Kysy yläkoulun opelta jotain?
Kommentit (29)
ja olen kuullut 11 vuoden aikana yhden haistattelun (ei itselleni, vaan toiselle, vanhemmalle kollegalle) ja poika erotettiin muutamaksi päiväksi - ei haistatellut uudestaan. Olen ollut pelkissä " maalaiskouluissa" .
Tuosta ryhmittelystä: maaseudulla oppilaita tulee yhteen yläkouluun useasta eri alakoulusta, joten ryhmiä on pakko jotenkin yhdistää, ja jotta ei tulisi asetelmaa sivukylät - keskusta- kaikkiin luokkiin sijoitetaan yksi sivukylä ja loput keskustan koulusta - kaverikyselyn mukaan tietysti.
Tämä kuitenkin on asia, joihin aineenopettajilla ei ole vaikutusvaltaa.
Luokkajaoissa kyllä kuunnellaan oppilaiden toiven lisäksi myös todella paljon luokanopettajien ja nivelvaiheen erityisopettajien mielipiteitä. Monesti luokanopettajalta voi (ihan perustellusti) tulla vaatimus että tietyt oppilaat on ehdottomasti laitettava eri luokille, vaikka nämä itse viihtyisivätkin kimpassa.
t. yksi, joka on ollut yläkoulun luokkajakoja väsäämässä
joissakin luokissa tuntuu toimivan, toisissa taas ei. Haistatteluun ja uhkailuun en ole minäkään törmännyt ja opetan ihan Helsingissä...
Minun nuoruudessani ja asuinpaikallani ne olivat aina vain ylä- ja ala-ASTE, ainakin aivan varmasti opettajien itsensä puheessa (äitinikin opetti vuosia lukiossa). Jotkut vanhukset puhuivat vielä ehkä kouluista (kansa-, ylä- tms?). Nyt en ole enää vuosiin asunut Suomessa, onko tähän tullut joku muutos vai mikä juttu tää on?
Kiitos tiedosta! Tyhmää olla välillä niin pihalla Suomen jutuista.
Missähän ne haistattelijat oikein koulua käyvät, kun aina niistä puhutaan, mutta kukaan ei ole itse sellaisia tavannut? -ap
Kiusaamistapauksia ei ole tullut vastaani montaa vuodessa. -ap
Onko tiukka kuri mielestäsi miinus?
Tuleva bilsan+kemman maikka
Muillekin selvennykseksi, että esim. äikän open tarvitsee pitää 17 (onko vielä?) tuntia viikossa ja bilsan open 23 tuntia viikossa saádakseen saman peruspalkan. No joka tapauksessa erot ovat vuositasolla suuria. Paljonko sinun opetusvelvollisuutesi on?
silloin jo muu luokkakin " vahtii" häirikköä, koska tietää, että muuten kuri muuttuu ja hauskuus loppuu. Ole aluksi tiukka mutta oikeudenmukainen ja palkitse, kun se ansaitaan. -ap
Juuri tuossa vaiheessa hyvin monet psykologisesti ja neurologisesti vaurioitumisalttiit lapset joutuvat sosiaalisen ympäristön rajub muuttumisen takia suuriin vaikeuksiin, lähtevät syrjäytymisuralla ja jopa menevät sekaisin. Teinivuodet olivsivat tärkeää psyyken ja neurologian stabiloitumisen ja vahvistumisen aikaa, mutta lasten kaveripiirien=sosiaalisten tukiverkkojen rikkominen suistaa monet lapset raiteiltaan.
t. lääkäri
Oma opetusvelvollisuuteni on 18 h/vko. Vaikka opetusvelvollisuus on meillä äidinkielenopettajilla niinkin pieni, teemme paljon enemmän kotitöitä kuin suurin osa muiden aineiden opettajista. Nykyiselläänkään erotus ei siis vastaa todellisuutta. -ap
Joskus taas näissä luokissa on ne pahimmat kiusaamisvyyhdet, joita aletaan sitten vasta yläkoulussa setviä. Usein häirikköklikit hajotetaan tarkoituksella luokkajaon avulla ja kiusaajat ja kiusatut pyritään laittamaan eri luokkiin. Joskus taas esim. kielivalinnat määräävät luokkajaosta. -ap
Ja sitten opetusvelvollisuus on lähes sama kuin kuviksen ja liikan opettajilla. Kyllä reaaliaineiden kokeiden ynnä muiden töiden (kasviotkin tulleet pakollisiksi) korjaaminen vie aika tavalla aikaa. Äikän opella on tosiaan varmasti vielä enemmän kotitöitä. Sitä en kiellä. Mutta kohdallanhan nuo muinaiset opetusvelvollisuudet eivät ole!
t. bilsan ope
kykenemättömiä tunnistamaan kiusaamista, että se on niin laajalle levinnyttä, että lähes joka luokka joudutaan laittamaan uuteen uskoon? Kovin kalliiksi tulee moinen hajota ja hallitse -tyyli, kun näiden yläasteella syrjäytyneiden ja sekaisin menneiden hoitamiseen ja kuntouttamiseen menee terveyden- ja sosiaalihuollossa valtavasti rahaa. Haitat on todennäköisesti paljon suuremmat kuin todennäköisesti varsin näennäinen kieli- tai matematiikkaluokkien tehoetu.
Ihmettelen missä kouluissa haistatellaan? Olen yhdessä espoolaiskoulussa, enkä ole vielä lyhyen urani (5 vuotta) aikana ehtinyt haistatteluja kuulemaan.