Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten käytös kaupassa ja yleinen kotikasvatus

Lachretia
11.09.2022 |

Postasin saman tekstin Tampere-ryhmässä, mutta aloin uteliaana miettimään, että mitä muualla ihmiset olisivat mieltä.
Onko mielestänne tekstissä kuvailtu käytös perheen isältä ok, vai ei?

Linnainmaan Prisma - hetki sitten:

Kassalla asioidessani takanani olivat 3 ala-aste ikäistä tyttöä sekä heidän isänsä.
Tytöt änkesivät pomppien ja pälättäen ihan kirjaimellisesti viereeni kassakoneen eteen, hirveä pälätys ja pomppiminen, ostosteni kovaan ääneen kommentointi, ostosteni loppusumman ääneen kailottaminen ja en edes ehtinyt kunnolla ottaa vaihtorahaa käteisestä vastaan kun jo pomppivat tyyliin päälle.
Puhumattakaan että olisi rauhassa saanut ostokset laittaa kassiin.
En sanonut ensin mitään, menin parin metrin päähän avaamaan juuri ostettujen kuulokkeiden pakettia, kun päätin sitten kääntyä takaisin ja sanoa asiasta.
Ihan täysin asiallisesti sanoin tyttöjen isälle:
" Hei anteeks...hei sitä vaan että kun olin tuossa kassalla, niin en kokenut kivaksi että tytöt tuli lähes ihoon kiinni, että käytöstapoja vois tyttärille opettaa hiukan."
Käännyin ja otin jo pari askelta pois kun kuulin että tytöt kysyivät isältään mitä olin sanonut, isä siihen tiuski että ei hän kuullut.
He olivat vain parin metrin päässä ja olivat kääntyneet samaan suuntaan kuin minäkin, johon kuuluvammin yllättyneen kuuloisella äänellä totesin että:
" Ai et kuullut..? No ihan tässä tyttärienkin kuullen voin sanoa, että kassalla asioimiseen toisille kuuluu antaa oma rauha."
Siinä yhtä matkaa ovista poistuttaessa isä tyttöjen kuullen äyski minulle että:
" Kyllä huomaa että sulla on mielenterveydessä vikaa sen oot näkönenkin!"
Nyt jo aidon yllättyneenä sanoin:
" Anteeks mitä...? Mulla on mielenterveys kyllä ihan kunnossa."
" No sepä hyvä.." - mutisi isä ja paineli tyttöjen kanssa autolleen.
Kuulin vielä sen jälkeen kuinka jo reilusti kauemmas ehtinyt isä oikein "opetti" kuinka olin vain " joku mielenvikanen hörhö mikälie".
Toki tytöt kikattivat kuuluvasti ja isi oli sankari, pelasti ilkeältä naiselta.
Isähän oli tyttöjen nähden ja kuullen kuuluvasti kommentoinut myös ulkonäköäni, mihin kuuluu mustat goottivaatteet ja toistaiseksi siniset pitkät hiukset.
Ja btw, jos vaikka olisikin ihminen jolla olisi mitään mielenterveysongelmia, niin eipä ihan asiallista ole käyttää sitä lyömäaseena ketään kohtaan.
Ei ketään kohtaan ja sillä hyvä.
Mutta onneksi nyt on ainakin 3 alaikäistä nuorta tyttöä oppineet, että tuollainen törkykäytös on ok. Tämän episodin myötä, en enää ihmettele pätkääkään, miksi tytöt käyttäytyi kassalla niin huonosti.

Kiitos hyvinkäyttäytyvät aikuiset ja kiitos kotikasvatus!

Ps. Lopuksi on sivuseikkana todettava, että noin 10 vuotta sitten Tampereella sai ihan rauhassa olla gootti, hevari, glam-rokkari, punkkari...ihan mitä vain, kun vain tietty oli kunnolla ja noudatti lakia jne.
Nykyään ei, ilmapiiri on "hiukan" muuttunut.
Itse toivotan iloisesti tervetulleeksi kaikki muualta muuttavat, mutta joskus rasittaa kun pikkutuppukyliltä muuttaa ahdasmielisiä törkyturpia jotka käyttäytyy ihan sikaillen kaikkia kohtaan jotka ei sulaudu massaan.
Ja ei, kukaan ns. "valtavirrasta poikkeava" EI todellakaan pukeudu muita "shokeeratakseen" saati muutenkaan vinkuen huomiota.
Kyse on omasta identiteetistä ja jokaisella on oikeus pukeutua ja meikata just niinku tykkää, ilman kenenkään mielenterveyskortilla diagnosointia.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuosta kirjoitustyylistä huomaa että sulla on niitä mielenterveysongelmia.

Perusteletko, mistä näin päättelet?

Ja olisiko se jollain tapaa pilkkaamisen paikka, jos mielenterveys-ongelmia olisi?

Ei juuri nyt satu olemaan, mutta mielestäni mielenterveys-ongelmista pilkkaaminen tai mielenterveysongelmaiseksi diagnosointi on äärimmäisen julmaa erityisesti juurikin mielenterveys-ongelmien kanssa kamppailevia kohtaan. Kaikista ei tarvitse pitää, ja joskus esim. riitatilanteissa saattaa tulla halu pilkata toista. Mutta on todella typerää ja mielikuvituksetonta sekä todella sivistymätöntä alkaa haukkumaan ketään mielenterveysongelmaiseksi.

Ainoa joka diagnoosin voi tehdä, on ammattiin lukenut ihminen joka ei koskaan käytä diagnooseja lyömäaseena potilasta kohtaan.

Jos minulla olisi mielenterveysongelmia tai niihin perustuva diagnoosi, olisin siinä paikassa sanonut diagnoosin tai vaivam nimen sekä pyytänyt tyttöjen isää kertomaan mitä tekemistä sillä on ulkonäön kanssa ja millä perusteella hän kykenee diagnosoimaan muita ja mikä oikeuttaa käyttämään toisen sairastumista lyömäaseena.

- ap

Aha. Vahvistit juuri asian... Voimia!

Ja iltalääkkeet.

Vahvistinko? 🤔

Surullista, että edelleen koet mt-ongelmista pilkkaamisen olevan jotenkin hienoa.

Erityisen surullista on se, että saat itsellesi paremmuuden tunteen vain tälläisellä käytöksellä ja jopa voimien toivottelu toiselle on pilkallista. Ei kyllä kateeksi käy.

Mutta hyvä kun muistutit iltakääkkeet, biologinen reumalääke piti ottaa jo 2 iltaa sitten mutta nyt kun muistutit niin tajusin hakea sen jääkaapista.

Sen pitää antaa olla huoneenlämmössä noin puolisen tuntia, en ole ihan varma että unohdanko sen siihen, voisitko olla ystävällinen ja muistuttaa minua asiasta noin puolen tunnin kuluttua?

Huhhuh pitkä vastaus taas tosi lyhyeen viestiin. Ei mulla muuta kuin että voimia.

Ja suu kiinni. Ole hiljaa.

Pidä sinä ääliö vain se helvetin ruma turpasi kiinni.

T. eri

Vierailija
22/24 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon huvittaisi käyttää likaisia ostoskoreja joita nykyään sitten potkitaan lattialla sitten eteenpäin ostoksineen kun jokin villitys tuostakin sitten tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit huutanut olisippa sinäkin pitänyt pippupilisi housuissa ei olisi noita vaninkoja tullut

Vierailija
24/24 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tuosta kirjoitustyylistä huomaa että sulla on niitä mielenterveysongelmia.

Perusteletko, mistä näin päättelet?

Ja olisiko se jollain tapaa pilkkaamisen paikka, jos mielenterveys-ongelmia olisi?

Ei juuri nyt satu olemaan, mutta mielestäni mielenterveys-ongelmista pilkkaaminen tai mielenterveysongelmaiseksi diagnosointi on äärimmäisen julmaa erityisesti juurikin mielenterveys-ongelmien kanssa kamppailevia kohtaan. Kaikista ei tarvitse pitää, ja joskus esim. riitatilanteissa saattaa tulla halu pilkata toista. Mutta on todella typerää ja mielikuvituksetonta sekä todella sivistymätöntä alkaa haukkumaan ketään mielenterveysongelmaiseksi.

Ainoa joka diagnoosin voi tehdä, on ammattiin lukenut ihminen joka ei koskaan käytä diagnooseja lyömäaseena potilasta kohtaan.

Jos minulla olisi mielenterveysongelmia tai niihin perustuva diagnoosi, olisin siinä paikassa sanonut diagnoosin tai vaivam nimen sekä pyytänyt tyttöjen isää kertomaan mitä tekemistä sillä on ulkonäön kanssa ja millä perusteella hän kykenee diagnosoimaan muita ja mikä oikeuttaa käyttämään toisen sairastumista lyömäaseena.

- ap

Aha. Vahvistit juuri asian... Voimia!

Ja iltalääkkeet.

Vahvistinko? 🤔

Surullista, että edelleen koet mt-ongelmista pilkkaamisen olevan jotenkin hienoa.

Erityisen surullista on se, että saat itsellesi paremmuuden tunteen vain tälläisellä käytöksellä ja jopa voimien toivottelu toiselle on pilkallista. Ei kyllä kateeksi käy.

Mutta hyvä kun muistutit iltakääkkeet, biologinen reumalääke piti ottaa jo 2 iltaa sitten mutta nyt kun muistutit niin tajusin hakea sen jääkaapista.

Sen pitää antaa olla huoneenlämmössä noin puolisen tuntia, en ole ihan varma että unohdanko sen siihen, voisitko olla ystävällinen ja muistuttaa minua asiasta noin puolen tunnin kuluttua?

Huhhuh pitkä vastaus taas tosi lyhyeen viestiin. Ei mulla muuta kuin että voimia.

Ja suu kiinni. Ole hiljaa.

Ei ole pakko lukea.

Olen ollut hiljaa koko ajan, suustani ei ole kuulunut sanaakaan. 😄

Mutta en usko, että tottelisin juuri sinua kun vain satut käskemään. Sori. 😃

Otitko jo ne lääkkeet? Kohta sitten iltakaakaot ja nukkumaan.