Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko apteekin rinnakkaisvalmisteissa eroja "aitoihin"?

Vierailija
11.09.2022 |

Olen syönyt Voxraa puolisen vuotta, ja nyt minulle tarjottiin ensi kerran sen rinnakkaisvalmistetta. En oikein tiedä, mitä on tapahtunut, mutta tuntuu kuin olisin aloittanut koko lääkkeen uudestaan ilman sen posiitivisia vaikutuksia. Mielialani on taas alkanut heittämään, keskittymiskyky on rapistunut ja yöunet ovat menneet sekaisin (Voxra yllättäen tasasi yöuneni, vaikka ilmeisesti se yleensä häiritsee unta). Voiko näissä olla näin suuria eroja vai onko kyse jostain muusta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lääkkeitteni rinnakkaisvalmisteissa en ole havainnut mitään eroa alun perin määrättyyn. Paitsi hinnan

Vierailija
2/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Niissä on vaikuttavia aineita täsmälleen samat määrät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole mitään autoja tai epäaitoja. Vaan vaan eri valmistajan tuote, mitä lääkäri on sattunut reseptiin kirjoittamaan.

Vierailija
4/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa rinnakkaisvalmisteissa lääkkeen vaikuttava aine on sama kuin alkuperäisvalmisteessa. Mutta apuaineet saattavat vaihdella; tosin sillä ei yleensä ole juuri merkitystä.

Vierailija
5/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huoli rinnakkais valmistetta enää koskaan, huonojen kokemusteni vuoksi, jollei ole aivan pakko. Vaikka yksi ainesosa lääkkeessä on sama, niin apuaineet, jotka kuljettavat lääkkeen minne sen on tarkoitus mennä, ovat rinnakkais valmisteissa mitä hyvänsä. Lääke ei toimi minulla samalla tavalla, kuin aito lääke.

Vierailija
6/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että lääkeaineen määrä on sama, mutta silti tämä ero vaikutuksessa heti valmistajan vaihdon jälkeen laittoi miettimään asiaa.

Vierailija
7/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä eroja on etenkin jos olet herkkä lääkkeille. Esim. happosalpaajissa eräs alkuperäinen valmiste on mielestäni selkeästi parempi teholtaankin kuin rinnakkaisvalmiste. Itselläni kokemusta myös beetasalpaajista; joku rinnakkaisvalmiste saattaa tuottaa tietyn sivuvaikutuksen, jota alkuperäisellä ei ole. Itse otan apteekista aina alkuperäisen version lääkkeestä näiden erojen takia.

Vierailija
8/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pitäisi olla täsmälleen sama kuin ap. patentilla valmistettu. Toki joku liivate voi olla eri valmistajan, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

Näin kertoi kemisti-veljeni, joka oli lääketehtaalla tutkijana.

Vierailija
9/9 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eroja