Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia vauvoista jotka eivät nuku paljoa...

Vierailija
29.10.2006 |

Eli siis tarkemmin selostettuna...

Onko kokemuksia vauvoista jotka eivät nuku päivällä kuin pieniä unipätkiä ja nukahtaminen muutoinkin hankalaa...?

Meillä 2kk kuopus nukkuu vain pieniä pätkiä päivän mittaan. Millään ei malttaisi nukahtaa ja jos ehtii väsymys mennä tietyn rajan yli, nukahtaminen tapahtuu aivan hirmuisen huudon perästä

Kenelläkään kokemuksia... onko ollut väliaikaisia vaiheita vai onko jatkunut samana? Ja millaisia ratkaisuja on päivärutiineihin ja nukutustapoihin tehty??

Yöt nukutaan melko hyvin, tosin suurilta osin äidin kainalossa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuivat korkeintaan 30-45 kerrallaan ja kyllä, myös nukahtaminen oli vaikeaa.

Molemmilla parantunut vähän n. 1-vuotiaana.

Esikoinen nukkui 2-3-vuotiaana oikein hyvin päivisin (myös öisin) ja lopetti sitten päiväunet.

Kuopus nukkui 1,5-2-vuotiaana myös pitkiä päiväunia, on nyt kohta 2,5v ja nukkuu päivällä 1-3 tuntia.

Yöunet olleet aina suht ok (mitä nyt imetin molempia aina 2 tunnin välein 8-9-kuiseksi...)

Lohdutuksen sanana, ne unet voi tosiaan parantua ja jos näin käy, pahimman ajan unohtaa aika hyvin;-)

Vierailija
2/18 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos laittaa muualle niin heti herää. Yöt nukkuu äipän kainalossa todella hyvin. Sopii mulle. Siskonsa olleet samanlaisia nukkujia, eli päivät kukutaan ja yöt nukutaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä pahaa tekee tuon pikkuisen takia kun silmät väsymyksestä punaisena huutaa ja yrittää väkisin pysyä hereillä...

Meinaa aina mennä tuo kuopuksen väsyraja yli kun esikoiselle laittaa just jotain tai muuta puuhaa tekee. Sitten harmittaa kun pieni ressukka huutaa väsymystään... Kunpa sais jonkun rutiinin aikaseksi ;)

Kiitoksia...

t.ap

Vierailija
4/18 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...esikoinen kun nukkui heti alusta asti kahdet pitkät 3-4h päikkärit.

Mutta sitähän se on että muksut ovat usein niin erilaisia.

Meillä myös poika nukkuu unet oikein mainiosti äipän kainalossa ja samoin nukkuu äippäkin ;)

t.ap

Vierailija
5/18 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmat lapset ovat aina olleet errrrritttttäin vähäunisia, mutta vauvaikäisenä molemmat saattoivat vaunuissa ulkona nukkua ihan jopa useamman tunnin joskus, kunhan ne sinne sai ensin nukahtamaan.

Tosi kivaa on nyt 3-vuotiaankin kanssa, kun se herää klo 8 ja menee nukkumaan klo 23, ei nuku päiväunia eikä ole koskaan väsynyt. Äiti kyllä välillä olisi. : )

Vierailija
6/18 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä on esikoinen se 3v joka herää n. klo 9, ei ole nukkunut päikkäreitä enää kuopuksen syntymän jälkeen ja kukkuu sinne 22-23 miltei joka ilta :) Vaikka laittaisi sänkyyn jo kuudelta... ihan sama ;)

Vaunuissa kuopus nukkuu kyllä ne päivän pisimmät päikkärit kun käydään aamupäivällä ulkoilemassa. Mutta olen miettinyt että kannattaako totuttaa nukkumaan kaikki päikkärit ulkona jos joskus se ei olisikaan mahdollista...

Onko tästä kenelläkään kokemusta?

t.ap

Vierailija
7/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on epilepsia ja nyt alkaa näkyä kun ei ole maaliskuun jälkeen nukkunut ainuttakaan ehjää yötä. Ensiksi raskauskipujen takia ja nyt viimeiset 3kk vauvan takia. Ei mua yövalvominen haittaa, mutta kun saisi päivällä nukuttua. Vauva kun ei nuku.

Torstaina kilahdin täysin. Hakiessani lapsia hoidosta alkoi naurattaa niiden pipot ja minusta ne näytti ihan lapiopäiltä, sitten alkoi jossain vaiheessa iltapäivää ihan kuin huimata ja keksin sanoista kaikkia outoja mielleyhtymiä ja hihittelin niille.

Sitten alkoi nukuttaa sairaasti, mutta vauvahan ei nuku kuin muutaman parinkymmenen minuutin pätkän päivästä ja rintaraivarit sillä on jokapäivä klo 17-19 välillä. Alkoi pukata paniikkihäiriökohtausta. Lapsi huusi kuin syötävä. Otin pari rauhoittavaa ja sinnittelin niiden voimalla siihen asti, että mies tuli kotiin ja juoksin samantien vessaan etsimään ensimmäisen terävän esineen ja viiltelin itseäni. Se rauhoitti. Mies kuitenkin aavisti jotain ja jäi pois töistä hoitamaan lasta seuraavaksi päiväksi ja sain vihdoinkin nukuttua.

Vierailija
8/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattoi nukkua samalla kun mä imuroin

Vierailija
9/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita jo tänään neuvolaan ja kerro tuo kaikki. tarvitset välittömästi apua.

Vierailija
10/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tooooooooooodella huonouninen vauva. Sekä yöllä että päivällä. Unijaksot päivällä pääasiassa 15-20 minuutin pituisia, yöllä n. tunnin pituisia. Tuntui kyllä silloin, että terveys prakaa kohta.

Kun olin jo oikeastaan menettänyt toivoni, lapsi alkoi 1v2kk:n ikäisenä nukkua yhtäkkiä ihan ok. Yöllä 9-10 h unet (0-2 heräämistä/ yö) ja päivällä parin tunnin päikkärit. Ahh, tätä onnea!

Vierailija
11/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaan ekan kanssa tottunut niin ylihyvään, että et muistanut, ettei nuo unimäärät niin kovin tavallisia ole.

Meidän ensimmäinen ei nukkunut yöllä eikä päivällä. Mutta se oli onneksi ensimmäinen, joten oli mahdollista sopeuttaa elämää sen mukaiseksi. Hyvin pian opittiin, että mies käy illalla kasilta nukkumaan, ja kun minä en jaksanut enää valvoa vauvan kanssa, niin herätin miehen valvomaan ja nukuin vuorostani. Koko perhe nukkui sitten jotain aamukolmelta, siihen asti vuoroteltiin. Minulle vähäuninen vauva tarkoittaa tuota. Nyt toinen lapsi on helppo. Ei se juuri päiväunia nuku, 3 kertaa ½ tuntia, mutta kun yöllä nukkuu, niin ei ole mitään hätää.

Mutta ensimmäinen vähäuninen alkoi vuoden iässä nukkumaan.

Vierailija
12/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lohdutuksen sanana, ne unet voi tosiaan parantua ja jos näin käy, pahimman ajan unohtaa aika hyvin;-)

Vierailija
13/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 8 kk, ja ensimmäiset 6 kk ei nukkunut päivällä kuin ihan pikku pätkiä. Ei sisällä, ei vaunuissa ulkona. Yölläkin heräili 0,5-2 h välein. Uuvuin ja laitettiin esikoinen hoitoon. Vauvakin alkoi löytää rytmiä kun isoveli ei ollut häiritsemässä nukahtamista, joka muutenkin oli vaikeaa. Minäkin sain levätä. Ja vaikka esikoinen ollut nyt hoidossa 2 kk, en ole vieläkään toipunut takaisin entiselleni. Heti, jos tulee rankka yö, niin alan käymään ylikierroksilla. Siksi mieheni hoitaa nykyään yöt ja mä nukun eri huoneessa.

Sairaalaankin pääsee vauvan kanssa nukkumaan tai tietääkseni myös ensikotiin. 8, tilanteesi kuulostaa todella huolestuttavalta. Mene lääkäriin ja terapeutille. Sinun pitää saada levätä, lapset hoitoon ja sinä lepäämään. Ei kroppasi jaksa enää kauaa tuota. Kukaan ei syyllistä sinua. Hae apua pian, sillä toipuminen kestää!

Vierailija
14/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kieltämättä meillä vielä asia siis ihan kunnossa.

12, olet ihan oikeassa. Me ollaan vaan totuttu siihen esikoisen uni rytmiin ja nyt äkkisältään hämmentää kun kuopus onki pirteämpi tapaus. Täytyy nyt vaan asennoitua asiaan ja muistaa että loppujen lopuksi kuopuksemme nukkuu oikeastaan oikein hyvin. kiitoksia.

Se mikä harmittaa eniten on juuri se kun jokainen päivän pieninkin uni tapahtuu järkyttävän huudon perästä. Säälittää lähinnä tuo pienokainen, itse olen kyllä jaksanut ihan hyvin juuri noiden hyvien yöunien takia.

Kiitoksia uusista kommenteista ja oikein paljon jaksamista kaikille valvovien vauvojen vanhemmille!

Vierailija
15/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5kk vauva nukahtaa sitteriin, kun jalalla keinuttaa sitteriä. Sitterin kulma on vaakatasossa. Näin sisällä vauva nukahtaa aika pian ensimmäisten raivokkaiden huutojen jälkeen.

Sänkyynsä hän ei suostu illalla nukahtamaan, vaan kuten teilläkin, (?) äidin kainaloon.

Vaunuihin onneksi nukahtaa 45min - 1h kerrallaan.

Vierailija
16/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se oma väsymys ja unien lyhyyden ja rytmittömyyden tuoma ärsytys ei ole nyt vuoden, parin päästä enää niin läsnä. Sitä tarkoitin unohtamisella.

Varmasti kerron lapsilleni heidän huonoista unistaan kertomasta päästyäni, jos heillä joskus on pieniä lapsia ;-D

t. 2

Vierailija
17/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se mikä harmittaa eniten on juuri se kun jokainen päivän pieninkin uni tapahtuu järkyttävän huudon perästä. Säälittää lähinnä tuo pienokainen, itse olen kyllä jaksanut ihan hyvin juuri noiden hyvien yöunien takia.

Meillä myös molemmat olivat tuota hysteeristä sorttia, eli kun olivat väsyneitä, huusivat eivätkä ainakaan omin avuin rauhoittuneet eivätkä kyllä nukahtaneetkaan, olisivat huutaneet tuntikaupalla.

Kuopus laitettiin usein liinaan ja käveltiin asuntoa ympäri tiukoin askelin ja laulettiin samaa laulua yhä uudestaan ja uudestaan, ja tähän hän oppi aika nopeasti. Tehtiin näin joskus vielä pikkumiehen ollessa yli vuoden...

Esikoisella auttoi kapalointi ja tiukasti sylissä pitäminen (vaihtoehtoisesti sängyssä tiukasti äidin vieressä) ja hyräily. Muistan vielä kun n. 1,5-vuotiaanakin kerran meni väsy ihan överiksi, hain ison pyyhkeen, pakkasin tytön siihen ja onneksi neiti nukahti parissa minuutissa.

PS: naurattaa nuo kommentit, mitä aina kuulee, tyyliin " opeta (hehe) heti nukkumaan omassa sängyssä" jne.

t. 2

Vierailija
18/18 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys voi todellakin tehdä ihmisen hulluksi. Minut yllätti se kuinka äkkiä se tuli. Ei mitenkään hitaasti hiipien vaan yhtäkkiä. Aiemmin kyllä minua varoiteltiin. Kerrottiin äidistä joka vaan napsahti ja nyt ollut jo sairaalahoidossa kolme kuukautta. Minä vaan naureskelin, että kait se sekoaminen jotenkin ilmoittaa itsestään. No ei se näköjään ilmoita.

Nytkin tuo kullannuppu on ollut hereillä puoli seitsemästä asti. Imettänyt häntä olen yli kaksi tuntia. Ja se vaan nauraa ja juttelee : ) Yöllä olen herännyt syöttämään niin monta kertaa, että en osaa edes laskea enää.

Lastenhoito-opus sanoo, että vauva saa aina tarpeeksi unta. Näinköhän on ?

Meilläkin muuten kannetaan ja nukutetaan päivässä tuntikausia. Tämä äiti nukahti yhtenä päivänä 23. elefantin kohdalla. On kantoliinaa, reppua, sisä ja ulkorattaita, sitteriä, kaukaloa ja laulua, keinumista ja kaikkea maan ja taivaan väliltä. Äitiltä loppuu kunto. Lapsi on ihailtavan sitkeä : )

Nytkin heilutan sitä tuossa kaukalossa. Mahtaa olla aika kehittävää nilkkojen lihaksille? Ainakin varvasotteeni on parantunut huomattavasti.

Silti täytyy sanoa, että tämän vauvan hankkiminen oli paras idea ikinä. Rakastun häneen joka hetki vain syvemmin ihan pakahtumiseen asti.

8