5-vuotiaan hoitolapsen raivokohtaukset mitättömistä asioista, esim. väärä mehu
Hoidan joskus iltaisin koulun jälkeen naapurin 5v poikaa. Hän saa kuitenkin aivan kummallisia raivokohtauksia. Halusi tietyn trip-mehun, mutta heillä ei ollut sitä. Annoin toisen makuisen. Lapsi alkoi kiljua "omenaa juodaan vaan torstaisin, vaan torstaisin, vaan torstaisin" Heitti mehun maahan ja polkaisi sen lyttyyn. Ei suostunut syömään eikä juomaan mitään, eikä siivoamaan sotkujaan. Yleensä yksi koiranulkoiluttaja kävelee heidän talonsa ohitse suunnilleen tiettyyn aikaan joka ilta. Kerran hän ei tullutkaan, ja poika alkoi raivota minulle, ja heitellä legopalikoilla. Olin kuulemma kieltänyt *Jekkua kävelemässä siitä. Raivo saattaa yltyä vaikka siitä ettei saa leikissä palloa kiinni. Onko ihan normaalia?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että lapsi tuntee olonsa kovin turvattomaksi. Eli hakee turvaa siitä että asioiden pitäisi aina samalla tavalla. Joutuu paniikkiin kun näin ei tapahdu.
Jotenkin sun kannattaisi yrittää lasta rauhoittaa ja saada tuntemaan olonsa turvalliseksi.
No juu ja ei, toki rauhoittavia on hyvä lähtöasenne, mutta totta puhuen kyseessä kuulostaisi mahdollisesti olevan autismikirjon piirteitä, kannattaisi selvittää niitä, ja lapsi (ja perhe) voisi saada tarvitsemaansa tukea
-No voi että, minäkin käyn kastelemassa naapurin kukkia ja sen koira puree aina ja pissaa lahkeille, murisee ja elämä on rankkaa. Mitä minä raukka teen, kun en osaa lopettaa kukkien kastelua, vaikka voisin sanoa, että lopetan homman. Yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät sen kyllä itsekin ettei tuo ole normaalia käytöstä.
Ehkä hän haluaa kuulla, että lapsen kiusaaminen on hyväksyttävää: niin kauan kuin joku ei myönnä epänormaaliutta, sille voi leikkiä olevansa sokea.
Eli lasta "saa" kiusata, sen sijaan että joutuisi miettimään tekojensa sopivuutta hänelle - siinähän on se pelottava riski, että ITSE epäonnistuisi.
Kun ei osaa palvella toista, saattaa tuntua kuin saisi syyt niskalleen ja sitten alkaisi tuntea vihaa. Kun yritti vain välttää toisen pettymystä, saikin tuntea itsensä hölmöksi ja olla itse pettymyksen aihe...
Reaktio on uhma, protesti: halu kiusata lasta, pidättäytymällä "oikeudessa" huolehtia normaalista lapsesta. Yksilöllisyys torjutaan ja leikitään tyhmää, sitä lun olisi joka tapauksessa, erotuksena vain huonommuuden tunne.
Syntyy epäluottamuksen, aikuisen sadismin ja lapsen uhman kierre.
Sadismi on sitä, että uskot aiheuttavasi toiselle kärsimystä - mutta sinun mielestäsi se on hänelle OIKEIN.
Kiukutteleva kakara vanhemmilleen, etkä ota sitä enää hoitoon.
Ei pitäisi olla sun ongelma, milloin juodaan mitäkin mehua.
Kuulostaa siltä, että lapsella on autismikirjon piirteitä. Niitä voi olla riittävästi diagnoosiin, tai voi olla olematta. Jos piirteitä on vain vähän, ei diagnoosia voida asettaa vaikka oireilu olisi vaikeaa.
Lapselle ei jatkossa kannata tarjota väärää mehua eikä muutenkaan rikkoa hänen rutiinejaan.
Sille koiralle et tietenkään mahda mitään. Lapsi saattaa kuitenkin oppia sietämään koiraongelmaa jos hänellä muuten rutiinit pysyy kasassa. Siitä koirasta voi kuitenkin jutella lapsen kanssa silloin kun hänellä on hyvä hetki. Voi vaikka kertoa että koira voi olla omistajansa mukana matkoilla, tai kipeänä eikä siksi kulje tuttua reittiä. Se saattaa auttaa.
Selvästi autismia, puhu vanhemmille, kysy onko jo diagnoosi....
Anna kunnolla selkään sille kakaralle joka kerta kun alkaa raivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjolainenhan se siinä sai melttarin. Jos ei ole vielä tutkittu niin tutkimuksiin.
Säästelkäähän diagnoosejanne. Itse olin pienenä tuollainen raivoaja, ja ihan normaali aikuinen minusta kasvoi.
Ammattikasvattajat kyllä huomaavat tämänkin lapsen mahdollisen erityisyyden ja kertovat vanhemmille, jos syytä on.
Ei ole. Kuulostaa pakko-oireiselta autistilta.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran tunbet lapsen, sinun olisi hyvä pyrkiä rakentamaan luottamusta häneen. Väörän mehun tarjoaminen HÄNELLE oli kuin keskisormen näyttäminen päin naamaa. Vältä sellaista. Vältä kiusausta "psyykkiseeen kuritukseen".
Ei hyvää päivää sä olet kujalla
En ole nähnyt trip-mehuja myynnissä iäisyyksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran tunnet lapsen, sinun olisi hyvä pyrkiä rakentamaan luottamusta häneen. Väärän mehun tarjoaminen HÄNELLE oli kuin keskisormen näyttäminen päin naamaa. Vältä sellaista. Vältä kiusausta "psyykkiseeen kuritukseen".
Ei hyvää päivää sä olet kujalla
Pysytään aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt trip-mehuja myynnissä iäisyyksiin
Aloitus onkin trollaus.
Joskus oli olemassa pyranmidin mallisia mehupakkauksia?
Kuulostaa siltä että kaikkien ei pitäisi tehdä lapsia ollenkaan.
kai tuo on nykyään normaalia, kun raskausaikana syödään kaikenlaisia mt pillereitä ja pössytellään rauhaa ja rakkautta
Taitaa ap ja tuo trolli olla sama henkilö 😄