puoliso, ystävä vai seksi? Ihan hyvällä kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin. Ainoa syyllinen ja vastuullinen löytyy sieltä.
Hyvää trollausta...
Takaisin ylilaudalle siitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin nuorena vuosia ilman kavereita ja naisia, lukien tällaisia syyllistäviä kommentteja päivästä toiseen.
Ei sitä pää kestänyt. Se teki minusta katkeran naisvihaajan.
Incelien katkeruus ja naisviha ei ollutkaan omaa syytä, vaan nimenomaan sinun syytäsi. Pieksemällä vähäosaisia netissä, sinä luot heistä ongelmatapauksia ja sitten syytät heitä katkeruudesta, jonka sinä heihin olet kylvänyt. Ota siis vastuu.
incelmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elin nuorena vuosia ilman kavereita ja naisia, lukien tällaisia syyllistäviä kommentteja päivästä toiseen.
Ei sitä pää kestänyt. Se teki minusta katkeran naisvihaajan.
Incelien katkeruus ja naisviha ei ollutkaan omaa syytä, vaan nimenomaan sinun syytäsi. Pieksemällä vähäosaisia netissä, sinä luot heistä ongelmatapauksia ja sitten syytät heitä katkeruudesta, jonka sinä heihin olet kylvänyt. Ota siis vastuu.
Ketä kiinnostaa jos joku random mies hikikomerossaan vihaa naisia?
Mutta joka tapauksessa olet ihan itse vastuussa itsestäsi, noloa väittää muuta.
Kuule, paras neuvo minkä voin antaa on että poistu kokonaan kaikesta somesta. Itse lähdin sieltä jo 8 vuotta sitten. Se on pahin mahdollinen paikka yksinäisille, koska siellä oikeastaan vain esitetään oman onnistuneen elämään CV. Sitten yritä löytää seuraa ihan tosielämästä. Esimerkiksi itse yritin alkaa jupailla työpaikallani enemmän ihmisten kanssa. Olin aina ollut sielläkin tuppisuu. Mutta sinne onneksi alkoi tulla uusia vähän mun ikäluokkaakin olevia ihmisiä. Olen oikeasti PAKOTTANUT itseäni olemaan vähän puheliaampi, vaikka alussa se tuntui tosi teennäiseltä, koska minähän en ihmisille puhu. Nyt olen kuitenkin tottunut siihen jo melko hyvin. Elämä ON todella yksinäistä paskaa. Mun mummoni valitti aina yksinäisyyttään. Mun äitini valitti aina yksinäisyyttään. Mun pappani valitti aina yksinäisyyttään. Mun isäni, jonka hautasin viime kesänä valitti aina yksinäisyyttään. Silloin viimein tajusin, että SE ON PAKKO TEHDÄ ITSE ASIOILLE JOTAIN!!
PUHU ihmisille, vaikka sun naapurilles, sekin saattaa olla yksinäinen. Puhu kaupan kassalla sille takana olevalle, sille ei ehkä kukaan oo puhunut neljään viikkoon. Huomaa muut ihmiset, nekin voi olla yksinäisiä, ihan kuka tahansa!
Välittää ja on. Kaikki tutut eivät ole ystäviä vaikka olisi tuntenut kauan.
Kyllä jotkut. Ehkä eri tavoilla vaan, ei yhdellä tavalla. Osa ei kai välitä.
Katso peiliin. Ainoa syyllinen ja vastuullinen löytyy sieltä.