Sanotko viikate vai vikate? Erityisesti satakuntalaiset, teidän vastauksia kaivataan.
Otsikossa kysymys. Väitteiden mukaan satakuntalaiset puhuisi vikatteesta, mutta ainakaan minun satakuntalaiset sukulaiset, ystävät ja tuttavat ei niin sano. Ne puhuu ihan viikatteesta.
Kommentit (21)
Porissa kyllä puhutaan vähän oudosti, esim. sairaala on sairala. Sinänsä vikate ei kuulostaisi yhtään sen omituisemmalta.
Olen jostain syystä ruvennut sanomaan vikate, vahtera jne.
Ei harmainta aavistusta mitä murretta, olen itse syntynyt ja koko ikäni asustanut Helsingissä. Ehkä joku Päätalon tai Linnan lukeminen on altistanut murteille?
Toisaalta "stadilaisista" on muutenkin iso osa muualta tulleita, niin että kuuleehan murteita vaikka työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Porissa kyllä puhutaan vähän oudosti, esim. sairaala on sairala. Sinänsä vikate ei kuulostaisi yhtään sen omituisemmalta.
Ai jaa, miksihän nuo vokaalit lyhenee Porilaisilla 🤔
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut "sairalasta"... ihan sairaala se on.
t. porilainen
Viikate, Etelä-Pohjanmaa.
En oo ikinä vikatteesta kuullutkaan.
Viikate. En ole kuullut vitaketta koskaan. Tosin kun olin rautakaupassa töissä, niin monet asiakkaat sanoivat "viitake".
Viikate, tai oikeastaan vielä viikates. Eteläpohjalainen vastaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kaikki lyhyttä. Kaikki.
Ensin mietin että hä, viikatehan se. Sitten tuli mieleen että vaikka perusmuodossa kaikki sanovat viikate, niin sitten on tainnut jokunen sanoa että "leikkaan vikatteella".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kaikki lyhyttä. Kaikki.
Varsinki pinna.
Se ei ole kumpikaan vaan VIITAKE.
terv savolainen
Vikate?!