miten on mahdollista että parannuin kroonisesta refluksista?
Laihdutin VHH:lla 10kg ja huomasin, että tuntemukset kurkussa ovat poissa. Lääkärin ohje oli, että loppuelämä tätä on kärsittävä ja rasvaisten ruokien syönti lopetettava, onneksi en uskonut.
Kommentit (14)
Iso mahas työnsi ruokaa takas ylös. Onko tuo joku ihme?
Huomasin itse saman kun laihduin 7 kg.
Joo, refluksitauti on yksi ongelma, mille lihavuus altistaa. Eli ihan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin itse saman kun laihduin 7 kg.
Lisään vielä, että en ollut edes lihava kun tuo vaiva oli, 66 kg/171 cm. Nyt kun painan 59-60 kg, ei oireita.
Lisäsitkö kasviksia ruokavalioosi. Googlaa happoemästasapaino ja ruokavalio. Itselläni parani tuolla närästys...
Sen parantamiseen tarvitaan myös lisää vatsahappoa, ei hapon vähennystä. Eli vaikka omenaviinietikkaa. Hapon laimennus lääkkeillä vain pahentaa asiaa.
Mulla ei ihan oo parantunut, mutta olen pärjännyt ilman lääkkeitä vuosia. Jatkuva närästys on hävinnyt. En ole laihtunut vaan päinvastoin lihonut muutaman kilon. Minulla tuskin on painolla vaikutusta. Ruokavaliokin on sama kuin ennen.
Kiitos tästä ketjusta! Olen tismalleen samoissa mitoissa kuin ap ennen (171/66) ja kärsin ajoittain refluksista. Vaiva alkoi raskausaikana (12 vuotta sitten), eikä koskaan mennyt kokonaan pois. Ei ole tullut mieleenkään että painolla olisi asian kanssa tekemistä, en ole yhtään lihava. Mutta kokeilen ehdottomasti jos muutaman kilon painonpudotus auttaisi.
Toinen mielenkiintoinen huomio oli tuo etikka - olen ajatellut että etikka pahentaa oireita, mutta ihmetellyt kun suorastaan himoitsen etikkatuotteita (kurkkuja, kimchiä, sushietikkaa missä vain, balsamicoa etikkasipsejä jne.) Mutta jos etikka tosiaan lieventääkin oireita, ehkä keho vain kertoo mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä ketjusta! Olen tismalleen samoissa mitoissa kuin ap ennen (171/66) ja kärsin ajoittain refluksista. Vaiva alkoi raskausaikana (12 vuotta sitten), eikä koskaan mennyt kokonaan pois. Ei ole tullut mieleenkään että painolla olisi asian kanssa tekemistä, en ole yhtään lihava. Mutta kokeilen ehdottomasti jos muutaman kilon painonpudotus auttaisi.
Toinen mielenkiintoinen huomio oli tuo etikka - olen ajatellut että etikka pahentaa oireita, mutta ihmetellyt kun suorastaan himoitsen etikkatuotteita (kurkkuja, kimchiä, sushietikkaa missä vain, balsamicoa etikkasipsejä jne.) Mutta jos etikka tosiaan lieventääkin oireita, ehkä keho vain kertoo mitä tarvitsee.
Raskaus aiheuttaa monesti palleatyrän ja siitä refluksioireilu. Mahahappojuttuun taas: jos vatsa on liian vähähappoinen, tulee mahalaukkuun monesti ilmaa mikä nostaa syötyä ruokaa kohti ruokatorvea eli väärään suuntaan= refluksia. Siksi happosalpaajia ei kannata käyttää, ellei ole aivan pakko, ongelmia tulee helpolla vain lisää ja h.salpaajia on määrätty paljon aivan liian hövelisti. Etikka-asiaan en osaa sanoa mitään, se on kuitenkin eri happo kuin vatsan erittämä suolahappo. 🤔
Itselläni paino taas ei näytä vaikuttavan. Tämän vaivan sain kun olin varmaan aikuisiässä laihimmillani. Liikuinkin aika paljon ja ravinnonsaanti oli todella köyhää (opiskelu, rahat vähissä jne.). Nyt taas viime vuodet (yli 10 vuotta myöhemmin) olen varmasti ollut noin 10 kiloa painavampi, en ole pystynyt urheilemaan vamman ja vastikään olleen leikkauksen takia. Näinä vuosina olen kärsinyt refluksista vähemmän kuin koskaan, enkä oikein itsekään tajua miksi. Ainoa ruokavaliomuutod, mikä mieleen tulee on kauramaidon käyttäminen joka-aamuisessa lähes puolen litran mukissa tavallisen maidon tilalla.
Itse olen A-vartaloinen ja rasva kertyy vatsaan ja reisiin, joten luulen että painon nouse ei siksi vaikuta.
Siis painonpudotusta suositellaan aina refluksissa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni paino taas ei näytä vaikuttavan. Tämän vaivan sain kun olin varmaan aikuisiässä laihimmillani. Liikuinkin aika paljon ja ravinnonsaanti oli todella köyhää (opiskelu, rahat vähissä jne.). Nyt taas viime vuodet (yli 10 vuotta myöhemmin) olen varmasti ollut noin 10 kiloa painavampi, en ole pystynyt urheilemaan vamman ja vastikään olleen leikkauksen takia. Näinä vuosina olen kärsinyt refluksista vähemmän kuin koskaan, enkä oikein itsekään tajua miksi. Ainoa ruokavaliomuutod, mikä mieleen tulee on kauramaidon käyttäminen joka-aamuisessa lähes puolen litran mukissa tavallisen maidon tilalla.
Itse olen A-vartaloinen ja rasva kertyy vatsaan ja reisiin, joten luulen että painon nouse ei siksi vaikuta.
Korjaan itseäni: rasva kertyy TAKAPUOLEEN ja reisiin, ei vatsaan.
Minulla häipyi vuosikausia vaivannut refluksi koronan sairastettuani ja muuten, lakritsan syönti aina lisäsi oireita.
En tiedä mutta itselläni taitaa olla sama juttu