Voiko gyneä pyytää tutkimaan rinnat?
20 vuoden tauon jälkeen olen menossa gynelle. Kehtaako pyytää että gyne tutkisi rinnat vai onko outoa? Lähisuvussa löytyi juuri rintasyöpää ja jotenkin omat muhkuraiset rinnat tuntuu vaikealta tutkia :(
Kommentit (18)
Mulla on tutkinut kun mainitsin äidilläni olleen rintasyöpä. En usko että on outoa.
Yleensä ne on tarkistanut rinnat ihan pyytämättäkin.
Eli kannattaa kysyä.
Ei sillä ole aikaa kuin korkeintaan vilkaista. Tilaa aika onkologille
Mun gyne tutkii rinnat automaattisesti aina. Kuuluu asiaan.
Kävin keväällä nimenomaan rintaoireiden takia gynellä. Ei ollut mitään ongelmia, gyne tutki ja antoi lähetteen jatkotutkimukselle. (Onneksi ei ollut mitään vaarallista).
Rintojen tutkiminen kuuluu automaattisesti gynen tutkimukseen. Se ei kuitenkaan korvaa omatutkimista, mikä on ehdottoman tärkeää joka kuukausi. Jokainen tuntee itse omat rinnat ja huomaa muutokset.
En ole gynekologi, mutta voin vilkaista.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä tämä on ns. huumoria.
Minä kyllä mielelläni tutkin.
Terveisin Vapaaehtoinen Gynekologisi
Vierailija kirjoitti:
Vilkaista? Etkö puristele lainkaan?!
Saako pyytää ettei tutki, ainakaan silloin kun on pöydällä vielä. Liian innokas gyne voi aiheuttaa kiusallisia tilanteita.
Suoraan gyneltä lähete mammoon ja ultraan. Naisen perustutkimus ja varsinkin jos suvussa rintasyöpä alttiutta. Palpoimalla ei kokenutkaan kliinikko pysty arvioimaan pahan tai hyvänlaatuisuutta.
Mammossa näkyy esiasteet ja ultra täydentää tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Saako pyytää ettei tutki, ainakaan silloin kun on pöydällä vielä. Liian innokas gyne voi aiheuttaa kiusallisia tilanteita.
Liian innokas? Olisiko liian hätäinen asiakas sittenkin?
Voiko naisgynekologi tutkia itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Voi. Sinäkin voit. Kumppanisi voi myös tutkia sinut jos se sopii teille.
https://www.ilmansyopaa.fi/tarkkaile-kehoasi/rintojen-tarkkailu/
Pyydä kadunmiestä tekemään sisätutkimus ja rintoja voi myös kadunmies puristella. Varmaan paljon halukkaita miehiä jonossa asti.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä korvalääkäri?
Pyydä vaan. Viimeksi kun olin papassa, niin se gyne itse minulta kysyi, että tutkitaanko rinnat kanssa.