Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikuisuuskysymys: miltä umami maistuu?

Vierailija
13.09.2022 |

Katsoin Areenasta ruokaohjelmaa, jossa kuvailtiin makua umamimaiseksi. Olen muistaakseni silloin, kun oli umami villitys maistanut jotain umami maustettua, mutta minusta se ei oikein maistunut miltään?

Miltä teistä umami maistuu? Osaako kukaan kuvailla sitä?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaginaan upotetulta kyrvältä. Moni nainen tietää.

Mulkkupetteri herännyt päiväunilta.

Vierailija
22/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aromivahventeelta. Sellaiselta kuin sourcream & onion sipsit.

Samaa tavaraa, eli MSG:tä, eli natriumglutamaattia taitavat ollakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedet kielelle nostattava. Olisiko se yhdellä sanalla kihelmöivä. Ja tuntuu ainakin minulla enimmäkseen kielen takana reunoilla.

Tuntuu juu takana reunoilla, ja nostaa vedet kielelle. Mutta kihelmöivä ei. Pikemmin "makoistava" tai "täyteläistävä".

Vierailija
24/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se yhtä allergisoiva ja hermostoon vaikuttava kuin arominvahvenne, vai parempi vaihtoehto?

Minä olen allerginen e621:lle ja saan reaktion myös tietyistä metsäsienistä, esim suppilovahveroista.

Vierailija
25/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luusoppaa ja sienilientä, uuh! Aladoobia ja sianpääsylttyä, mami!

Vierailija
26/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se yhtä allergisoiva ja hermostoon vaikuttava kuin arominvahvenne, vai parempi vaihtoehto?

Minä olen allerginen e621:lle ja saan reaktion myös tietyistä metsäsienistä, esim suppilovahveroista.

Pikainen googletus paljasti, että umami mauste voi olla mm. kuivatuista sienistä, kuivatusta tomaatista yms. tehty.

Vierailija
27/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan? Ilmeisesti into laantui, koska nyt saisi taas kaupasta tuota.

Ei se umamiesanssi mitään aitoa makua teen.

Umami ei sinällään maistu miltään vaan korostaa ruuan omaa makua. 

Esim lipstikka tuo kasvisten maun herkemmin esiin, sienet lihaisuutta, kesän parhaissa tomaateissa se oli lähes ketsuppimainen makeus, juustoissa  sen happamuuden ja rasvan aromien yhdistyminen suolaisuuteen (se tunne kun vahva juustopala sulaa kielelle...!)

Sanakin merkitsee lähinnä "hyvää makua" tai "ruokahalua herättävää"

Miksi siitä sitten sanotaan, että se on makupaletin yksi perusmauista, jos ei se maistu miltään?

Umami on aistimus ei maku kuten hapan tai makea. Se vaihtuu ruuan mukaan, nuo 2 muuta ei

Vierailija
28/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo purkkiesanssi, ei aito

Vierailija
29/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan? Ilmeisesti into laantui, koska nyt saisi taas kaupasta tuota.

Ei se umamiesanssi mitään aitoa makua teen.

Umami ei sinällään maistu miltään vaan korostaa ruuan omaa makua. 

Esim lipstikka tuo kasvisten maun herkemmin esiin, sienet lihaisuutta, kesän parhaissa tomaateissa se oli lähes ketsuppimainen makeus, juustoissa  sen happamuuden ja rasvan aromien yhdistyminen suolaisuuteen (se tunne kun vahva juustopala sulaa kielelle...!)

Sanakin merkitsee lähinnä "hyvää makua" tai "ruokahalua herättävää"

Miksi siitä sitten sanotaan, että se on makupaletin yksi perusmauista, jos ei se maistu miltään?

Umami on aistimus ei maku kuten hapan tai makea. Se vaihtuu ruuan mukaan, nuo 2 muuta ei

Maku aistitaan makuaistilla, joten mitä eroa sillä ja aistimuksella on? Mitä enemmän näitä vastauksia lukee, sitä epäselvemmäksi käy.

Vierailija
30/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo purkkiesanssi, ei aito

Ei vaan, kyllä se on natriumglutamaattia.

Vierailija
31/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umami on ruokaisa, mutta samalla mitäänsanomaton maku. Neutraali. Tuoksuu paremmalta kuin maistuu.

Vierailija
32/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran puhtaan tassunpohjan tuoksu?

Vierailija
33/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Japanese scientist Kikunae Ikeda who discovered umami also created monosodium glutamate, or MSG. After discovering that glutamate was responsible for the umami taste of some of his favorite foods, Ikeda made monosodium glutamate into a seasoning. That way, he could add umami flavor into every dish he made. (WebMD What is umami)

Vierailija
34/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedet kielelle nostattava. Olisiko se yhdellä sanalla kihelmöivä. Ja tuntuu ainakin minulla enimmäkseen kielen takana reunoilla.

Kihelmöivä, eli hapokas kuin chili?

Chili ei ole kihelmöivä eikä oikein hapokaskaan. Itse asiassa chilin tuntemus ei ole perusmaku, koska se ei tunnu kielellä vaan koko suussa - ja muillakin limakalvoilla, kuten moni varomaton kokki tietää.

Chileissä on polttavaa tunnetta aiheuttavan kapsaisiinin lisäksi muita makuja, kuten makeutta ja hapokkuutta.

Vierailija
35/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että punainen pesto maistuu umamilta. Siinä on lihaliemimäinen maku, vaikka lihaa ei tuotteessa ole.

Vierailija
36/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikainen googletus paljasti, että umami mauste voi olla mm. kuivatuista sienistä, kuivatusta tomaatista yms. tehty.

Esim. Santa Maria Umami

Ainesosat:

Mausteet (tomaatti (30%), sipuli (19%), valkosipuli, mustapippuri, cayennepippuri), kalakastikejauhe (KALA, suola), soijakastikejauhe (SOIJAPAPU, VEHNÄ) (10%), sieni, suola, sitruunamehujauhe, paakkuuntumisenestoaine (piidioksidi). Kokonaissuolamäärä: 9,3%.

Vierailija
37/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä makea maistuu?

Vierailija
38/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan imaamilta, mutta on poliittisesti korrektimpaa maultaan. Tummahko, karvahtavainen; kultainen.

Vierailija
39/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umamia on mahdoton kuvailla muilla mauilla, koska se on yksi perusmauista, eikä siis osa muita makuja. Vähän sama kuin kysyisi miltä maistuu makea tai suolainen. Tai miltä punainen näyttää.

Vierailija
40/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Umamia on mahdoton kuvailla muilla mauilla, koska se on yksi perusmauista, eikä siis osa muita makuja. Vähän sama kuin kysyisi miltä maistuu makea tai suolainen. Tai miltä punainen näyttää.

Makeasta pystyy kuitenkin helposti antamaan esimerkkejä, sokeri on makeaa. Ja suolainen maistuu suolalta. Miltä umami siis maistuu? Sieniltä?