Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateeminen ja yli 50-v. - Kokemuksia työkokeilusta?

Vierailija
14.09.2022 |

Otsikossa kysymykseni jo näkyykin.

Itse olen tällainen tapaus, taustalla pitkä akateeminen ura varsin kliinisellä ja kovalla alalla.

Nyt pitäisi työttömyysjakson katkaisemiksesi löytää jokin kiinnostava työkokeilutyöpaikka.

Olen aika ulalla koko jutusta, kun luulin että koko systeemi on luotu nuorille, jotka eivät vielä tiedä mihin ammattiin haluaisivat työllistyä.

Mutta onko tämä työkokeilu siis yleisestikin meillä vanhemmilla jo alansa valinneilla akateemisilla käytössä oleva järjestelmä?

Onko jollakin tästä omakohtaisia tai kuultuja kokemuksia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö sinulle käynyt samalla tavalla kuin minulle, kun työhönsä tympääntynyt ja äänestä päätellen hyvin tuore TE-virkailija luetteli minulle työkokeilun, kuntouttavan työtoiminnan ja muut, joista "pitäisi" löytää jotain sopivaa. Hänen mukaansa tällaiset tukimuodot auttaisivat minua heräämään aamulla ja pääsemään kiinni päivärytmiin, ja seuraakin siellä toimipaikalla sitten olisi.

Minulla oli työvuosia takana suurin piirtein saman verran kun virkailijalla ikävuosia. Ja edelleen herään aamulla kuudelta ilman herätyskelloa.

Ainoa tempputyöllistämisen muoto, joka minua on kiinnostanut, on työvoimakoulutus. Kiinnostus loppui, kun ymmärsin, että siinä kuviossa minä olisin joutunut sitoutumaan tuntemattomaan puoleksi vuodeksi karenssin uhalla, mutta muilla osapuolilla ei olisi minkäänlaisia riskejä.

Jos puuhastelua kaipaat, työkokeilu voi olla ihan kivaa, mutta älä odottele suuria.

Vierailija
2/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun ole pakko mitään työkokeilupaikkaa hakea ellei suunnitelmassasi lue, että on haettava. Itselläni lukee muistaakseni jotain että voidaan puoltaa 1-3 kk työkokeilua, mutta ei minulla ole mitään velvollisuutta hakea työkokeilupaikkoja.

Kysy mileuummin, onko sinulla mahdollisuutta palkkatukeen ja etsi itse sopiva paikka. Voi tosin olla vaikea löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Vähän aikaa jo luulin, että olin ihka ainut tässä veneessä.

Ja juu, palkkatukeen olisi ilmeisesti mahdollisuus, tosin siitä on sanottu että jokainen päätös tehdään aina tapauskohtaisesti, eli en voi luvata mahdolliselle työnantajalle, että sitä saan. Tätä palkkatuella työllistymistä olenkin jo yrittänyt, toistaiseksi onnistumatta, ja nyt TE-toimistosta todettiin, että se toimii Suomessa kuitenkin vain julkisella puolella, sitä ei osata firmoissa hyödyntää, ja että Suomessa tämä nyt vaan on näin (vaikka kuulemma Ruotsissa on ihan toisin).

Mitään ylimääräistä tai epämääräistä puuhastelua en juu myöskään varsinaisesti elämääni kaipaa, sitä löytyy jo perheenkin puolesta. Ihan kunnon työtä ja työpaikkaa siis etsin edelleen, hakemuksia kertyy aika läjä kuukausittain (eivät mitenkään mahdu sinne listattaviin neljään haettuun paikkaan tai sen lyhyeen kommenttiosioon).

Mutta ihmettelin, kun tämä TE-toimiston virkailija on tosiaan nyt parilla viime kerralla vain hokenut, että hän ei näe minun kohdallani yhtään mitään muuta mahdollisuutta kuin työkokeilun, koska ongelmamani on pitkittynyt työttömyys tämän ikäisenä.

Eihän se työkokeilu edes katkaise työttömyyttä, sen perusteella mitä nyt tietoa etsin, sillä sitä ei katsota työsuhteeksi. Ja sen tarkoituksena siis on ennen kaikkea löytää jokin uusi itseä kiinnostava ala, ei ilmeisesti se, jolle on jo koulutus olemassa. Eli aika kysymysmerkkinä olen täällä edelleen!

Ap

Vierailija
4/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muuten sitten etsii nämä työkokeilupaikat työttömille: onko se työtön itse jolla on vähintään osavastuu etsiä työkokeilupaikaksi jotakin itseään kiinnostavaa, vai tulevatko paikat jotenkin ehdotettuina tai jopa pakotettuina suoraan TE-toimiston taholta?

Ap taas kyselee

Vierailija
5/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijausta ja kusetusta - älä mene.

Vierailija
6/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijausta ja kusetusta - älä mene.

Tällaisen suuntaista lueskelin. Ja otin selvää niistä tilanteista, mihin työkokeilu voisi nimenomaan sopia ja missä siitä voisi olla hyötyä. Oikein mikään ei tuntunut sopivat omalle kohdalleni.

Kyselin virkailijalta myös työkokeilun väärinkäytöksistä yritysten puolelta, mutta sellaiset olivat hänen mukaansa äärettömän harvinaisia. Ketä siis oikein uskoa tässä ennen kuin menen vielä turhan kilttinä ihmisenä suostumaan vahingossa johonkin, mihin ei olisi pitänyt suostua?

Ap

Vierailija
7/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varovaisuus on valttia.

Vierailija
8/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-työpaikassa oli työhön tutustujia, mieleen jäi +20v tyttö ja 40v mies eli kai nämä ovat laidasta laitaan iän puolesta. Jonkin nimisellä työllistämistuella oli etenkin keski-ikäisiä naisia, jotka sitten saivat töitäkin joiksikin vuosiksi.

Mulle tuli lähtö, kun täytin 50v ja omistaja halusi eläkkeelle. Uuden omistajan yt oli lähtölaukaus monelle. Olen nyt sitten opiskellut ja olen puolessa välissä maisteriksi kandin jälkeen. Yritin siinä työttömäksi, kun sain kandin toikan. Mulle soitti joku tytsy TyönEsto-tstosta eikä hänellä ollut kiire minnekään! Piilotyöpaikkoja olisi pitänyt etsiä 60km päästä ikäänkuin siellä ei olisi omia työttömiä! Jne.

Päädyin sitten uudestaan opiskelijaksi ja olen vielä tämän talven opinnoissa. Rahallisesti hölmöä, mutta eipä tarvi olla tekemisissä TE-lahjakkuuksien kanssa.

Vierailija
9/9 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä vuosina välillä 2006 syksy ja 2007 syksy. Ajalla 2007 syksy kevät 2008 olin akateemisille tarkoitetussa  työvoimapoliittisessa koulutuksessa, jonka jälkeen työllistyin koulutuksen harjoittelupaikkaan.

Syksyllä 2006 syksyllä olin kuukauden työharjoittelussa ohjelmistotestaajana. Sairastan neurologista sairautta ja tämä kokeilu ei onnistunut. Minun piti ilman perehdyttämistä testata ohjelmistoa, josta en tiennyt mitään. Ja bugit, jotka löysin eivät kuulema olleet bugeja (desimaalierotin pilkku tai piste ja muita typojen aiheuttamia virheitä). Työmatkaan kului tunti suuntaansa ja lopuksi ajoin kolarin raitiovaunun kanssa. Ilmeisesti lääkitykseni annostus oli liian suuri ja se haittasi keskittymistä. Jos sinulla on terveysongelmia työkokeilu voi myös olla ammatillista kuntoutusta

"Ammatillinen kuntoutus voi olla työkokeilua. Sen avulla on mahdollista muokata työtehtäviä paremmin terveydentilaasi sopiviksi. Työkokeilu kestää 1–6 kuukautta, kolme kuukautta on tyypillisin ratkaisu. Työkokeilu aloitetaan yleensä vähemmillä tunneilla eli esimerkiksi neljällä tunnilla päivässä ja 20 tunnilla viikossa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme