Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö sähkölentokoneiden suunnittelijat, että siellä yläilmoissa on kylmä?

Vierailija
15.09.2022 |

Pohjolassa kun lentää talvella 10-kilometrissä, taitaa olla pakkasta jotain 60 astetta. Siinä akun lataus loppuu äkkiä.

https://yle.fi/uutiset/3-12624892

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lopu. Ja sinulle tiedoksi: ihan joka puolella maapalloa pakkasta on 70 astetta kymppitonnissa.

Vierailija
2/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uutisen viitsii lukea kunnolla siitä käy ilmi, että kyseessä on käytännössä range extenger-tekniikalla toimiva lentokone. Vähänkään pidemmällä matkalla siis käytetään polttoainetta tuottamaan lisää virtaa. Hyötyähän tässä tulee siitä että moottoria voidaan käyttää aina optimaalisesti, ja polttoaineen kulutus pienenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.

Vierailija
4/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.

Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.

Vierailija
5/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.

Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.

Ja sinä tietenkin kuvittelet, että ne akut ovat kylmälle alttiissa paikassa. Jatka valitsemallasi linjalla.

Vierailija
6/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuu rahat kylmässä nopeammin, kun tarvii ostaa enemmän lämmintä totia

Vierailija
8/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tietenkään tiedä. Sähkölentokoneiden suunnittelijat ovat aivan pystymetsästä repäistyjä ummikkoja joille ilmakehän koostumus on täysi mysteeri. Kyllä randomi avnarisija tietää heitä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.

Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.

Jos akkua koko ajan puretaan, se lämpenee.

Kylmässä akku loppuu nopeammin silloin, jos akku on jo lähtiessä kylmä. Tai kylmyyden takia akun energiaa joudutaan käyttämään lämmitykseen.

Akun varaaminen kylmänä on myös vaikeampaa.

Näistä syistä sähköauton toimintamatka pakkasessa pienenee ja tavallisten autojen käynnistysakut hyytyvät pakkasilla.

Vierailija
10/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos akkua ladataan turbogeneraattorilla saa sähkön lisäksi bonuksena niin helvetisti hukkalämpöä että sillä voi vaikka paistaa sen akun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä se firma, jolla ei ole kokemusta lentokoneista eikä myöskään minkään sähkökäyttöisen laitteen suunnittelusta tai valmistamisesta?

Vierailija
12/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...

Miksi ei ladattaisi, mikä sen estäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.

Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.

Jos akkua koko ajan puretaan, se lämpenee.

Kylmässä akku loppuu nopeammin silloin, jos akku on jo lähtiessä kylmä. Tai kylmyyden takia akun energiaa joudutaan käyttämään lämmitykseen.

Akun varaaminen kylmänä on myös vaikeampaa.

Näistä syistä sähköauton toimintamatka pakkasessa pienenee ja tavallisten autojen käynnistysakut hyytyvät pakkasilla.

Kuvitteletko sinäkin, ettei niitä akkuja ole koteloitu lentokoneissa eristettyyn koteloon?

Vierailija
14/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja polttoainekoneissa tankit kevenevät lähes nollaan lennon aikana.

Akut eivät kevene grammaakaan.

Vai voisikohan niitä pudotella mereen sitä mukaa kun tyhjenevät?

Led zeppelins ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...

Miksi ei ladattaisi, mikä sen estäisi?

Siellä auringon edessä ei ole pilviä.

Vierailija
16/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...

Miksi ei ladattaisi, mikä sen estäisi?

Siellä auringon edessä ei ole pilviä.

Miten aurinko ja pilvettömyys liittyy lentokoneen lataamiseen turpiinilla 10km korkeudessa?

Vierailija
17/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilven reunalle abceelle latailemaan tunniksi

Vierailija
18/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.

Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.

Jos akkua koko ajan puretaan, se lämpenee.

Kylmässä akku loppuu nopeammin silloin, jos akku on jo lähtiessä kylmä. Tai kylmyyden takia akun energiaa joudutaan käyttämään lämmitykseen.

Akun varaaminen kylmänä on myös vaikeampaa.

Näistä syistä sähköauton toimintamatka pakkasessa pienenee ja tavallisten autojen käynnistysakut hyytyvät pakkasilla.

Kuvitteletko sinäkin, ettei niitä akkuja ole koteloitu lentokoneissa eristettyyn koteloon?

En.

Vierailija
19/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyen lennon aikana ei akut jäähdy muuta kuin sen verran ettei tarvitse lisäjäähdytystä.

Suurin ongelma on ettei rahat riitä sertifiointiin ja kehitysaikana tulee uudentyyppiset akut ja kehitystyö pitää aloittaa alusta.

Ei ole sattumaa että pienlentokoneiden moottorit ovat 50-luvun tekniikkaa...

Vierailija
20/20 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se sähkö siirry myös huonommin piuhoja pitkin jos kylmä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä