Nyt antakaa kaikki vinkit hirvikärpäsiltä suojautumiseen!
Rakastan koluta metsässä ja edelleen on mustikkaa kilokaupalla tutussa metsässäni. Sitä hain monta ämpärillistä. Nyt kun kävin katsastamassa muutamaa viikkoa myöhemmin puolukkatarjonnan 😭. Sitä hirvikärpästen määrää! Suussa, silmissä, tukassa. Ihan joka paikassa. Vielä illalla saunassa kaivoin päästäni pois 4 mönkijää 🤢. Miten noista pikkuvituista pääsee eroon? Minulla oli tiukka tuubihuivi päässä. Silti änkesivät väkisin sieltä alta päähäni. Pudistelin kaikki vaatteet oikein ja nurinpäin ennen kuin lähdin kotiin, silti hihojen uumenista ryömi jo kotiin ajaessani noita kammotuksia. Pitääkö vain pysyä metsästä pois kunnes pakkaset tulee ja hirvikärpäset kuolee.
Kommentit (12)
Minä pysyn marjatta sisätiloissa. Vinkki.
Ainoat toimivat asut on avaruuspuku tai sukellusvermeet. Mikään muu ei auta. Siispä tehtävä valinta; metsään ja hirvikset kimppuun tai ei metsään ja keho pysyy kärpäsvapaana vyöhykkeenä.
Ja älä vaan usko mahdollisia kommentteja että valkosipuli hupussa auttaa, tai kamfäärtin tipat, tai se, tämä tai tuo. Myöskään valkoiset vaatteet ei estä hirviksien hyökkäykseltä. Ei shaamanirummut eikä loitsut.
Vierailija kirjoitti:
Ajele kaikki karvat ja hiukset pois, niin niitä ei enää tule.
Tää oli varmaan vitsi?
Hirvikärpästakki on ihan toimiva.
https://www.puuilo.fi/atom-outdoors-hyttys-hirvikarpastakki
Lämpösäteilyn perusteella ne etsii kohteensa. mitä enemmän vaatetta pään päällä, sen vähemmän ulospäin tulevaa lämpöä ja tartuntapintaa.
Valkoiset vaatteet. Hirvikärpäset etsii "hirviä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli varmaan vitsi?
Ei ollut.
Mulla on tuollanen kympin hirvaritakki. Suosittelen sitä.
On mahdollista että jotkut menevät mustikkaan päivällä liian "lämpimään aikaan" jolloin kaikki on ilmassa, jos on viileämpää aamuyöllä, aamulla, illalla tai yöllä, ehkä ei ole niin paljon vai lainkaan? Mutta silloin on pimeää eikä näe paitsi lampuilla. Suomen eri alueissa voi olla eroja onko hirvikärpäsiä vai ei, metsäsuomessa voi ollakin korvissa, joissa on hirvieläimiä runsaasti? Tai nyt on hirvieläimiä joka paikassa runsaasti, mutta voi olla silti eroa. Sukelluspuku tai sm-lateksi alle? Voiko kuolla jos iho ei hengitä, opettaja pelotteli lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli varmaan vitsi?
Ei ollut.
Selitä sitten miksi ne kärpäset singahtelee kaljuihinkin tyyppeihin. Ja muuta karvoituksen ajamista en ymmärrä kun noin yleensä ottaen ne on vaatteiden alla piilossa eikä kärpäsellä ole asiasta mitään tietoa.
Itse kuljen joka päivä metsässä. Yleensä on kaksi huppua päässä eli hupparin huppu ja takin huppu. Näin olen välttynyt niiden hiuksiin menolta. Katson autolle päästessä päällysvaatteet läpi. Poistan hirvikärpäset vaatteista jos niitä näkyy ja vielä pihaan päästessä katson toisen kerran vaatteet läpi ja kampaan hiukset.