Yrittäjä: tiesitkö, että saat laillisesti täyden asumistuen, jos maksat pienintä mahdollista YEL-maksua?
Moni ei tätä tiedä, mutta asumistukihakemuksessa yrittän tulot määriytyy YEL-maksun mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että jos maksat sen pienimmän YEL-maksun (jotain 160-180 e/kk) joka vastaa about 760 € kuukausituloja, Kela katsoo tuloksesi 12 x 760 e.
Ja uskokaa tai älkää, Kela läväyttää automaattisesti teille täyden asumistuen. Puolison tulot toki saattaa vaikuttaa tähän alentavasti tai olla jopa perusteena kielteiseen päätökseen, ellei puoliso satu myös olemaan yrittäjä, opiskelija tai työtön.
Totta: tämä ei kerrytä juurikaan eläkettäsi, mutta voit sen sijaan sijoittaa säästämäsi vuokrarahat tai mielellään sijoittaa ne rahastoisiin ja/tai osakkeisiin.
Ja jos et usko, niin tässä esimerkiksi 2016 kirjoitettu artikkeli tästä: https://yle.fi/uutiset/3-8573362
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tähän tulee muutos. Eläkettä pitää maksaa todellisten tulojen mukaan.
Entäs, kun monella yrittäjällä tulot vaihtelee. Välillä saattaa olla todella hiljaisia kuukausia. Maksat sitten kuitenkin viimeksi vahvistetun tulon mukaista Yel vakuutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_pienyrittäjä_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta jos esim. sairastun, niin eipä kovin paljon mieltä lämmitä minimisairauspäiväraha. Juuri silloin kun olen avuttomimmillani.
Sinulla on ollut tilaisuus säästää rahaa sivuun a) säästyneistä YEL-maksuista ja b) pienentyneistä asumiskuluista
Mistä säästyneistä yel-maksuista?
Jos maksat 180 € YEL-maksuja esim. 800 euron sijaan joka kuukausi, niin kyllähän siinä säästää pitkän pennin.
Yel- maksun on oltava mahdollisimman todenmukainen ja perustua edellisen verovuoden vahvistettuun vuosituloon.
Ei asumistukea saa jos vuositulot hyvät vaikka yrityksellä välillä olisikin hiljaisempia jaksoja vuoden mittaan.
Sitäpaitsi mitä järkeä muutaman kympin takia kitistä Kelassa ja saman energian voi käyttää työntekoon??? Itse olen yrittäjä eikä tulisi.mieleenkään hyödyntää yhteiskunnan systeemiä jos olen vähänkin työkuntoinen.
Olet väärässä.
YEL vuositulon pitäisi vastata sitä, että yrittäjä palkkaa jonkun tekemään omaa hommaansa firmaansa. Sillä ei ole mitään tekemistä yrittäjän ansioiden kanssa. Jos tekee putkimiehen hommaa, YEL voi olla vaikka 2000e/kk vastaava vuositulo, ja firman tuloksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä (voi olla 0e vai 100000e vuodessa).
Sen sijaan yrittäjän tapauksessa kelan etuuksiin ei ainakaan itselleni osannut kukaan sanoa, mitä tunnuslukua katsotaan. Opiskelijana pyöritin jo toiminimeä isolla liikevaihdolla, mutta aika pienellä tuloksella. Kelasta kukaan ei opintotukeen liittyen osannut sanoa, onko kelan katsoma tunnusluku toiminimen liikevaihto vai tulos vai minun verotettava palkkatuloni vai jotain muuta. En sitten nostanut opintotukea, ettei tule mitään yllätystä.
En usko AP väitteeseen, joska YEL on ihan vapaasti valittava juttu.
Toimiessasi yrittäjänä voit olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Yrittäjän asumistuki määräytyy yrittäjän itse ilmoittaman YEL-työtulon mukaan.
Kela ei käytä yrittäjän asumistuen myöntämisessä kirjanpidon tuloslaskelmaa tai yrittäjän itselleen maksamaa todellista palkkaa.
Asumistuen suuruuden määräävä yrittäjän YEL-työtulo katsotaan kuluvan vuoden mukaan ja asumistuki myönnetään aina vuodeksi eteenpäin.
Oikealla rahalla, kuten palkkatuloilla ja osingoilla, ei ole asumistuen kannalta merkitystä, koska yrittäjän asumistuki lasketaan Kelassa ainoastaan YEL-työtulon mukaan.
YEL-työtulon määrän yrittäjä saa arvioida itse juuri niin korkeaksi tai matalaksi kuin parhaaksi näkee.
Pakko myöntää, että noin tuo näyttää olevan:
https://www.kela.fi/yrittaja-pienet-tulot
Voi änkyrä. Olisin muuten saanut opiskelijana noin valtavat asumistuet, kun minulla oli toiminimi. Nyt maksoin itse kaiken, kun en uskaltanut hakea opintotukea tms. etuuksia, kun kukaan ei osannut neuvoa mikä niissä katsotaan minun tulokseni (eli olenko oikeutettu tukiin). Argh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs, kun monella yrittäjällä tulot vaihtelee. Välillä saattaa olla todella hiljaisia kuukausia. Maksat sitten kuitenkin viimeksi vahvistetun tulon mukaista Yel vakuutusta?
YEL ei liity firman tulokseen mitenkään. Voit tehdä 1000000e tappiota, tai 1000000e voittoa, tai 0e tuloksen, ja YEL vuositulo on silti se, millä saisit palkattua jonkun tekemään työsi firmassa.
https://op-kevytyrittaja.fi/tuki/tyottomyys-ja-elaketurva/mika-on-yel-t…
"
YEL-työtulo
- on rahallinen arvio työpanoksestasi yrittäjänä
- määritellään vastaamaan vähintään sellaista palkkaa, joka olisi maksettava vastaavan ammattitaidon omaavalle henkilölle, jos hänet palkattaisiin työhösi.
"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YEL-vakuutuksen työtulo voi vaihdella. Kannattaa laskea vuoden keskiarvo ja maksaa sen mukaan.
Jos tulee poikkeustilanne, jossa tulot yhtäkkiä romahtavat, asian voi ilmoittaa vakuutusyhtiöön ja tällöin YEL-maksutkin muuttuvat. Eli ihan samalla tavalla kuin veroprosenttia voi muuttaa, voi myös yhdellä soitolla tai meikillä ilmoittaa YLE-työtulon muutoksista. Ei ole vaikeaa.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Jos alivakuuttaa itsensä niin siinä ottaa kyllä ison riskin. Sairauden kohdatessa ei saa sairauspäivärahaa muuta kuin minimin. Samoin eläkettä ei kerry.
Jos olisit vaivautunut lukemaan muutakin kuin aloitusviestin, olisit löytänyt tälle kyllä hyvät vasta-argumentit.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta en ole ikinä asumistukea nostanut, enkä tule nostamaan. Tiedän kyllä muutaman, jotka näin tekevät ja olen kyllä asiasta huomauttanut. Tämä kusetuksen mahdollisuus pitäisi ehdottomasti poistaa.
Eikö tämä osaltaan myös vääristä yritysten välistä kilpailua? Miten rehellinen yrittäjä, joka maksaa itselleen asiallisen YELin, voi kilpailla tuollaista yrittäjää vastaan, joka ottaa osan tarvitsemistaan tuloista sosiaalitukien kautta?
_pienyrittäjä_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta jos esim. sairastun, niin eipä kovin paljon mieltä lämmitä minimisairauspäiväraha. Juuri silloin kun olen avuttomimmillani.
Sinulla on ollut tilaisuus säästää rahaa sivuun a) säästyneistä YEL-maksuista ja b) pienentyneistä asumiskuluista
Jos maksat 180 € YEL-maksuja esim. 800 euron sijaan joka kuukausi, niin kyllähän siinä säästää pitkän pennin.
Yel- maksun on oltava mahdollisimman todenmukainen ja perustua edellisen verovuoden vahvistettuun vuosituloon.
Ei asumistukea saa jos vuositulot hyvät vaikka yrityksellä välillä olisikin hiljaisempia jaksoja vuoden mittaan.
Sitäpaitsi mitä järkeä muutaman kympin takia kitistä Kelassa ja saman energian voi käyttää työntekoon??? Itse olen yrittäjä eikä tulisi.mieleenkään hyödyntää yhteiskunnan systeemiä jos olen vähänkin työkuntoinen.
Ja eikö se koko yritystoiminta ole vähän väärällä pohjalla, jos se tähtää sosiaalitukien maksimointiin? Eikö fiksumpi yrittäjä halua menestyä ja tehdä hyvää tulosta?
Vierailija kirjoitti:
Saako tota jos omistaa asuntonsa?
Kertyykö yhtä paljon eläkettä jos sitten joka toinen v maksaa tupla yel?
Tähän vastaus kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Samaan tapaan kuin jos ostan palan arkijuustoa 5€ sen sijaan että ostan kiekon italialaista parmesaania 100€ niin olen automaattisesti säästänyt 95€. Nerokasta.
Voi hyvä luoja mikä logiikka. Sun ei ole PAKKO ostaa 100 € juustoa. Sen sijaan moni maksaa YEL-maksun todellisen työtulon mukaan. Jos maksat 180 e/kk vs. 800 e/kk ja saat siihen päälle vielä useiden satojen eurojen asumistuet, niin aika hölmöä vetää parmesaanijuusto keskusteluun.
Ei ole.
Se yrittäjä saa aikanaan itse itselleen maksamaansa eläkettä sen mukaan paljonko on sitä yeliä maksanut. Jos maksaa vähän saa eläkettäkin vähän ja on varaa ostaa mummona 5€ arkijuusto. Jos maksaa paljon yeliä saa enemmän eläkettä ostella parmesania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Samaan tapaan kuin jos ostan palan arkijuustoa 5€ sen sijaan että ostan kiekon italialaista parmesaania 100€ niin olen automaattisesti säästänyt 95€. Nerokasta.
Voi hyvä luoja mikä logiikka. Sun ei ole PAKKO ostaa 100 € juustoa. Sen sijaan moni maksaa YEL-maksun todellisen työtulon mukaan. Jos maksat 180 e/kk vs. 800 e/kk ja saat siihen päälle vielä useiden satojen eurojen asumistuet, niin aika hölmöä vetää parmesaanijuusto keskusteluun.
Ei ole.
Se yrittäjä saa aikanaan itse itselleen maksamaansa eläkettä sen mukaan paljonko on sitä yeliä maksanut. Jos maksaa vähän saa eläkettäkin vähän ja on varaa ostaa mummona 5€ arkijuusto. Jos maksaa paljon yeliä saa enemmän eläkettä ostella parmesania.
Ongelmaa lisää se, jos on sekä palkkatöissä, että yrittäjä.
Silloin palkkatyön vaikka 50000e/vuosi tuloista maksetaan TyEL maksut, ja sen LISÄKSI maksetaan sitten yrittäjän työtulon mukaan YEL maksut, jos alaraja ylittyy. On ihan yleistä, että maksetaan molempia, kun ollaan sivutoiminen yrittäjä.
Jos YEL minimiä nostetaan, se lopettaa monen sivutoimisen yrittäjän toiminnan. Se 23% työtulosta YEL maksuna ei ole sivutoimiselle yrittäjälle pikku kulu, vaan voi haukata vaikka puolet yritystoiminnan tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Se yrittäjä saa aikanaan itse itselleen maksamaansa eläkettä sen mukaan paljonko on sitä yeliä maksanut. Jos maksaa vähän saa eläkettäkin vähän ja on varaa ostaa mummona 5€ arkijuusto. Jos maksaa paljon yeliä saa enemmän eläkettä ostella parmesania.Ongelmaa lisää se, jos on sekä palkkatöissä, että yrittäjä.
Silloin palkkatyön vaikka 50000e/vuosi tuloista maksetaan TyEL maksut, ja sen LISÄKSI maksetaan sitten yrittäjän työtulon mukaan YEL maksut, jos alaraja ylittyy. On ihan yleistä, että maksetaan molempia, kun ollaan sivutoiminen yrittäjä.
Jos YEL minimiä nostetaan, se lopettaa monen sivutoimisen yrittäjän toiminnan. Se 23% työtulosta YEL maksuna ei ole sivutoimiselle yrittäjälle pikku kulu, vaan voi haukata vaikka puolet yritystoiminnan tuloksesta.
Olen itse sivutoiminen yrittäjä nykyään kun aloitin kesällä palkkatyöt. Soitin eläkevakuutusyhtiöön ja kysyin, että tarviiko maksaa nyt YELiä, kun työpaikka hoitaa eläkkeen. Lopputuloksena YEL:n maksu loppui siihen hetkeen.
Täällä on paljon teitä, jotka tietää teoriassa paljon, mutta käytännössä hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit vaivautunut lukemaan muutakin kuin aloitusviestin, olisit löytänyt tälle kyllä hyvät vasta-argumentit.
Luin koko ketjun. Minusta ne vasta-argumentit eivät olleet hyviä. Siis että tuollainen kikkailu olisi jotenkin järkevää.
Toki olen samaa mieltä siitä, että tuollainen porsaanreikä ja tukien väärinkäyttö pitäisi tehdä mahdottomaksi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Saako tota jos omistaa asuntonsa?
Kertyykö yhtä paljon eläkettä jos sitten joka toinen v maksaa tupla yel?
Omistusasuja saa asumistukea vain yhtiövastikkeeseen, ei yhtiölainaan eikä asuntolainaansa.
Tuohon en osaa sanoa, voisiko joka toinen vuosi maksaa yellit minimillä ja joka toinen vuosi tuplana. Jolloin ne pitkässä juoksussa olisivat keskimäärin ok tasolla ja lisätulona saisi sitten tuon asumistuen joka toinen vuosi.
Käsittääkseni asumistuessa niitä tuloja katsotaan myös taaksepäin joltain ajalta, korjatkaa jos olen väärässä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Oletetaan, että sijoitat 20 vuoden ajan rahastoihin ja osakkeisiin (ei riskillä) 500 €/kk TAI toisena vaihtoehtona maksat 500 €/kk YEL-maksua.
Jos kuvittelet saavasi YEL-maksuja maksaen enemmän rahaa 20 vuoden päästä, kärsit pahoista harjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Se yrittäjä saa aikanaan itse itselleen maksamaansa eläkettä sen mukaan paljonko on sitä yeliä maksanut. Jos maksaa vähän saa eläkettäkin vähän ja on varaa ostaa mummona 5€ arkijuusto. Jos maksaa paljon yeliä saa enemmän eläkettä ostella parmesania.Oletetaan, että sijoitat 20 vuoden ajan rahastoihin ja osakkeisiin (ei riskillä) 500 €/kk TAI toisena vaihtoehtona maksat 500 €/kk YEL-maksua.
Jos kuvittelet saavasi YEL-maksuja maksaen enemmän rahaa 20 vuoden päästä, kärsit pahoista harjoista.
Tai ehkä harhoista kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän on niitä yrittäjiä, jotka maksavat minimirahaa, koska tulotkin ovat erittäin pienet. Kaikki eivät alivakuuta itseään, vaikka heitäkin toki on ja silloin pitäisi juuri toimia niin, että "vakuuttaa" itsensä säästöillään.
Jos alivakuuttaa itsensä niin siinä ottaa kyllä ison riskin. Sairauden kohdatessa ei saa sairauspäivärahaa muuta kuin minimin. Samoin eläkettä ei kerry.
🇺🇦🇮🇱