Työpaikallani on niin suuri pula työntekijöistä, että pakka menee sekaisin heti, jos yksikin jää sairaslomalle.
Ja pomo käyttäytyy, toki stressinsä takia kuin se työntekijä pula olisi meidän vika. Esim, sain kauhean tuskailut ja syyllistämiset niskaani, kun esikoinen sai oksennustaudin päiväkodista ja sen sain sitten tietenkin myös minä. Laittoi viestiä koko sairaslomani ajan, että mikä olo ja enkö pääsisi tänään jne. Mitä tässä voi tehdä? Monella allalla tilanne on ihan järkyttävä.
Kommentit (49)
Tekijöiden markkinat. Itse tosin teen vain yhden ihmisen työpanoksen en jousta yhtään. Asiat joista puuttuu ihminen, jäävät tekemättä. Nautin tilanteesta. Asiakkaat tosin kärsii, mutta se on johtamiseen liittyvä kysymys, ei minun murheeni.
Minäkin olen ihan valmis irtisanoutumaan karenssin uhallakin. Vapaapäiviä ei saa pitää kun joka viikko yksi porukasta saikuttaa ja minua painostetaan töihin. Olen vain niin väsynyt että kohta joudun itsekin hakemaan saikkua.
Suomessa on liian hyvät työttömyysetuudet. Tämä on suurin yksittäinen syy työvoimapulaan. Koska mikään puolue ei halua asiaa ratkaista, tilanne vain pahenee tulevina vuosina.
Ansiosidonnainen 3 kuukauteen, sen jälkeen portaittainen vähennys, kunnes 6 kk:n jälkeen putoaa peruspäivärahalle. Lisäksi ansiosidonnaista tulisi leikata 10-15 %.
Näiden toimenpiteiden lisäksi kotihoidontukea pitää leikata niin, että se loppuu kun lapsi on 2-vuotias.
Koska näitä toimenpiteitä ei tulla Suomessa koskaan tekemään, menemme ennen pitkää konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian hyvät työttömyysetuudet. Tämä on suurin yksittäinen syy työvoimapulaan. Koska mikään puolue ei halua asiaa ratkaista, tilanne vain pahenee tulevina vuosina.
Ansiosidonnainen 3 kuukauteen, sen jälkeen portaittainen vähennys, kunnes 6 kk:n jälkeen putoaa peruspäivärahalle. Lisäksi ansiosidonnaista tulisi leikata 10-15 %.
Näiden toimenpiteiden lisäksi kotihoidontukea pitää leikata niin, että se loppuu kun lapsi on 2-vuotias.
Koska näitä toimenpiteitä ei tulla Suomessa koskaan tekemään, menemme ennen pitkää konkurssiin.
Siitä vain, jää työttömäksi jos se kerta on niin helppoa. Olen 100% varma, että kadut syvästi siinä vaiheessa kun tajuat, että työttömille ei tungetakaan rahaa ovista ja ikkunoista. Tilannetta ei myöskään helpota se, että Kelan täti haluaa tutkia rahaliikenteesi joka kuukausi. Sekään ei helpota asiaa, että että myös työkkäri kyttää ja painostaa.
Elintarvikealalla sama, ainakin meidän puljussa. Työ pakkotahtista linjatyötä ja jollei joka pisteelle ole tekijää, niin pakka aivan sekaisin. Itse olen määräaikainen, eli joka tyäsopparin jälkeen lomat ja pekkaset poltetaan. TA painosti tekemään ylitöitä ja paikkaamaan poissaoloja loputtomiin, aökoi takki olla aika tyhjä. Nyt sain tarpeekseni, tarjottiin töitä vuoden loppuun ja sanoin etten tee, pidän nyt kahden vuoden pitämättömät lomat. Työnantaja soitellut joka toinen päivä että joko jaksaisin tulla töihin.
Olen tehnyt töiden ohessa insinööriopintoja, en siis nyt työttömänäkään ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaan ihan omilla säästöilläni keskityn vain koulunkäyntiin.
Meillä ravintolassa on aikalailla sama meininki.
Pienellä väellä tehdään töitä ja jos yksi on poissa niin työnantaja odottaa, että toiset työntekijät joustavat tai muuten ollaan pulassa.
Millään ei haluttaisi palkata lisää väkeä ja vaikeaa on löytää ammattitaitoista väkeä jos et halua maksaa kunnon palkkaa tai tarjota riittävästi tunteja millä tulee toimeen.
Nyt työntekijät alkavat olla kypsiä tähän tilanteeseen ja joustaminen alkaa loppua ja osa hakee uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, eikä ole. Menisin heti töihin jos joku huolisi useita vuosia mt sairauden takia poissaolleen töihin. Toki sairauskin on edelleen mutta voisin hyvin tehdä osa aikatöitä.
Taas kerran täytyy vain todeta, kuinka te ylipäänsä voitte olla tuollasessa härdellissä päivästä toiseen?Syyksi ei riitä, että pitää käydä töissä.
Jouduitko maksamaan mitään korvausta? Suomessahan on irtisanoutumisaika jonka aikana pitäisi vielä työskennellä tai joutuu maksamaan työnantajalle korvauksen.