Olen alaa vaihtanut entinen hoitaja. Kannattaisiko ammattioikeudet poistaa varmuudeksi?
Ettei vaan tule tilanteen kärjistyessä kutsua takaisin hoitoalalle. Olen tehnyt viimeksi hoitotyötä 10 vuotta sitten ja yhden päivän tuurauksen pari vuotta sitten. Muutoin olen onnellisesti toisella alalla. Olen pitänyt hoitajan ammattia itselläni "vara-ammattina", mutta nyt alkaa mietityttään, että jos hoitajat lähtevät, niin revitäänkö kauan aikaa sitten alalta poistuneet hoitajat takaisin?
Kommentit (29)
Sano, että olet koukussa rauhoittaviin lääkkeisiin.
Ilman muuta, katkaise vielä käsi ettei varmasti tule mitään.
Vaimokin uhkasi erota sairaanhoitajan hommasta, mutta tuli järkiinsä kun ymmärsi menettävänsä lomaedut.
Liittojen johtajat ovat aivan lapasia. Palkalla hommaa ei ratkaista vaan työoloilla. Jos työpaikalla ei osata työnkiertoa, kuormitusta jne. hoitaa kuntoon niin turha on veronmaksajilta huutaa lisää rahaa. Vaatikaa esimiehiltä järkeviä toimenpiteitä, eikä mitään helppoa "LISÄÄ PALKKAA" -ulinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ikinä pääse sellaisesta rekisteristä pois, joka on esim. sota-ajan poikkeusoloja varten olemassa. Joutuu alan hommiin ihan varmasti, jos on joskus ko.työhön koulutettu.
Tuollaisen rinnakkaisrekisterin ylläpito ja päivittäminen ajantasaiseksi vaatisi niin paljon resursseja, että tuskinpa on varaa pitää tuplarekisteriä (eläköitymiset eri syistä, kuolemat, rekisteristä poistot jne.).
Ei ketään tuosta Valviran rekisteristä varsinaisesti poisteta vaan sinne laitetaan vain tieto, milloin ammatinharjoitusoikeudet on päättyneet.
No siinäkin tapauksessa rekisteri on melko laaja työnantajan plärättäväksi. Voimassaolevat luvat ja rekisteritiedot ovat nähtävissä Julki-Terhikissä ( oliko jokin toinenkin rekisteri). Tuskin sieltä tulee työvelvoitekäsky Saimalle, synt. 1928, ent. lääkintälotta, sairaanhoitajatar 1945-. Tai no toisaalta, toimeenpannaan tässä maassa hullumpiakin ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta, katkaise vielä käsi ettei varmasti tule mitään.
Vaimokin uhkasi erota sairaanhoitajan hommasta, mutta tuli järkiinsä kun ymmärsi menettävänsä lomaedut.
Liittojen johtajat ovat aivan lapasia. Palkalla hommaa ei ratkaista vaan työoloilla. Jos työpaikalla ei osata työnkiertoa, kuormitusta jne. hoitaa kuntoon niin turha on veronmaksajilta huutaa lisää rahaa. Vaatikaa esimiehiltä järkeviä toimenpiteitä, eikä mitään helppoa "LISÄÄ PALKKAA" -ulinaa.
Molempiahan tässä vaaditaan, hoitajamitoitus saatiin vuosien väännön jälkeen laiksi, ja nyt sekin viivästytetään.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että olet koukussa rauhoittaviin lääkkeisiin.
Älä sano, vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisellä eri alan työnantajalla olisi mitään sanomista siihen, että häneltä takavarikoidaan työntekijä?
Työnantaja ottaa sen riskin palatessaan entisen hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisellä eri alan työnantajalla olisi mitään sanomista siihen, että häneltä takavarikoidaan työntekijä?
Työnantaja ottaa sen riskin palatessaan entisen hoitajan.
Mun työnantaja ei varmaan edes tiedä, että olen entinen hoitaja. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ikinä pääse sellaisesta rekisteristä pois, joka on esim. sota-ajan poikkeusoloja varten olemassa. Joutuu alan hommiin ihan varmasti, jos on joskus ko.työhön koulutettu.
Tuollaisen rinnakkaisrekisterin ylläpito ja päivittäminen ajantasaiseksi vaatisi niin paljon resursseja, että tuskinpa on varaa pitää tuplarekisteriä (eläköitymiset eri syistä, kuolemat, rekisteristä poistot jne.).
Ei ketään tuosta Valviran rekisteristä varsinaisesti poisteta vaan sinne laitetaan vain tieto, milloin ammatinharjoitusoikeudet on päättyneet.
No siinäkin tapauksessa rekisteri on melko laaja työnantajan plärättäväksi. Voimassaolevat luvat ja rekisteritiedot ovat nähtävissä Julki-Terhikissä ( oliko jokin toinenkin rekisteri). Tuskin sieltä tulee työvelvoitekäsky Saimalle, synt. 1928, ent. lääkintälotta, sairaanhoitajatar 1945-. Tai no toisaalta, toimeenpannaan tässä maassa hullumpiakin ideoita.
No näinpä. Kaikki tuossa rekisterissä oleva tieto on tietokannassa. On varsin yksinkertaista tehdä tietokannasta haku hoitajista, jotka ovat työikäisiä ja joilla on luvat voimassa. Se haku voisi tehdä ristitarkistuksen väestörekisteristä ja tarkistaa, onko kyseinen henkilö elossa vai ei ja jos on, hakea henkilön osoitetiedot. Todennäköisesti ristihaku voitaisiin tehdä myös verottajan tietoihin, josta saisi tiedon, missä henkilö on tällä hetkellä töissä vai saako esim Kevasta tai Kelasta työkyvyttömyyseläkettä. Sitten vain ohjelma karsisi joukosta pois ne, joiden palkan maksaa jo jokin terveydenhuollon yksikkö.
Mä teen työkseni erilaisia poimintoja eri rekistereistä eikä tuollaisen ohjelman tekeminen viranomaisten rekistereistä olisi edes vaikeaa. Mutta en kyllä usko, että ruvettaisiin useita vuosia tai jopa vuosikymmeniä muissa hommissa olleita velvoittamaan takaisin hoitotyöhön. Nehän seisoisi töissä vaan tumput suorina ja ihmettelisivät, että kylläpä kaikki on muuttunut sitten viime näkemän.
Pistin itse varmuudeksi poistoon ennenkuin säätävät sen laittomaksi.