Miten saatte lapsenne ulkoilemaan ja liikkumaan tarpeeksi paljon?
Varsinkin näin sateisilla keleillä, kun kesän aurinkoiset kelit on ohi eikä vielä ole kivoja lumikinoksia.
Miten saada lapset ruudun äärestä ulos? Tai liikkumaan? Miten teidän lapsenne ulkoilevat tai liikkuvat riittävästi?
Kommentit (9)
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiskunta asuu taloissa tms. rakennuksissa, jos ulkona oleminen on elintärkeää. Meillä ei tehdä ulkoilusta ongelmaa, joko menet ulos tai et mene, ihan se ja sama.
Kaverit vetää puistoon. Lapsi on joka ilta jossain kavereiden kanssa, pelaa futista, keinuu tai kiipeilee. Sopii minulle hyvin.
Ollaan ulkoiltu paljon, kun lapsi oli pieni. Kaksi kertaa päivässä säännöllisesti oltiin puistossa tai mentiin jonnekin muualle liikkumaan. Nyt on aktiivinen lapsi.
Enpä oikein mitenkään muuten kuin ulkoilemalla ja liikkumalla itse.
Jos mamma sanoo että nytpä lähden yksikseni pyörälenkille tai hiihtämään, aina pölähtää joku mukaan. Oikeastaan vielä paljon varmemmin kuin jos sanoisin, että mennäänpä leikkipuistoon.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiskunta asuu taloissa tms. rakennuksissa, jos ulkona oleminen on elintärkeää. Meillä ei tehdä ulkoilusta ongelmaa, joko menet ulos tai et mene, ihan se ja sama.
Kaikki lapset eivät ole fyysisiä. Pääasia, ettei ole ruutuaikaa liikaa.
Tossa kyllä paljon sanelee ihan vain lapsen luonne. Mä en oo ikinä itse ollut innokas ulkoilemaan ( paitsi kesällä viihdyn puutarhassa), ja lapsena mut rahdata sinne väkisin. Sit taas lapseni rakasti pienestä pitäen liikuntaa ja hänet sai raahata väkisin sisälle, koska olisi ollut siellä aamusta iltaan ja yöhönkin :D Ja tuo ei ole millään lailla siis ansiotani. Eikä toisenkaan vanhemman, joka kuoli jo ennen lapsen syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilu virkistää, huomaan sen itsessänikin. Jos olen vain sisällä, tulee väsynyt ja veltto olo. Lapset ovat rauhallisempia, kun ovat paljon ulkona. Muuten jotkut alkavat riehumaan sisällä. Parempi niiden on mennä ulos purkamaan energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tossa kyllä paljon sanelee ihan vain lapsen luonne. Mä en oo ikinä itse ollut innokas ulkoilemaan ( paitsi kesällä viihdyn puutarhassa), ja lapsena mut rahdata sinne väkisin. Sit taas lapseni rakasti pienestä pitäen liikuntaa ja hänet sai raahata väkisin sisälle, koska olisi ollut siellä aamusta iltaan ja yöhönkin :D Ja tuo ei ole millään lailla siis ansiotani. Eikä toisenkaan vanhemman, joka kuoli jo ennen lapsen syntymää.
Ulkoleikit on hyviä. Siinä tulee liikuttua ihan tosi paljon. Lapsena meitä oli iso kaveriporukka ja pelattiin kirkonrottaa tai rakennettiin majoja, kiipeiltiin puissa tai hypittiin kallioilta. Uskallan väittää, että kavereiden ansiosta olen nykyään kohtuullisen liikunnallinen. Lapsen ulkona tuli viihdyttyä hyvin monta tuntia illassa.
Sun pitää itse innostaa lapsi liikkumaan. Vanhemman esimerkki. Ei ne muuten välttämättä lähde ulos. Paljon puistoilua, pallopelejä, pyöräilyä jne. Siitä se lähtee.
Meidän 10v tyttö harrastaa keppihevosia ja tosi usein touhuaa niiden kanssa pihalla, hyppii esteitä ja menee kouluratsastusta jne.