Taaperon syöminen ravintolassa
Kävin tänään buffet-lounaalla. Maksoin 11,90 lounarilla ja rahalla maksettu hinta olisi ollut 11,50e.
Mukana oli 1v2kk vanha lapseni. Hänelle oli mukana oma matkaruoka-pussi sekä maitotrippi. Nämä syötyään annoin hänelle omalta lautaseltani nakerreltavaksi 1 palan kurkkua, 1 palan kukkakaalia ja 1 palan parsakaalia sekä palan leivästäni.
Tehdessämme lähtöä ravintolan työntekijä tuli huomauttamaan minulle, että jatkossa mikäli ruokin lasta heidän ruoallaan, tulisi minun maksaa. Menin niin hämilleni että vain kiitin tiedosta ja poistuin. Aluksi ajattelin, että äänestän vain jaloillani enkä enää ikinä mene ko.paikkaan syömään, mutta nyt mietityttää pitäiskö laittaa sinne sittenkin sähköpostia perään? Tiedän siellä olevan videovalvonta ja jos nyt heti kirjoittaisin, ehtisivät he vielä tarkastaa sieltä nauhaltaan mitä taaperoni oikeasti söi. Mielestäni on täysin kohtuutonta vaatia maksua muutamasta vihannespalasta sekä omasta leivänkannikastani, kaikki omalta lautaseltani. Videolta myös näkyisi, että hänellä oli oma ruoka maitoa myöden mukana. Ja senkin haluaisin sanoa, että kaiken huipuksi vielä maksoin lounaasta pienen ylihinnan!
Toisaalta mietin, että kehtaanko enää jatkaa juttua ja laittaa postia? Olisinko vain pikkumainen? Mitä sinä tekisit?
Kommentit (188)
Buffet-ravintoloissa on kyllä hinnasto, joihin on merkattu ikäryhmien ruokailun hinta. Jos taaperosi ikää vastaava hintahaarukka löytyy listalta, niin silloin kuuluisi maksaa taaperon syömiset. Tosin tyhmäähän se olisi maksaa täysi hinta yhdestä kurkun viipaaleesta ja parista leivän murusta.
Olen kerran ollut todistamassa, kuinka 2 teiniä saapuivat buffettiin, vain toinen maksoi ruokailusta ja siirtyivät mahdollisimman syrjäiseen pöytään istumaan. Toinen teini, kuka ei maksanut ruokailusta, söi toisen lautaselta. Henkilökunta sai tietää asiasta (ei minun toimestani, turha kitistä) ja kävi 3 kertaa mainitsemassa asiasta. Teinit vain tirskuivat keskenään ja jatkoivat syömisiään. Neljännellä kerralla henkilökunnalla ilmeisesti loppui kärsivällisyys ja kävivät ilmoittamassa, että tämä ilmaisruokailia maksaa syömisestä tai poliisiin otetaan yhteyttä. En tiedä miten asia päättyi, olin jo tässä vaiheessa lähdössä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä sen rajan sinun mielestäsi pitäisi mennä, että kuinka paljon lapsi saa buffetissa syödä ilman että hänen ateriastaan maksetaan? Selvintä on kieltää kokonaan aikuisen lautaselta syöttäminen.
Useimmissa buffeteissa alle 2-vuotias saa syödä maksavan aikuisen seurassa ilmaiseksi.
Tämä! Yleensä siis alle 2-vuotias saa syödä ilmaiseksi buffeteissa maksavan aikuisen seurassa. Tosi tylsä juttu, ymmärrän että jää harmittamaan!
Vierailija kirjoitti:
Mmm missä ravintolassa tarjotaan taaperoita syötäväksi?
Varmaan siellä, missä vampyyrikin juo mukillisen kokista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin syön monesti taaperoita lounaalla, mieluiten hyvän kastikkeen kera
Taapero on parasta friteerattuna!
Juuri näin.
Mutta joulutaaperoa ei friteerata. Omena suuhun ja sinappihuntu.
Valitettavasti en voi nyt mainita, missä olen syönyt parhaimmat taaperoni: käynee pian niin että jonoa on ja minä jään ilman. Ravintolapäällikkö valitteli taaperoiden saatavuuden olevan ajoittain erittäin heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Valitettavasti en voi nyt mainita, missä olen syönyt parhaimmat taaperoni: käynee pian niin että jonoa on ja minä jään ilman. Ravintolapäällikkö valitteli taaperoiden saatavuuden olevan ajoittain erittäin heikkoa.
Kyllä tiloilla kasvatetaan ihan riittävästi taaperoita, mutta kun ravintolat eivät halua maksaa niistä kunnon hintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Kyllä tiloilla kasvatetaan ihan riittävästi taaperoita, mutta kun ravintolat eivät halua maksaa niistä kunnon hintaa!
s-ketju on halpuuttanut taaperoita niin ettei kasvattajille jää enää mitään käteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
s-ketju on halpuuttanut taaperoita niin ettei kasvattajille jää enää mitään käteen
onneksi kela maksaa noista tukia, niin kuluttajahinta pysyy kohtuullisena
Monissa buffeteissa taaperoikäisestä ei edes mene maksua eli sikäli niuhottamista ravintolalta.
Itse antaisin varmaan asian olla mutta en enää kävisi kyseisessä paikassa. Mutta jos asia sinua vaivaa niin laita heille viestiä ja oikaise tilanne.
Aloittaja jätti varmaan kertomatta että niitä "taaperoita" oli mukana kymmenkunta 1-17 vuoden välillä ja että mamma santsasi 8 kertaa kun kaikki yritti syödä yhden aterian hinnalla? Tuollaisiakin on nimittäin ja noiden vuoksi ravintolat joutuu ottamaan tiukan linjan.
Älä mene ensi kerralla buffet-mestaan. Niissä homman idea on tiukasti se, että jokainen asiakas maksaa ja sitten voi syödä sen mitä jaksaa, vaikka olisi sentin pala kukkakaalia tai kolme lautasellista kyljystä.
Mene ensi kerralla lapsesi kanssa ravintolaan ja tilaa ala carte listalta annos, jolla on kiinteä hinta. Sitä voit syödä yhdessä lapsen kanssa nakertaen, imeskellen, nauttien tai hotkien juuri niin kuin haluatte. Tai jättää syömättä.
Noilla kahdella ravintolapalvelumallilla on eri logiikka, asiakaan pitää valita, millaiseen systeemiin milloinkin menee. Nyt ap rikkoi protokollaa ja tarjoili luvatta ruokia toiselle asiakkaalle vastoin paikan toimintatapaa ja ansaintalogiikkaa. Ravintola oli jo joustanut siinä, että mukana tullut asiakas sai nauttia omia eväitään ravintolan tiloissa, koska mukana oli myös maksava asiakas. Omat eväät sallitaan yleensä niille, jotka eivät kykene syömään ravintolan ruokia. Näinhän ei asia kuitenkaan ap:n seuralaisen kohdalla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Totta tämäkin.
Sitten tilataan jotain tanskalaisia taaperoita. Ne tulee yleensä pakasteena ja tuutattuna suolavettä täyteen. Kaltaiseni kulinaristi suosisi toki kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Totta tämäkin.
Sitten tilataan jotain tanskalaisia taaperoita. Ne tulee yleensä pakasteena ja tuutattuna suolavettä täyteen. Kaltaiseni kulinaristi suosisi toki kotimaista.
Minä ja mieheni kasvatamme itse kaikki syömämme taaperot. Olemme omavaraisia.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas jo maksoi ylihintaa lounaastaan.
Minä en tuohon paikkaan menisi, jos tietäisin, mikä ravintola on kysymyksessä.
- Periaatekysymys. Yhdellä tavalla huono palvelu merkitsee sitä, että on siellä muutakin vialla.
Minä taas juurikin menisin! Arvostan ravintolaa, joka pitää periaatteistaan kiinni ja kohtelee asiakkaitaan tasa-arvoisesti. En halua maksaa kallistuvina annoshintoina vapaamatkustajien ruokia. Samoin, jos kaikki nämä vihaiset, iaista ruokaa edellyttävät äidit vaunuineen eivät enää tule tuohon ravintolaan, nousee ravintolan kiinnostavuus ruokailevien aikuisten silmissä. En pidä kiljuvista ja sotke vista lapsista ravintolassa. Ne aiheuttavat ärsyttävää levottomuutta ja liikettä, nautin rauhallisesta ruokailutilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, näitähän on aika paljon, että yksi ottaa lautasen täyteen ruokaa ja sitten 5 kaveria "ottaa ihan pienen palan vaan kukkakaalia ja nurkan leivästä, älkää nyt nipottako"
Ehkä juuri tämän takia haluisin, että ne katsoisivat sieltä videoltaan mitä oikeasti tapahtui. Minä 54kg painava nainen en syö yhdellä lautasellani edes koko lounassetelin edestä.
Ruoka-aikaa minulla on taaperon kanssa max 20min. Kaikki on hoidettu nopeasti ja siisti, lapsi syönyt omat eväänsä.
Minusta minulle huomauttaminen oli täysin kohtuutonta.
Ap
Miten sinun painosi liittyy koko asiaan mitenkään? Tai ruokailuaika? Nuo buffetit toimivat yleensä niin, että maksettuaan hinnan saa syödä niin paljon kuin tahtoo. Maksu on henkilökohtainen eikä perustu mitenkään ihmisen kokoon tai ruokailuaikaan sen enempää kuin siihen, syökö siellä halpaa perunaa ja porkkanaraastetta vai fetajuustoa ja lihaa. Jos ei tuo systeemi ei miellytä, niin turha siitä on ravintolaan reklamoida. Siirtyy johonkin toiseen paikkaan sitten vaan syömään.
Miksi laittaisit viestiä? Korkeintaan voisit toivoa hinnastoa paremmin näkyviin, jotta olisit tietoinen lasten ruokailun hinnasta.
Meillä on saman ikäinen lapsi, joka mielellään maistelee kaikkea mitä vanhemmat syö ja monesti ostetaan hänelle oma alkuruoka-annos. Voisin joskus buffetissa antaa ajattelematta maistiaisia lautaseltani. Tällöin olisi täysin ok, että henkilökunta mainitsisi asiasta. Itse olisin tarjoutunut tuossa tapauksessa tarjoutunut maksamaan taaperon osuuden ja kironnut ajattelemattomuuttani ihan itsekseni, koska oma mokahan se olisi ollut. Hyvä mieli olisi tullut, jos olisikin mennyt ravintolan piikkiin.
Minusta ruokapaikalla pitäisi olla enemmän pelisilmää. Joko he varmistavat jo kassalla että tietäähän asiakas taaperoikäisen hinnaston. Tai sitten vaan antavat olla. Monissa ruokapaikoissa laskutetaan ihan vaan pari euroa pienistä lapsista koska niiden syömä ruokamäärä on mitätön. Pidän huonona käytöksenä tuollaista että jälkikäteen tullaan sanomaan.
Miksi et vain maksanut myös taaperosta? Monissa buffetpaikoissa pienet lapset pääsevät ilmaiseksi tai eurolla per ikävuosi.
Itsellä 0-, 1- ja 3-vuotiaat lapset ja kerran viikossa käydään lounas syömässä ravintolassa. Monesti buffet, koska suhteessa edullisinta meille kun omastani maksan perushinnan ja lapset pääsevät joko ilmaiseksi tai eurolla per ikävuosi. Ja jokaisen iän luettelen aina kassalla ja maksan mitä pyydetään. Ei tulisi mieleenikään maksaa vain itsestäni ja antaa pienten sitten maistaa yhtä sun toista
Vierailija kirjoitti:
Monissa buffeteissa taaperoikäisestä ei edes mene maksua eli sikäli niuhottamista ravintolalta.
Itse antaisin varmaan asian olla mutta en enää kävisi kyseisessä paikassa. Mutta jos asia sinua vaivaa niin laita heille viestiä ja oikaise tilanne.
Mitä ihmeen tilanteen oikaisemista siinä on? Ap:lta ei edes veloitettu mitään maksua taaperosta, vaan ystävällisesti kerrottiin miten seuraavalla kerralla tulisi paikan sääntöjen mukaan toimia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ruokapaikalla pitäisi olla enemmän pelisilmää. Joko he varmistavat jo kassalla että tietäähän asiakas taaperoikäisen hinnaston. Tai sitten vaan antavat olla. Monissa ruokapaikoissa laskutetaan ihan vaan pari euroa pienistä lapsista koska niiden syömä ruokamäärä on mitätön. Pidän huonona käytöksenä tuollaista että jälkikäteen tullaan sanomaan.
Minäkin pidän huonona käytöksenä, että ap näin jälkikäteen motkottaa asiasta muille ihmisille ja pyrkii likaamaan ravintolan mainetta tai jälkikäteen kirjoittaisi reklamaatioita, vaikka sai lapselleen ravintolan tarjoaman ilmaisen annoksen eri sortin vihanneksia ja leivontatuotteita. Eikö ennemmin pitäisi kiittää eikä valittaa? Erittäin hienotunteinen tarjoilija, ettei nolannut moukasti käyttäytyvää asiakasta ravintolasalissa muiden asiakkaiden edessä ja kesken ruokailunautinnon vaan toivotti jopa tervetulleeksi uudestaan, kunhan silloin muistaisi maksaa kaikkien ruokailijoiden annoksen eikä olettaisi automaattisesti koko asiakaskunnan osallistuvan ilmaiseksi ruokailevien taaperoiden ravitsemiseen.
Peruskäytöstavat! Olisi ollut asiallista kysyä mikä on ravintolan käytäntö kyseissä asiassa.